Tussenringen voor de 35mm 1.8

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Kika

Tussenringen voor de 35mm 1.8

Bericht door Kika » di mei 10 2011 12:47 pm

Ik wil graag tussenringen voor macro foto's bestellen, maar werkt het ook werkelijk zonder kwaliteit te verliezen?
En ik zie tussenringen met en zonder scherpstelmotor, maar met macro kan ik zelf ook handmatig scherpstellen toch..
Zou het ook op mijn kitlens 18-55 kunnen?
Graag tips welke ik het beste aan kan schaffen :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Tussenringen voor de 35mm 1.8

Bericht door Léon Obers » di mei 10 2011 1:10 pm

Tussenringen met scherpstelmotor bestaan niet, maar je hebt wel tussenringen met elektrische contacten die de benodigde communicatie tussen camera en lens doorgeeft. Zijn wel vrij prijzig.
Met een AF-S type G objectief zoals de 35mm/1.8 en kitlens 18-55mm heb je die echter wel nodig, Niet zozeer voor het scherpstellen, maar als communicatie om het diafragma vanuit de camera te kunnen bedienen. G objectieven hebben geen eigen diafragmaring zoals oudere manuele objectieven, "gewone" AF objectieven en nog overgebleven vanuit de doka ---> vergrotingsobjectieven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Goodje

Bericht door Goodje » di mei 10 2011 1:56 pm

Neem gewoon voorzet ringen heb ik ook werk redelijk tot goed :wink2:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di mei 10 2011 2:13 pm

Beste Kika,

Als je een groothoeklens voorziet van tussenringen krijg je problemen met de "werkafstand", de afstand tussen lens en onderwerp.
Kiezende uit de lenzen in jouw onderschrift, zou ik een een probeerseltje doen met tussenringen icm de langere zoomlens.
Zelf prefereer ik de Micro-Nikkor lenzen, maar bezit ook een assortiment tussenringen .

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Kika

Bericht door Kika » di mei 10 2011 4:32 pm

Léon Obers schreef:Tussenringen met scherpstelmotor bestaan niet, maar je hebt wel tussenringen met elektrische contacten die de benodigde communicatie tussen camera en lens doorgeeft. Zijn wel vrij prijzig.
Met een AF-S type G objectief zoals de 35mm/1.8 en kitlens 18-55mm heb je die echter wel nodig, Niet zozeer voor het scherpstellen, maar als communicatie om het diafragma vanuit de camera te kunnen bedienen. G objectieven hebben geen eigen diafragmaring zoals oudere manuele objectieven, "gewone" AF objectieven en nog overgebleven vanuit de doka ---> vergrotingsobjectieven.
Ok, dat had dus niks te maken met de autofocus maar met de communicatie, duidelijk.
Zijn wel duur die ringen zag ik :roll:

Je bedoelt dan zo eentje?
:

http://link.marktplaats.nl/447855047" onclick="window.open(this.href);return false;

Kika

Bericht door Kika » di mei 10 2011 4:35 pm

Goodje schreef:Neem gewoon voorzet ringen heb ik ook werk redelijk tot goed :wink2:

Ik neem geen genoegen met redelijk :P

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 10 2011 4:38 pm

Goodje schreef:Neem gewoon voorzet ringen heb ik ook werk redelijk tot goed :wink2:
Voorzetlenzen zijn dat. Ben er niet weg van, optisch is dat niet zo bijzonder.

Een echte uitdaging: koop een antiek antiek stuk glas (bijvoorbeeld zo'n goedkope 50mm E) samen met een omkeerring. :D

Kika

Bericht door Kika » di mei 10 2011 4:39 pm

Tom schreef:
Voorzetlenzen zijn dat. Ben er niet weg van, optisch is dat niet zo bijzonder.

Een echte uitdaging: koop een antiek antiek stuk glas (bijvoorbeeld zo'n goedkope 50mm E) samen met een omkeerring. :D

Ben je niet bang dat er vuil in komt?
Heb je voorbeeld foto's van dat?
Ik ben wel eentje die van uitdagingen houdt :P

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 10 2011 4:50 pm

Als je dan toch extra oude "antieke" lenzen wilt aanschaffen met een omkeerring of bijv. in combinatie met goedkope tussenringen (€ 5,-) of een balg, neem dan beter een vergrotingslens, dat is optisch gezien beter geschikt voor het macrowerk dan normale standaard cameralenzen en in het algemeen voor een habbekrats te krijgen.

