daglicht studiolampen (geen flits)

Discussies over flitsers
Plaats reactie
thom

daglicht studiolampen (geen flits)

Bericht door thom » wo mei 04 2011 4:50 pm

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar betaalbare studiolampen op een licht statief. Deze lampen zullen worden gebruikt voor interval opnames en video. Ben dus niet op zoek naar een flitsset

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes, Thom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: daglicht studiolampen (geen flits)

Bericht door Léon Obers » wo mei 04 2011 7:23 pm

Betaalbaar en op een licht statief zijn twee zaken die bij dit soort licht niet van toepassing lijken te zijn.
Enerzijds, heb je wel van die daglicht lampen met een heel setje gekronkelde daglicht spaarlampen.
Dan heb je echt een hele batterij van die lampen nodig nodig om een beetje lichtvermogen over te houden.
Dat lijkt dan nog iets betaalbaar en wat je minimaal nodig hebt.

Licht met meer vermogen, kom je bijv. aan HMI theater spots. Prachtig licht (ik heb een paar 575 Watt en 1200 Watt spots). Het zijn zware en kostbare lampen. Zo ook de lampen die er in gebruikt worden die slechts een beperkte brandduur hebben. Heb je bovendien echt zware statieven voor nodig om het spul te dragen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » do mei 05 2011 1:51 am

Als je onderwerp niet te groot is en je de lampen niet te ver weg zet zou je naar led videolichten kunnen kijken. Energiezuinig, het weegt niks en ze worden niet warm.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do mei 05 2011 9:16 am

Zelf gebruik ik een amateur film lamp met koeling en schakelbaar tussen 1000 en 2000 Watt.
De actuele video lampen zijn geschikt voor een actuele video camera, en dan geldt dat kleiner leuker is. En dan heb je dus vrijwel geen lichtopbrengst.

Led lampen kunnen een alternatief zijn;
Afbeelding
deze geeft voor 1500 Watt aan licht. (big city lights) Betaalbaar?

Als het betaalbaar moet zijn: halogeen bouwlampen op een bouwstandaard, laten reflecteren op een diascherm, witte muur en je op camera even de witbalans meten. Op mijn camera zit een WB knopje en anders is dat wel in te stellen via een menu.

thom

Bericht door thom » do mei 05 2011 1:49 pm

Heel veel dank voor jullie snelle reactie!

Voor interval opnamen (of time motion/interval) heb ik lampen nodig die niet heel veel vermogen nodig hebben. Lampen staan dicht op het onderwerp en ook voor lange tijd, 2 weken tot 2 maanden en mogen dus ook voor veiligheids reden niet te warm zijn. Het gaat dus echt om close-up opnamen.

Hiervoor gebruik ik mijn ouwe trouwe D200, bijna 100.000 opnames maar doet het nog prima! Behalve dat al het rubber er langzaam van af valt, who cares!

Nabewerking betreft kleur contrast etc doe ik in Photoshop en in Final Cut Pro.

Groet!

Goodje

Bericht door Goodje » do mei 05 2011 1:59 pm

Misschien zeg ik nu iets ontzettend doms maar een 1000 of 500 watt bouwlamp op statief kosten niet zoveel geld en werkt dat ook niet :?:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 05 2011 2:04 pm

thom schreef:Lampen staan dicht op het onderwerp en ook voor lange tijd, 2 weken tot 2 maanden en mogen dus ook voor veiligheids reden niet te warm zijn. Het gaat dus echt om close-up opnamen.
Dan zou ik zeggen LED-verlichting.
Je hebt erg compacte LED ring-verlichting. Zie 2e helft van volgende reactie met links: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 77#p421277" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou je daar wel een continue-voeding aan moeten hangen en geen accu's.
Goodje schreef:
thom schreef: ....2 weken tot 2 maanden en mogen dus ook voor veiligheids reden niet te warm zijn....
Misschien zeg ik nu iets ontzettend doms maar een 1000 of 500 watt bouwlamp op statief kosten niet zoveel geld en werkt dat ook niet :?:
Gezien de warmte-otwikkeling is dat niet aan te bevelen.
Maar ik zou niet graag de stroomrekening willen betalen als je dat soort lampen 2 maanden continue laat branden. :o
Goedkoop wordt dan wel erg duur betaald.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » do mei 05 2011 9:55 pm

Geintreseerden zouden hier eens een kijkje kunnen nemen; http://www.leditlight.net/a-16028827/le ... ud-wit-bl2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kost nu wel wat duurder(en nog statief nodig) maar..... stroomkosten zeer laag, veeel minder warmte ontwikkeling en..... gaat 4 tot 8x zo lang mee(die 10jaar in die link is natuurlijk overdreven).
Zijn High Power Led's die ze gebruiken, deze lamp staat gelijk aan een 500 Watt halogeen pit.

Edit, om te laten zien wat zo'n ding kan heir een filmpje, even door zappen naar de 2 minuten; http://www.youtube.com/watch?v=jCf0rgkq ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
GRoetjes Daniel

D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”