Niet correcte kleurweergave bloemen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
emmy

Niet correcte kleurweergave bloemen

Bericht door emmy » vr mei 06 2011 2:33 pm

Goedemiddag,

Ik ben een beginnend amateurfotograaf en heb voortdurende problemen met twee bloemkleuren. Dat zijn donkerpaars/violot en magenta (=roze/rood). Op de foto's krijg ik altijd een donkerblauwe bloem ( geen donkerpaarse ) en een lichtroze bloem ( geen magenta) te zien.

Dit soort bloemkleuren heb ik overigens op verschillende tijdstippen gefotografeerd ( half acht morgens, 12 uur, einde van de middag ) en met verschillende weerstypen ( zonnig, licht bewolkt, bewolkt). Ook nog verschillende standen Witbalans uitgeprobeerd en belichtingscorrectie toegepast.. Dit alles maakt niets uit. Ik blijf consequent de verkeerde kleuren krijgen.

Weten jullie hiervoor een oplossing?

Foto's zijn gemaakt met een Nikon D3000 en een diaframa van 5,6

Afbeelding

Afbeelding

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Niet correcte kleurweergave bloemen

Bericht door Rob Smit » vr mei 06 2011 2:49 pm

Probeer iets simpels:

Maak een foto van een wit/grijs onderwerp (velletje papier bv) op de plaats waar de bloem zich bevind.
Vervolgens alleen een foto van de bloem.
Nu kun je de foto's 1 op 1 afstemmen qua wibalans. (Wel in .nef fotograferen uiteraard)

Vergis je niet in een belangrijk detail:
Het menselijk oog heeft een pupil die kleiner/groter kan worden, de camera niet.
Hooguit kun je met het diafragma spelen.

Daarnaast, zoek eens in Google naar de kleurencirkel van itten.
Kun je mogelijk iets makkelijker corrigeren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 06 2011 3:23 pm

Bekend probleem bij bloemen met die intensieve kleuren.
Heeft met name te maken met de beperkte kleuromvang van de camera en gebruikte kleurprofielen. Daarna idem in de weergave van vastgelegde data.
sRGB is niet voldoende. Minimaal Adobe RGB, maar misschien is het RAW-bestand bij conversie wel gebaat om in ProPhoto RGB te verwerken.
Maar dan moet het daarna nog weergegeven kunnen worden.

De eerste foto clipt in het rode kanaal. Daar kan de kleur al niet goed worden weergegeven omdat het buiten het vastgelegde dynamische bereik ligt.
Was beter geweest met een net wat krappere belichting.
Bij opname elk kleurkanaal controleren op clippen in de hoge lichten.
Heb je van die foto's ook RAW-opnamen?

Een grijskaart mee fotograferen, doet weinig af aan het probleem van een beperkte kleuromvang, maar helpt wel om vanuit een neutraal startpunt te beginnen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » vr mei 06 2011 4:11 pm

Zie je ook vaak met de kleur oranje in de zon. In de zon wordt het geel, in de schaduw oranje.
Wat kun je hier aan doen? Deze kleuren niet in de zonlicht schieten? Onderbelichten?
George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr mei 06 2011 7:30 pm

Inderdaad een heel vervelend, bekend probleem.
Ook donker rood is een vervelende kleur b.v.
Ik heb ooit eens een donker rode roos geprobeerd netjes te fotograferen, met iid de nodige onderbelichtingsstappen, maar ook dat gaf geen tevreden oplossing.

Een paars lint van een bruidstaart werd helemaal blauw gewoon, superiritant. :evil:
Toen de oplossing gezocht in een grijskaart.
Van de drukkerij waar ik werk een (nieuwe) kleurenwaaier meegenomen, en de hele kleurenreeks gefotografeerd.
Sommige kleuren zie je erg drastisch veranderen, terwijl een naastliggende kleur er nagenoeg onveranderd uit komt te zien.

