Klederdracht tijdens "De slag om Bourtange"

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Klederdracht tijdens "De slag om Bourtange"

Bericht door ALE » zo mei 15 2011 7:52 pm

Zoals beloofd zou ik nog een paar foto's posten van de klederdracht die de figuranten droegen tijdens "de slag om Bourtange". Alles is geflitst. Helaas zonder softbox omdat het die dag veel te hard waaide.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

Op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

george013

Re: Klederdracht tijdens "De slag om Bourtange"

Bericht door george013 » zo mei 15 2011 8:37 pm

Weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar die kleurnuances vind ik grandioos. In deze en in het vorige draadje.
Zou toch meer willen weten hoe je dat doet, of het alleen aan de apparatuur ligt.
George

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » zo mei 15 2011 9:07 pm

Dit zijn hele mooie foto's Ale, vond de foto's in jouw vorige draadje ook al erg mooi
george013 schreef:Weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar die kleurnuances vind ik grandioos. In deze en in het vorige draadje.
Zou toch meer willen weten hoe je dat doet, of het alleen aan de apparatuur ligt.
George
Ligt vooral aan de meester die zijn apparatuur goed kent en er nog beter mee weet om te gaan. (Denk ik :mrgreen: )
Nikon Z Z & de maskers

george013

Bericht door george013 » zo mei 15 2011 9:11 pm

Een leermeester doet aan kennisoverdracht.
George

Myriad

Bericht door Myriad » zo mei 15 2011 9:32 pm

george013 schreef:Een leermeester doet aan kennisoverdracht.
George
Ik zeg 25 juni.
Mooie platen Arthur, vooral 1, 5 en 8) ... :lol: (die meneer heeft een apparaat in z'n schort dat z'n tijd ver vooruit is ...)
Bij 1 klopt de schaduw in de gezichten niet met die op de grond ...
Laatst gewijzigd door Myriad op ma mei 16 2011 5:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » zo mei 15 2011 9:47 pm

Het is nabewerking he. Maar wel heel mooi.
Zal 5 juni in mijn gedachten houden. Ben al een paar weken bezig om een lang weekend naar Palermo te gaan. Dit weekend moest uitgesteld worden vanwge het voetballen, niet door mij.
George

Myriad

Bericht door Myriad » ma mei 16 2011 5:34 am

george013 schreef:Het is nabewerking he. Maar wel heel mooi.
Niet alleen; goed basismateriaal; mooie onderwerpen, 'gewoon' goed belicht, mooi verlicht en fraaie compositie.
george013 schreef:Zal 5 juni in mijn gedachten houden.
Zou ik niet doen; 25!

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » ma mei 16 2011 4:07 pm

Moeilijke omstandigheden door aanwezig publiek, hard zonlicht met harde schaduwen en ook nog eens veel wind. Toch heb je hier weer een puike serie neer gezet. Ik heb de volgende opmerkingen.

Foto's 3, 6, 7, 9 en 10 zijn wat vlak, mag van mij wel wat pittiger qua structuur. Probeer eens efex pro 3.0 met tonal contrast (standaard instelling en vervolgens layerdekking naar ca. 20 % brengen). Ook bij 'de slag' foto's in het andere draadje miste ik dit bij een aantal foto's. Daarnaast kun je bij bijvoorbeeld foto 3 ook het darken/lighten filter van efex pro 3.0 toepassen om de kijker nog meer de foto in te trekken.

Mis toch wat spanning of dynamiek in compo bij foto's 1, 4, 6, 7 en 8. Ik vind de mensen wat 'gemaakt' poseren voor de foto, vooral 1 en 4.

Kleuren zijn door hier en daar (5) door het flitslicht ook wat flets geworden. Wellicht geeft dit ook een wat vlak toon aan de foto's.

