Nieuwe camera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Renske

Nieuwe camera

Bericht door Renske » ma mei 02 2011 8:27 pm

Hallo allemaal,

Ik ben Renske en maak al enige tijd foto's met mijn Nikon D50. Mijn foto's zijn niet heel bijzonder, maar ik blijf het fotograferen erg leuk vinden. Ik fotografeer voornamelijk op vakantie, en in de weekenden en dan met name dieren, natuur, gebouwen e.d. IK ben hier overigens al lid geweest maar heel lang weggeweest en blijkbaar is mijn lidmaatschap verlopen.

Nu ik eigenlijk op zoek ben naar een nieuwe camera is het voor mij heel moeilijk om door de "bomen het bos te zien". En daarom kom ik hier om wat informatie te krijgen en hopelijk straks als ik mijn nieuwe camera heb de hobby met jullie te kunnen delen.

Mijn Nikon D50 heeft een 28-80 en 70-300 lens (van Nikkor) en een AF Nikkor 60mm Micro 1:2.8.

Het zou mooi zijn als mijn nieuwe camera een Nikon wordt (met name door de microlens) maar het liefst wil ik een lens van 15-300 o.i.d. erbij hebben zodat ik niet te vaak hoef te wisselen omdat ik merk dat het risico op stof erg groot is bij het wisselen.

Op onderstaande foto zie je direct mijn probleem...
Afbeelding

Mijn toestel heeft geen stabilisatie en aangezien ik geen topper ben zie je al snel onscherpe foto's als ik zonder statief een zoomfoto maak. Ik zoek dus eigenlijk een fototoestel met wat meer stabilisatie zodat ik niet iedere keer een statief mee hoef te zeulen.
Of is het beter alleen een nieuwe zoomlens aan te schaffen?
Hebben jullie goede tips?

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuwe camera

Bericht door henkk » ma mei 02 2011 8:40 pm

Beste Renske,
- op dit formaat ziet de foto van de beer er prima uit
- geen enkele stabilisatie helpt tegen een bewegend object
- bij Nikkors zit de stabilisatie in de lens; ik heb o.a. ook een D50 en ik vermoed dat die het ook doet met VR lenzen.
- je zou kunnen beginnen met een bijv. 18-105 VR te kopen of een 16-85 VR en te kijken hoe die het doet op je D50.
De 70-300 is naar ik aanneem geen VR; je kunt altijd nog zien of je daarvoor iets anders wil; de 70-300 VR is volgens velen erg goed en relatief goedkoop.

Op termijn is een andere body ook een optie maar met een D50 kun je ook prima foto's maken.

Succes met het besluit!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Goodje

Bericht door Goodje » ma mei 02 2011 8:49 pm

henkk schreef:Beste Renske,
- op dit formaat ziet de foto van de beer er prima uit
- geen enkele stabilisatie helpt tegen een bewegend object
- bij Nikkors zit de stabilisatie in de lens; ik heb o.a. ook een D50 en ik vermoed dat die het ook doet met VR lenzen.
- je zou kunnen beginnen met een bijv. 18-105 VR te kopen of een 16-85 VR en te kijken hoe die het doet op je D50.
De 70-300 is naar ik aanneem geen VR; je kunt altijd nog zien of je daarvoor iets anders wil; de 70-300 VR is volgens velen erg goed en relatief goedkoop.

Op termijn is een andere body ook een optie maar met een D50 kun je ook prima foto's maken.

Succes met het besluit!
Groet, Henk
Ik denk dat ik mij hier bij aansluit en als je geld genoeg heb zou ik erzeker een body bij kopen D3100 of D5100 en dan met standaard kitlens 18-105 VR en als tweede lens een 70-300 VR kan je weer jaren mee. :wink2:
PS de D50 als reserve camera er bij houden :ugeek:

Renske

Bericht door Renske » ma mei 02 2011 8:55 pm

Hier overigens een linkje naar de originele foto.

Nou ja een geldoverschot heb ik niet :D , maar ik irriteer met mateloos aan onscherpe foto's zeker omdat het nogal een gewicht is dat je meezeult en je dan vervolgens nagenoeg alle foto's weg kunt gooien.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat de nieuwe lenzen van Nikon niet meer op de oudere modellen toestellen konden, vandaar dat ik ook dacht dat ik een totaal nieuwe camera moet kopen. Ik heb toen die D50 in een aanbieding gekocht met 2 lezen erbij, helemaal blij was ik maar die zoomlens gebruik ik dus niet vanwege de bewogen foto's of dat ik anders een statief moet meenemen, da's niet handig als ik een hele dag op stap ga want dan zijn mijn schouders echt kapot.

Maar als ik die zoomlens kan vervangen voor een lens die stabiliserend werkt is dat natuurlijk top. En dan kan ik met de tijd ook een andere kitlens nemen....want ik wil eigenlijk wel een lens die bij 15 of 18 begint.
Laatst gewijzigd door Renske op ma mei 02 2011 8:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » ma mei 02 2011 8:56 pm

Ik sluit me er ook bij aan, tenzij je echt perse een nieuwe camera wil, let wel op. Jou D50 heeft een ingebouwde scherpstelmotor en ik weet niet of de lenzen die je al hebt dit nodig hebben om AF te behouden. Dan wordt het automatisch de D7000.

Gr. Simon

Renske

Bericht door Renske » ma mei 02 2011 9:01 pm

sdbfotografie schreef:Ik sluit me er ook bij aan, tenzij je echt perse een nieuwe camera wil, let wel op. Jou D50 heeft een ingebouwde scherpstelmotor en ik weet niet of de lenzen die je al hebt dit nodig hebben om AF te behouden. Dan wordt het automatisch de D7000.