En kwaad wordt ik pas echt, als iemand met een gewoon simpel compactcameraatje de kleuren WEL goed vastlegd. :o
Daar sta je dan met je goed gedrag en dure spullen. :evil:

Natuurlijk kun je in de nabewerking de kleuren naar wens aanpassen, maar je zit met je referentie van de kleur.
Je kunt in dit geval een paar dingen doen.

Wellicht ligt er een blaadje op de grond van de betreffende bloem, en die kun je gebruiken als referentie.
Daarrnaast heb ik wel eens ergens gelezen dat je een foto met je mobieltje maakt voor referentie.
Dan moet het mobieltje natuurlijk wel de kleur goed vastleggen, anders heb je er weer niets aan.

Al deze dingen zijn natuurlijk niet nodig, als je een fotografisch geheugen hebt qua kleuren :lol:

vrgr
Tiny

emmy

Bericht door emmy » vr mei 06 2011 8:54 pm

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

De geplaatste foto's heb ik niet in RAW-opnamen, alleen jpg.

De instelling sRBG heb ik op mijn fototoestel inmiddels omgezet naar Adobe RGB.
Morgen ga ik naar het Arboreteum Trompenburg in Rotterdam om foto's te maken van bloemen en planten. Wellicht treedt er een verbetering op, nu dat Adobe RGB is ingesteld. Ik ben reuze benieuwd.

Emmy

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr mei 06 2011 9:16 pm

Vergeet dan niet om .nef in te schakelen.

Fijne dag morgen!

george013

Bericht door george013 » vr mei 06 2011 9:44 pm

emmy schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Morgen ga ik naar het Arboreteum Trompenburg in Rotterdam om foto's te maken van bloemen en planten. Wellicht treedt er een verbetering op, nu dat Adobe RGB is ingesteld. Ik ben reuze benieuwd.

Emmy
Het kleurprobleem waar jij tegen aan loopt is een overbelichtingsprobleem. In sommige kleuren zit 1 kleur oververtegenwoordigd. Bij grotere belichtingswaardes gaat deze kleur dan clippen. Er ontstaat een foute verhouding tussen R,G en B. Heb je zowel in JPG als in NEF, grijskaarten helpen niet.
Zorg voor opnames met weinig kontrasten en houd je histogram in de gaten, mn de verschillende kanalen. Alleen hoge lichten is hier niet voldoende.
Probeer ook je camera op spotmeting uit en richt op die bloem die anders fout zou zijn. Zal de rest wel fout zijn maar die bloem niet.Begin aan je ontdekkingstocht, doe ik ook nog ondanks mijn grote mond.
George

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » za mei 07 2011 1:54 am

emmy schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Emmy
Zolang je geen geavanceerd photoshop-programma gebruikt om na te bewerken? zou ik de camera op sRGB laten staan, ik
had mijn camera ook op Adobe RGB staan maar dat vertekend zoveel teveel als je je foto's upload via het internet....
Ik gebruik nu Corel Paint Shop Photo Pro3 (PSP3x) aangezien de prijs, maar bevalt me zeer goed, vooral voor simpele en
ligte aanpassingen.
Maar indien er meer te besteden is zou ook ik kiezen voor Photoshop Elements9 waar de
gemiddelde gebruiker zeer goed mee uit de voeten kan.

Genomen foto's zowel opslaan als J.peg EN als RAW(kent veel meer kleuren(vereist wel wat/veel wel meer opslagruimte)) maar je kan er veel kanten mee op.

Succes Daniel
GRoetjes Daniel

D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.

emmy

Bericht door emmy » za mei 07 2011 4:25 pm

Hartelijk dank voor de verdere reacties.

Vandaag in het Arboreteum Trompenburg met de instelling Adobe RGB paarse bloemen en magenta kleurige bloemen gefotografeerd. Deze instelling heeft niets uitgehaald. Paarse bloemen blijven blauw weergegeven worden.

