welke laptop is geschikt??

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Odile

welke laptop is geschikt??

Bericht door Odile » za mei 14 2011 5:25 pm

heeejj

ik wil een laptop kopen maar heb geen idee welke geschikt is.. Welke processor en welke videokaart, en hoeveel intern en harde schijf geheugen enz.?? en hoevvel GHz is genoeg??
Hij moet iig geschikt zijn voor Photshop CS5 en Sony Vegas 9.0, er moeten heel veel filmpjes en foto's op kunnen, het liefst is tie ook super snel!! en veel programmas erop kunnen zetten zonder dat ie langzaam word.

kan iemand mij misschien helpen?? :?

Greetxx

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: welke laptop is geschikt??

Bericht door Patrick » za mei 14 2011 5:31 pm

Veel programma's erop kunnen zetten zonder dat het traag wordt? Dan moet je er geen Windows op hebben staan... :lol:

Zo'n beetje elk niet-instapmodel zou goed genoeg moeten zijn.

Heb je iets van een budget?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Goodje

Bericht door Goodje » za mei 14 2011 5:36 pm

Voor foto en film bewerking moet je tegenwoordig wel een van de dikste laptop hebben die je maar kunt krijgen, dus duur maar moet het perse een laptop zijn een PC is vaak sneller en minder duur. :ugeek:

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za mei 14 2011 8:42 pm

Nou, dat zijn nogal wat wensen zeg, Dan kom je al gauw uit op een Macbook Pro 17" met I7 processor. Geheugen even opkrikken naar 8 GB, De DVD speler eruit (laten) halen en de standaard harde schijf 750GB op deze plek (laten) zetten en als opstartschijf een SSD schijf van 120 GB. Dan heb je echt een machine die aan al je wensen voldoet. Retesnel, gaat niet trager worden. Ruimte zat voor al je filmpjes en foto's. Er even van uitgaan dat Budget geen rol speelt, want dit speledingetje kost 2.900,-- Maar dan heb je ook wel wat.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 14 2011 9:01 pm

Beetje onzin dat alleen het snelste goed genoeg is. Snel is prettig, maar natuurlijk niet nodig.

Een laptop met iets van een i5 processor en minimaal 4GB geheugen is prima geschikt. Een goed scherm is belangrijker.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za mei 14 2011 9:42 pm

Twee verschillende harde schijven is ook wel bevorderlijk voor de snelheid van foto- en filmbewerken. Dan kun je de cache van je in bewerking zijnde foto's op een andere schijf zetten dan waar het programma van af draait.(dus niet alleen verschillende partities C en D maar echt verschillende fysieke schijven). Bij sommige laptops moet je daarvoor kunnen kiezen (mijn 3 1/2 jaar oude Acer kan dat maar ik heb het nooit laten innbouwen).

Ik heb sinds een tijdje een desktop met een 80 Gb solid state C-schijf en een Tb D-schijf en die is door die solid state C-schijf echt snel! Ik weet niet of je dat in een laptop kunt krijgen.

Ik denk dat voor € 200 je een beter los scherm hebt dan welk scherm ook bij een laptop; kun je wel aansturen vanuit je laptop.

Overigens zou je voor veel opslag liever externe drives moeten gebruiken voor films etc.

En denk eraan alles te backuppen :twisted:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za mei 14 2011 10:42 pm

Ik heb sinds een tijdje een desktop met een 80 Gb solid state C-schijf en een Tb D-schijf en die is door die solid state C-schijf echt snel! Ik weet niet of je dat in een laptop kunt krijgen.
Bij een Macbook kan dit standaard niet, maar via Ebay zijn er oplossingen in de vorm van een "drivebay" voor. Ik heb deze oplossing ook en werkt perfect. De "oude" harddisk vervang je dan voor een SSD drive. De DVD speler moet je er dan vervolgens uithalen (3 schroefjes, even goed opletten welke) en op die plaats komt de drivebay te zitten waar je de orginele harddisk in zet. Je bootschijf is dan dus een razendsnelle SSD drive, en je data schijf is je "oude" orginele schijf. Enige nadeel is dat je geen interne DVD speler meer hebt. Maar bij de drivebay wordt een externe USB drive meegeleverd waar de DVD speler weer in past.

