1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

9)

10)

Op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom.
Groet,
ALE
Ligt vooral aan de meester die zijn apparatuur goed kent en er nog beter mee weet om te gaan. (Denk ik :mrgreen: )george013 schreef:Weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar die kleurnuances vind ik grandioos. In deze en in het vorige draadje.
Zou toch meer willen weten hoe je dat doet, of het alleen aan de apparatuur ligt.
George
Ik zeg 25 juni.george013 schreef:Een leermeester doet aan kennisoverdracht.
George
Niet alleen; goed basismateriaal; mooie onderwerpen, 'gewoon' goed belicht, mooi verlicht en fraaie compositie.george013 schreef:Het is nabewerking he. Maar wel heel mooi.
Zou ik niet doen; 25!george013 schreef:Zal 5 juni in mijn gedachten houden.
Dank je George, de “kunst” zit hem meer in het secuur be- en uitlichten. Ik verdraai eerst m’n polafilter zodat ik een goede doortekening krijg in de lucht cq de eventuele schittering ophef. Dan ga ik, en in deze omstandigheden, eerst het omgevingslicht meten. Zodra ik de lichtmeter op nul heb staan verdraai ik de zaak zo dat ik 0,7 tot 1 stop onderbelicht. Dit doe ik bewust om mijn hoofdonderwerp “los” van de omgeving te krijgen. Ik let daarbij bijzonder goed op mijn histogrammen, met name dat het rood niet clipt. Zodoende raak ik geen details kwijt. Daarna ga ik mijn onderwerp uitlichten met de flitser. Ook hier mag uiteraard niets clippen en probeer het histogram dan zoveel mogelijk in het 3e kwadrant te krijgen van links gezien of 2e vanaf rechts gezien. Daar zitten nl de huidtinten. Flitser in dit geval van camera, helaas zonder softbox / paraplu, en FEC op -1.3 iTTL (sommige foto’s op -1.7). Automaat op de flitser bewust gekozen omdat er te weinig tijd was om alles netjes perfect te meten.george013 schreef:Weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar die kleurnuances vind ik grandioos. In deze en in het vorige draadje.
Zou toch meer willen weten hoe je dat doet, of het alleen aan de apparatuur ligt.
George
Bekijk de foto nog eens goed. Met name het dak van de huizen en de schaduw pal voor de muur. Dan zie je dat de zon hoog in de lucht links van de dames staat. Dames zoveel mogelijk in de schaduw gezet, want die schaduw is per slot van rekening je vriend met dit harde licht. Zodra je je omgevingslicht goed gemeten hebt worden de gezichten van de ladies en hun jurken veel te donker. Flitser erbij, kop verticaal t.o.v. de grond. Kwestie van compromis maken, ik zou niet weten hoe ik dit hier anders had kunnen oplossen.Myriad schreef:Bij 1 klopt de schaduw in de gezichten niet met die op de grond ...
Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik heb de flitser zonder enige diffusor gebruikt waardoor je heel goed moet uitkijken hoe je de kop richt op je onderwerp. Ik had geen mogelijkheid om ergens tegen aan te bouncen dus probeer je de kop zo te richten dat het licht als een veertje langs je onderwerp glijd (featheren). In je uppie met een camera in je rechterhand en de flitser in je linker, valt dat vaak tegen. Ik plaats onder mijn antwoorden nog een foto van een dame alleen, waar een maatje van mij de flitser vasthield. Vrij precies de flitskop gericht zodat het licht als het ware mijn onderwerp schampte.Frank B schreef:Foto's 3, 6, 7, 9 en 10 zijn wat vlak, mag van mij wel wat pittiger qua structuur. Probeer eens efex pro 3.0 met tonal contrast (standaard instelling en vervolgens layerdekking naar ca. 20 % brengen). Ook bij 'de slag' foto's in het andere draadje miste ik dit bij een aantal foto's. Daarnaast kun je bij bijvoorbeeld foto 3 ook het darken/lighten filter van efex pro 3.0 toepassen om de kijker nog meer de foto in te trekken.
Mis toch wat spanning of dynamiek in compo bij foto's 1, 4, 6, 7 en 8. Ik vind de mensen wat 'gemaakt' poseren voor de foto, vooral 1 en 4.
Kleuren zijn door hier en daar (5) door het flitslicht ook wat flets geworden. Wellicht geeft dit ook een wat vlak toon aan de foto's:
#4 is inderdaad een domme fout, kwam ik eigenlijk thuis pas achterjettiny schreef:Foto 4 mis ik wat vingers, en foto 7 kijk ik een beetje vreemd tegenaan. Ik denk door de positie van de flitser, kan dat?