En ik zie tussenringen met en zonder scherpstelmotor, maar met macro kan ik zelf ook handmatig scherpstellen toch..
Zou het ook op mijn kitlens 18-55 kunnen?
Graag tips welke ik het beste aan kan schaffen

Ok, dat had dus niks te maken met de autofocus maar met de communicatie, duidelijk.Léon Obers schreef:Tussenringen met scherpstelmotor bestaan niet, maar je hebt wel tussenringen met elektrische contacten die de benodigde communicatie tussen camera en lens doorgeeft. Zijn wel vrij prijzig.
Met een AF-S type G objectief zoals de 35mm/1.8 en kitlens 18-55mm heb je die echter wel nodig, Niet zozeer voor het scherpstellen, maar als communicatie om het diafragma vanuit de camera te kunnen bedienen. G objectieven hebben geen eigen diafragmaring zoals oudere manuele objectieven, "gewone" AF objectieven en nog overgebleven vanuit de doka ---> vergrotingsobjectieven.
Goodje schreef:Neem gewoon voorzet ringen heb ik ook werk redelijk tot goed
Voorzetlenzen zijn dat. Ben er niet weg van, optisch is dat niet zo bijzonder.Goodje schreef:Neem gewoon voorzet ringen heb ik ook werk redelijk tot goed
Tom schreef:Voorzetlenzen zijn dat. Ben er niet weg van, optisch is dat niet zo bijzonder.Goodje schreef:Neem gewoon voorzet ringen heb ik ook werk redelijk tot goed
Een echte uitdaging: koop een antiek antiek stuk glas (bijvoorbeeld zo'n goedkope 50mm E) samen met een omkeerring.