Je krijgt dan echt een razendsnelle machine. Mijn Macbook start van een "koude" start binnen 10 seconden op en Capture NX start binnen 2 seconden op. Photoshop duurt wel wat langer, hier heeft de machine 3 seconden voor nodig. :o :o :o
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mei 14 2011 10:55 pm

flippie17 schreef:Nou, dat zijn nogal wat wensen zeg, Dan kom je al gauw uit op een Macbook Pro 17" met I7 processor. Geheugen even opkrikken naar 8 GB, De DVD speler eruit (laten) halen en de standaard harde schijf 750GB op deze plek (laten) zetten en als opstartschijf een SSD schijf van 120 GB. Dan heb je echt een machine die aan al je wensen voldoet. Retesnel, gaat niet trager worden. Ruimte zat voor al je filmpjes en foto's. Er even van uitgaan dat Budget geen rol speelt, want dit speledingetje kost 2.900,-- Maar dan heb je ook wel wat.
JA, dit moet wel werken.
FinalCut erop en CS5. Niets te wensen over. Voor dat geld niet eens duur. Ik weet trouwens niet wat CS5 en FinalCut kosten..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » za mei 14 2011 11:33 pm

Inderdaad niet duur in vergelijking met wat je vroeger betaalde: http://www.dumpert.nl/mediabase/1482951 ... oeger.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Breda.......here we come(back)

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo mei 15 2011 11:07 am

Die desktop was minder dan 1/3 van de prijs van de bovenvermelde macbook :D
en hij gaat ongeveer even hard. Het is natuurlijk geen mac voor wie dat wil ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Odile

Bericht door Odile » do mei 19 2011 4:08 pm

woooww thanks voor alle reacties!!
ik heb best een klein budget..... 800eu is iig te veel.. vandaar dat een Macbook er ook neit in zit.
Is een PC echt beter dan een lappie??? ik doen volgend jaar namelijk examen en daarna ga ik naar het grafisch lyceum in rotterdam, wat wel een redelijk eindje hier vandaan is waardoor ik vooral aan een laptop zat te denken.
maar ik heb ook wel eens gelezen dat als je photshop erop zet dat je perse een videokaart moet hebben klopt dat??

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mei 19 2011 5:36 pm

Dit soort dingen kan je beter aan de experts vragen, ziehier:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1458353

Let wel, dat gaat over basisnotebooks waarmee je best wel af en toe een fotootje kan shoppen. Het probleem met notebooks is echter dat het scherm meestal niet zo goed is. De enige betaalbare notebook waar een behoorlijk goed scherm voor te krijgen is (€200 extra) is de Dell XPS15. Het topic erover vind je hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1454094

Een videokaart heb je altijd nodig want die zet de signalen van de processor om naar signalen die het scherm begrijpt. Zonder videokaart heb je dus een zwart scherm. Tegenwoordig zit er vaak een simpele videokaart in de processor ingebouwd, die op zich voor Photoshop prima voldoet. Het voordeel van een aparte en heel krachtige videokaart is dat Photoshop die kan gebruiken om bepaalde functies te versnellen. Daar zou ik me alleen druk over maken als je je geld verdiend met het bewerken van foto's.

Kika

Bericht door Kika » do mei 19 2011 5:39 pm

Patrick schreef:Beetje onzin dat alleen het snelste goed genoeg is. Snel is prettig, maar natuurlijk niet nodig.

Een laptop met iets van een i5 processor en minimaal 4GB geheugen is prima geschikt. Een goed scherm is belangrijker.

Idd..

Ik heb 3gb en 256 nvidea videokaart en dat werkt prima met films en photoshop.
Dussss :D

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » do mei 19 2011 5:45 pm

Als jij naar het grafisch lyceum gaat zou ik eerst eens informeren of ze niet een bepaald type pc/laptop eisen als standaarduitrusting. Mogelijk spaar je een hoop ellende uit als je dat mee laat wegen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do mei 19 2011 8:22 pm

Patrick schreef:Veel programma's erop kunnen zetten zonder dat het traag wordt? Dan moet je er geen Windows op hebben staan... :lol:
Windows 7 wel eens geprobeerd? ;)

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”