Verder baal ik als een stekker dat ik er niet bij ben geweest, ik woon op nog geen 40 km :evil: Gelukkig hebben we Ale nog : :mryellow:

ger k.
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ger k. » ma mei 16 2011 4:16 pm

Voor deze serie zijn weinig woorden voldoende: Erg mooi
Fotograferen is schrijven met licht. D800E

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » ma mei 16 2011 8:12 pm

Prachtige foto's Arthur. Ik verheug mij al op 25 juni a.s.

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » ma mei 16 2011 9:57 pm

nette serie Arthur, vooral de eerste, de personages lijken los te komen van de achtergrond
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mei 16 2011 10:25 pm

Foto 4 mis ik wat vingers, en foto 7 kijk ik een beetje vreemd tegenaan Arthur.
Ik denk door de positie van de flitser, kan dat?

Maar wat zit ik te mauwen, het is een mooie sfeervolle serie, met prachtige kleuren iid.
Ik doe het je niet na. :D

vrgr
Tiny

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma mei 16 2011 11:57 pm

Iedereen hartelijk dank voor de leuke reacties en tips. Ik zal proberen een paar antwoorden te geven op de vragen die gesteld zijn.
george013 schreef:Weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar die kleurnuances vind ik grandioos. In deze en in het vorige draadje.
George
Dank je George, de “kunst” zit hem meer in het secuur be- en uitlichten. Ik verdraai eerst m’n polafilter zodat ik een goede doortekening krijg in de lucht cq de eventuele schittering ophef. Dan ga ik, en in deze omstandigheden, eerst het omgevingslicht meten. Zodra ik de lichtmeter op nul heb staan verdraai ik de zaak zo dat ik 0,7 tot 1 stop onderbelicht. Dit doe ik bewust om mijn hoofdonderwerp “los” van de omgeving te krijgen. Ik let daarbij bijzonder goed op mijn histogrammen, met name dat het rood niet clipt. Zodoende raak ik geen details kwijt. Daarna ga ik mijn onderwerp uitlichten met de flitser. Ook hier mag uiteraard niets clippen en probeer het histogram dan zoveel mogelijk in het 3e kwadrant te krijgen van links gezien of 2e vanaf rechts gezien. Daar zitten nl de huidtinten. Flitser in dit geval van camera, helaas zonder softbox / paraplu, en FEC op -1.3 iTTL (sommige foto’s op -1.7). Automaat op de flitser bewust gekozen omdat er te weinig tijd was om alles netjes perfect te meten.

Camera staat neutraal met als profiel D2x mode 1. Bewust mocht ik toch nog een keer met CNX2 aan de gang gaan en ik vind de huidtinten bijzonder mooi.
ACR kies ik ook D2x mode 1 als profiel. Dan draai ik vaak in de verzadiging het blauw terug tot -30 om zodoende de blauwzweem in de schaduw op te lossen. Clarity wordt op +40 gezet. Dan maak ik nog een kleine S-Curve, meestal met de waarde +8 tot -8 (Highlight +8, lights +8, darks -8 en shadow -8). Een kleine vignettering aanbrengen (-25 tot -35). Check mijn histogram nog een keer in ACR, pas eventueel de helderheid en contrast aan en open dan pas PS.

In PS doe ik zo goed als niets meer. Ik verander normaal alleen de grootte, het kleurprofiel naar sRGB en verscherp een heel klein beetje. Opslaan als JPEG and done. BTW, je kan in de exif alle instellingen van ACR zien.