Gr. Simon
Ja zie je wel....dat is het dus! Ik weet dat de lenzen die erbij zaten dat echt nodig hebben en dat er in de tijd vlak nadat ik mijn d50 kocht zoiets speelde van mijn microlens weet ik dat niet maar van mijn andere lenzen weet ik dat ze niet zomaar op een nieuwer toestel konden. Maar als ik puur en alleen met deze uit de bewogen foto's ben geholpen dan ben ik heel erg blij....maar kan die lens echt op mijn D50, vraag ik mij dus af en werkt die stabilisator dan ook. Weet iemand dit zeker?

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » ma mei 02 2011 9:05 pm

Ja hoor maak je geen zorgen, dat gaat echt werken. Neem je camera mee en probeer het gelijk uit ... moet kunnen.
Je zou ook voor de 18-200 VRII kunnen gaan, is wel duur, maar dan heb je gelijk een groot bereik. Zeker voor de vakantie is het super makkelijk.

Gr. Simon

Goodje

Bericht door Goodje » ma mei 02 2011 9:11 pm

Renske schreef:Hier overigens een linkje naar de originele foto.

Nou ja een geldoverschot heb ik niet :D , maar ik irriteer met mateloos aan onscherpe foto's zeker omdat het nogal een gewicht is dat je meezeult en je dan vervolgens nagenoeg alle foto's weg kunt gooien.
Maar bewerk je de foto ook nog met een foto programma? :wink2:
Want dat is wel het grote verschil met mijn vorige camera Canon A75 altijd goed, als het er geheel op staat, reactie is erg langzaam :ugeek:
Bij voorbeeld met VieuwNX2 en vind de foto niet echt slecht voor zo een snel moment de ijsbeer spring niet in slomo :mrgreen:

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma mei 02 2011 9:16 pm

De AF-D 60/2.8 micro heeft wel een motor in de body nodig voor AF. Maar voor macroopnamen is dat eigenlijk geen goede werkwijze. Ik zou die lens gewoon houden en handmatig scherpstellen (scherpstel indicatie in zoeker werkt nog wel). Verder geheel eens met advies eerst een 70-300 VR te proberen. is m.i. toch wel beter dan een 18-200 alhoewel je dat met een D50 waarschijnljk niet zo gauw gaat zien (op mijn D50 gebruikte ik vooral een 28-300 Tamron tot volle tevredenheid).
Groet, Henk.

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » ma mei 02 2011 9:19 pm

Ik heb de originele foto even bekeken, maar ik denk dat er in RAW meer uit te halen is en aan de sluitertijd te zien heeft deze foto geen VR nodig gehad 1/1000 sec Dus misschien het diafragma een beetje sluiten, wordt de foto iets scherper denk ik.

Gr. Simon

Renske

Nieuwe camera

Bericht door Renske » ma mei 02 2011 9:29 pm

Ik bewerk mijn foto's inderdaad niet met een fotobewerkingsprogramma. En ik weet dat er een grote kans is dat veel mensen zonder problemen scherpe foto's kunnen schieten met die zoomlens maar mij lukt dat niet altijd helaas. Ik ga nog even twijfelen maar begin nu erg te denken aan zo'n VR x-300 lens. Als ik nu goed glaswerk koop hoef ik later niet zoveel te investeren in een eventueel nieuwe body (als de d50 ermee stopt).

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mei 02 2011 9:37 pm

Renske schreef: Maar als ik puur en alleen met deze uit de bewogen foto's ben geholpen dan ben ik heel erg blij....maar kan die lens echt op mijn D50, vraag ik mij dus af en werkt die stabilisator dan ook. Weet iemand dit zeker?
Je link wijst naar de AF-S 70-300 VR en die past op je D50, de VR doet het dan en de AF ook.

Of de foto die je laat zien zoveel beter zou worden met de 70-300 VR betwijfel ik. Al is hij optisch wel beter dan de variant die je nu hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma mei 02 2011 9:59 pm

Op een grotere versie van de foto die ik heb gezien, lijkt vooral de lenskwaliteit tekort te schieten (sluitertijd zou 1/1000 zijn dus grote lensopening). VR gaat dan niet veel uitmaken want zo'n springende beer kun je niet met 1/60 schieten (wat ws. wel kan voor statische onderwerpen met 200-300 mm).
als de nieuwe 70-300 optisch beter is, zou dat wel kunnen schelen.

Renske

Bericht door Renske » ma mei 02 2011 10:13 pm

Nee misschien is het voorbeeld dat ik geef ook niet het beste voorbeeld, maar er zitten echt hele slechte tussen, soms ook goeie hoor waar ik best trots op ben! Maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om zonder iets om op te steunen scherp te schieten (ik had nu een dranghek waar ik op kon steunen). Hoe weet ik dat die AF-S 70-300 VR beter is dan de lens die ik nu heb ? Weten jullie dat? De lens die ik nu heb is AF Zoom-NIKKOR 70-300mm f/4-5.6G het lijkt me eigenlijk dezelfde maar dan zonder VR, dus zal die foto niet beter worden.

Haket
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » ma mei 02 2011 10:25 pm

Hallo Renske,
Ik weet niet waar je woont maar als dat in de buurt van Assen is, of je binnenkort het TT circuit bezoekt, mag je mijn 70-300 VR en 16-85 VR uit proberen. Met name met de 70-300 is het leuk stoeien op het circuit.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”