Niet correcte kleurweergave bloemen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
emmy

Niet correcte kleurweergave bloemen

Bericht door emmy » vr mei 06 2011 2:33 pm

Goedemiddag,

Ik ben een beginnend amateurfotograaf en heb voortdurende problemen met twee bloemkleuren. Dat zijn donkerpaars/violot en magenta (=roze/rood). Op de foto's krijg ik altijd een donkerblauwe bloem ( geen donkerpaarse ) en een lichtroze bloem ( geen magenta) te zien.

Dit soort bloemkleuren heb ik overigens op verschillende tijdstippen gefotografeerd ( half acht morgens, 12 uur, einde van de middag ) en met verschillende weerstypen ( zonnig, licht bewolkt, bewolkt). Ook nog verschillende standen Witbalans uitgeprobeerd en belichtingscorrectie toegepast.. Dit alles maakt niets uit. Ik blijf consequent de verkeerde kleuren krijgen.

Weten jullie hiervoor een oplossing?

Foto's zijn gemaakt met een Nikon D3000 en een diaframa van 5,6

Afbeelding

Afbeelding

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Niet correcte kleurweergave bloemen

Bericht door Rob Smit » vr mei 06 2011 2:49 pm

Probeer iets simpels:

Maak een foto van een wit/grijs onderwerp (velletje papier bv) op de plaats waar de bloem zich bevind.
Vervolgens alleen een foto van de bloem.
Nu kun je de foto's 1 op 1 afstemmen qua wibalans. (Wel in .nef fotograferen uiteraard)

Vergis je niet in een belangrijk detail:
Het menselijk oog heeft een pupil die kleiner/groter kan worden, de camera niet.
Hooguit kun je met het diafragma spelen.

Daarnaast, zoek eens in Google naar de kleurencirkel van itten.
Kun je mogelijk iets makkelijker corrigeren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 06 2011 3:23 pm

Bekend probleem bij bloemen met die intensieve kleuren.