Zoals je boven kan lezen doe ik verdraaid weinig in de nabewerking. Ik heb daar ook eerlijk gezegd geen tijd voor. Het is meer in-camera met flits dan post processing zonder hautain over te willen komen. De apparatuur draagt natuurlijk ook zijn steentje bij.
Myriad schreef:Bij 1 klopt de schaduw in de gezichten niet met die op de grond ...
Bekijk de foto nog eens goed. Met name het dak van de huizen en de schaduw pal voor de muur. Dan zie je dat de zon hoog in de lucht links van de dames staat. Dames zoveel mogelijk in de schaduw gezet, want die schaduw is per slot van rekening je vriend met dit harde licht. Zodra je je omgevingslicht goed gemeten hebt worden de gezichten van de ladies en hun jurken veel te donker. Flitser erbij, kop verticaal t.o.v. de grond. Kwestie van compromis maken, ik zou niet weten hoe ik dit hier anders had kunnen oplossen.
Frank B schreef:Foto's 3, 6, 7, 9 en 10 zijn wat vlak, mag van mij wel wat pittiger qua structuur. Probeer eens efex pro 3.0 met tonal contrast (standaard instelling en vervolgens layerdekking naar ca. 20 % brengen). Ook bij 'de slag' foto's in het andere draadje miste ik dit bij een aantal foto's. Daarnaast kun je bij bijvoorbeeld foto 3 ook het darken/lighten filter van efex pro 3.0 toepassen om de kijker nog meer de foto in te trekken.

Mis toch wat spanning of dynamiek in compo bij foto's 1, 4, 6, 7 en 8. Ik vind de mensen wat 'gemaakt' poseren voor de foto, vooral 1 en 4.

Kleuren zijn door hier en daar (5) door het flitslicht ook wat flets geworden. Wellicht geeft dit ook een wat vlak toon aan de foto's:
Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik heb de flitser zonder enige diffusor gebruikt waardoor je heel goed moet uitkijken hoe je de kop richt op je onderwerp. Ik had geen mogelijkheid om ergens tegen aan te bouncen dus probeer je de kop zo te richten dat het licht als een veertje langs je onderwerp glijd (featheren). In je uppie met een camera in je rechterhand en de flitser in je linker, valt dat vaak tegen. Ik plaats onder mijn antwoorden nog een foto van een dame alleen, waar een maatje van mij de flitser vasthield. Vrij precies de flitskop gericht zodat het licht als het ware mijn onderwerp schampte.
Als ik de foto’s op mijn scherm beoordeel vind ik flets meevallen, maar dat kan altijd aan mijn scherm liggen. Ik ken Color Efex van Nik Software en daar kun je inderdaad hele mooie eindresultaten mee bereiken. Toch verkies ik om zoveel mogelijk in-camera op te lossen waardoor ik post processing tot een minimum kan beperken. Ik zal eens op een later tijdstip gaan spelen met wat instellingen in PS om te zien of het resultaat dan mooier gaat worden.

En ja wat compo betreft, heb je helemaal gelijk. De mensen in kwestie gaven je ook niet alle tijd dus het moest snel gaan. Omgevingslicht kun je vooraf meten, flits is een andere zaak. 2 proefopname en dan moest je de foto daarna maken anders liepen de figuranten door wat ik hen ook niet kwalijk kon nemen. Vandaar ook iTTL. Nogmaals hartelijk dank voor je tips, waardeer ik enorm.
jettiny schreef:Foto 4 mis ik wat vingers, en foto 7 kijk ik een beetje vreemd tegenaan. Ik denk door de positie van de flitser, kan dat?
#4 is inderdaad een domme fout, kwam ik eigenlijk thuis pas achter :oops: Vond toch de foto de moeite waard om hem te posten gezien hoe zijn gezicht is uitgelicht. #7 heb ik de flitser laten bouncen via het venster die je links ziet.Persoonlijk vind ik het licht vrij zacht op de persoon vallen en zie alle borduursels in zijn pak. Weet eerlijk gezegd niet precies wat jij bedoelt, foto oogt voor mij niet echt slecht.

Nogmaals dank voor jullie feedback en zoals beloofd hier nog de plaat waarbij m’n maatje mij geholpen heeft om de flitser dusdanig te richten dat het flitslicht heel zacht de dame streelde terwijl ze volledig in de schaduw stond.

Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

george013

Bericht door george013 » di mei 17 2011 9:08 am

Ale,
Bedankt voor je uitleg. Invulflits is het toverwoord, dat waarom die lichte partijen zo mooi naar voren komen.
George

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » di mei 17 2011 4:16 pm

Geweldige serie Arthur zoals altijd. :D
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”