Foutmelding D90
Foutmelding D90
Mijn Nikon D90 geeft regelmatig de volgende foutmelding rechtsboven in het display: F - - . De melding knippert en je kunt ook niet meer fotograferen op dat moment.
Ik heb de indruk dat het te maken heeft met lichtinstellingen. Hij geeft de melding eigenlijk alleen als je buiten fotografeert en dan met name wanneer je naar boven (kerktoren ofzo) fotografeert. De melding krijg je als hij op de P stand staat maar ook bij de auto en andere standen. Alleen de batterij uit de camera halen doet de melding verdwijnen, normaal aan en uitdoen heeft geen effect.
Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Dank alvast voor jullie reacties!
Ik heb de indruk dat het te maken heeft met lichtinstellingen. Hij geeft de melding eigenlijk alleen als je buiten fotografeert en dan met name wanneer je naar boven (kerktoren ofzo) fotografeert. De melding krijg je als hij op de P stand staat maar ook bij de auto en andere standen. Alleen de batterij uit de camera halen doet de melding verdwijnen, normaal aan en uitdoen heeft geen effect.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Foutmelding D90
Die melding betekent dat er geen objectief is gemonteerd. (blz 255 van je handleiding)
Nu zal dat objectief er wel op zitten, dus waarschijnlijk zijn de contacten van objectief of camera niet helemaal schoon. Contactjes even schoonmaken. Het kan ook zijn dat er wat speling op de vatting zit, vooral omdat je zegt dat het bij naar boven fotograferen gebeurt.
Lens loshalen en weer vastzetten zou ook kunnen helpen. (Wissel je vaak van lens?)
Enne, welkom op het forum.
Nu zal dat objectief er wel op zitten, dus waarschijnlijk zijn de contacten van objectief of camera niet helemaal schoon. Contactjes even schoonmaken. Het kan ook zijn dat er wat speling op de vatting zit, vooral omdat je zegt dat het bij naar boven fotograferen gebeurt.
Lens loshalen en weer vastzetten zou ook kunnen helpen. (Wissel je vaak van lens?)
Enne, welkom op het forum.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Bedankt voor je snelle reactie Roelof. Ik wissel nooit van lens. Ben een beginnend amateurfotograaf en heb maar 1 lens. Wat bedoel je met speling op de vatting en hoe controleer ik of dat het geval is? Ik zal dit weekend de contactjes schoonmaken en de lens opnieuw vastzetten om te kijken of daarmee het probleem verholpen is.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
soms helpt het al om de lens te unlocken, een stukje los te draaien en direct weer vast... als hij het dan wel weer doet dan kun je er vrij zeker van zijn dat het de contacten ware (en eventueel alsnog even helemaal eraf en schoonmaken)
Fin.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacten schoonmaken is 1. Zou ik zeker doen.
Ik had het heel vaak op mijn D90, wat altijd geholpen heeft is even doen alsof je de lens eraf haalt maar dan zonder de ontgrendelingsknop op de camera in te drukken.
Je kunt de lens een fractie bewegen en als het goed is maakt hij dan weer volledig contact.
Ik heb wel meer D90 bezitters over dit probleem gehoord.
Ik had het heel vaak op mijn D90, wat altijd geholpen heeft is even doen alsof je de lens eraf haalt maar dan zonder de ontgrendelingsknop op de camera in te drukken.
Je kunt de lens een fractie bewegen en als het goed is maakt hij dan weer volledig contact.
Ik heb wel meer D90 bezitters over dit probleem gehoord.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ja dat kan ook helpen, is eigenlijk hetzelfde principe, allen wat verder doorgevoerd
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
En als je een objectief hebt met diafragmaring: check of deze op de kleinste opening (=hoogste getal) staat. Alleen dan kan de camera het diafragma sturen. Zo niet, dan komt ook deze voutmelding. We hebben al eens eerder een draadje van iemand gehad die er uiteindelijk achterkwam dat ze met haar techniek soms de ontgrendelknop van het objectief aanraakte met haar linkerhand. Net genoeg om de verbinding tussen objectief en camera te verbreken.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Mijn D90 geeft de zelfde foutmelding met een lens met daarbij rechts onderaan R07 in het LCD venster, zet ik er een andere lens op dan is er niets aan de hand. De aanbevelingen die gedaan worden heb ik ook uitgeprobeerd met geen resultaat. Heb nu de lens ter reparatie aan geboden dus afwachten maar.
Leen
Leen
Welk objectief heb je? De Nikon AF-S VR DX 18-105 mm ??Groningen1982 schreef:Mijn Nikon D90 geeft regelmatig de volgende foutmelding rechtsboven in het display: F - - . De melding knippert en je kunt ook niet meer fotograferen op dat moment.