Morgen ga ik uitproberen of het met overbelichting te maken heeft, zoals aangestipt door een forumlid..

george013

Bericht door george013 » za mei 07 2011 4:47 pm

Hier een voorbeeld van hoe de kleur kan veranderen door het clippen van 1 kanaal.
Afbeelding

Zou ik mijn belichting hebben gericht op het gele gedeelte van die shirts, dat gedeelte waar de zon op schijnt, dan was alles oranje geweest.
Kijk op het histogram van de foto op de camera, mn naar de verschillende kleuren of later op de pc mbv een progje.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 07 2011 9:31 pm

emmy schreef: Vandaag in het Arboreteum Trompenburg met de instelling Adobe RGB paarse bloemen en magenta kleurige bloemen gefotografeerd. Deze instelling heeft niets uitgehaald. Paarse bloemen blijven blauw weergegeven worden.
Het is niet een kwestie van alleen een instelling Adobe RGB gebruiken en alles is opgelost.
Het gaat ook om de stappen erna, dat binnen dit kleurprofiel alles goed verwerkt wordt binnen software die ermee overweg kan. De juiste conversies om het dan ook nog juist te kunnen weergeven, enerzijds op een computer monitor, anderzijds in print.

Het vergt een meer diepgaande kennis van kleurmanagement. Het hele traject van opname tot eindresultaat met de juiste gekalibreerde spullen om mee te beginnen. Van daaruit kun je bijsturen, daar waar nodig is. Met bijv. losse bloemblaadjes die je hebt meegenomen als referentie.

En dat nog afgezien van het eventueel clippen bij de opname zelf van bepaalde kleurkanalen wat eerder door mij is aangehaald, en ook door George in Jip en Janneke taal is aangegeven.

Wat zijn de stappen.
- Fotograferen in RAW
- Fotograferen met een grijskaart als referentie als basis voor een neutrale start.
- Belichten zodanig dat geen enkel kanaal clipt
- Computer met een goede kwaliteit monitor die bovendien is gekalibreerd als basis om mee te werken, in een juiste werkomgeving. (Neutrale tinten, niet te helder, niet met ramen die door de dag heen veranderen in helderheid en karakter van invallend daglicht).
- Gebruik goede software voor de RAW conversies. ----> Nikon Capture NX2
- Neem voor die moeilijke onderwerpen als bloemen "kleurmonsters" mee (losse bloemblaadjes) als referentie om je kleur naar toe bij te sturen in de software. Beoordelen van de kleur van je kleurmonsters niet bij gloeilamplicht, maar bij daglicht.
Beter bij genormeerd licht wat bij drukkerijen ook wordt gebruikt. Er zijn speciale lichttafels. Maar dat lijkt me wat overdreven voor amateurgebruik.

Maak testen in verschillende Picture Control instellingen in Capture NX2.
Misschien levert "Neutral" een betere basiskleur dan "Standard".

george013

Bericht door george013 » za mei 07 2011 9:56 pm

Leon.
In Jip en Janneke taal te spreken: ze is een beginnend amateurfotograaf.
Alsjeblieft geen nieuw hanengevecht.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 07 2011 11:05 pm

Ik snap niet wat je bedoelt met hanengevecht.
Als je kleur meer exact onder controle wilt krijgen in wat de TS nastreeft, zal er er ook meer energie en tijd in gestopt moeten worden om dat te bereiken. Het komt echt niet vanzelf aanwaaien. Ook niet met het gebruik van een paar andere settings. Ik geef alleen aan in welke richting je moet denken om het wel te kunnen bereiken.
Een beetje spelen met ongecontroleerde veranderingen in settings en workflow, zal hoe dan ook ongecontroleerde eindresultaten blijven geven.
Dan blijft het een loterij wat het resultaat zal zijn. Morgen weer anders als vandaag.
Het beste resultaat en binnen de kortste tijd te verwezenlijken bovendien is wel gecontroleerd stap voor stap te werk te gaan.

emmy

Bericht door emmy » ma mei 09 2011 10:59 am

Allemaal ontzettend bedankt voor de nieuwe reacties.

Ik ga met jullie commentaar verder aan de slag. Ook gaan kennissen deze week met duurdere Nikon's ( o.a. D7000) paarse bloemen fotograferen. Ben gewoon nieuwsgierig of duurdere Nikon's ook moeite hebben met paarse kleuren.

Emmy

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”