Hele verhandelingen zijn er al op het forum over dit onderwerp gepasseerd:
Zeer uitgebreid: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=30435" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=32228" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58&t=32232" onclick="window.open(this.href);return false;

Kika

Bericht door Kika » di mei 10 2011 5:24 pm

Dankje, ik zal dat vanavond eens doornemen.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di mei 10 2011 6:41 pm

Kika,
ik meen te mogen concluderen, dat je interesse hebt in Macro fotografie.
Een echte macrolens kost wel wat, bovendien weet je op voorhand nooit of het macrowerk je zal liggen.
Toch kan ik zo'n lens aanbevelen.
Ben begonnen met een tweedehandse 60mm. micro Nikkor.(250euro)
Ben daar heel tevreden over, nog altijd.
Pas later, uit interesse heb ik één en ander uitgeprobeerd, om zonder macrolens toch tot macro opnames te komen.

Om eerlijk te zijn,
't is me min of meer gelukt,
maar...
om gewoon een plaatje van dichtbij te schieten, van bloemen, en beestjes, gebruik ik toch het liefst van al de 60mm. micro Nikkor.
Deze lens is er speciaal voor gebouwd, al de rest niet.

De vergrotingsmaatstaf van een micro Nikkor lens is maximaal 1:1.
Daar heb je meer dan genoeg aan, om een leuke foto van dichtbij te maken.
Een mooie close-up, van bloemetje of beestje.

Met 'alternatieve' middelen, kan je ook van dichtbij, foto's maken,
van heel dichtbij zelfs
maar...
het heeft zijn prijs,
zowel letterlijk, als figuurlijk,
uiteindelijk kost het ook wel wat,
en je loopt tegen beperkingen aan, waar je moet leren mee leven.
Zoals je zal merken, in de desbetreffende topics.

Het hangt ervan af, wat je wil gaan doen, in het macro/close-up gebied.
- alternatieve methodes zijn enorm boeiend, en tegelijk een goeie leerschool, om beter met je materiaal te leren om gaan.
- een echte macrolens daarentegen is heel erg handig, voor wie gewoon een mooie macro/close-up foto wil maken,
zonder zich al te veel hoeven bekommeren om camera instellingen, en beperkingen allerhande.

Succes, bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » di mei 10 2011 7:16 pm

Ik heb een setje Soligor tussenringen gekocht om de Macro wereld wat verder open te trekken. Niet goedkoop (€149,-), maar ondersteunen de AF-S en schroefscherpstelling. Alhoewel die laatste met alle ringen op elkaar wel behelpen is. Manueel werkt wel fijner.

Broer Konijn heeft ze in het assortiment: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 10 2011 11:16 pm

Misschien dat de eigen merk ringen van Konijn dezelfde functies hebben (even informeren bij Konijn), maar zijn wel goedkoper.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: niet op voorraad.

Kika

Bericht door Kika » wo mei 11 2011 8:11 am

Dankje!
Ik zag op mp ook een paar van rond de 80 a 90 euro.
Kan ook wel op ebay kijken, maar eigenlijk durf ik dat met dit soort dingen niet aan.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: durf ik dat met dit soort dingen niet aan.

Bericht door gijs sandberg » wo mei 11 2011 8:42 am

Beste Kika,

Je hebt gelijk: er zijn ook goedkopere "ringen" in omloop.
Die hebben vaak schroef-verbindignen tussen de ringen.
Nikon bouwde die in de jaren 1960 ook wel, maar het gebruiksONgemak was verschrikkelijk.

Groeten, Gijs

PS de Soligor ringen zijn m.i. de enige die electrische en mechanische (AF etc) verbinding leveren.
Nikon bouwt momenteel niet iets dergelijks, en als ze het zouden doen wil jij de prijs niet betalen...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”