na 108.000 clicks einde verhaal?
na 108.000 clicks einde verhaal?
Vandaag was ik opnamen aan het maken en opeens bleef de spiegel van mijn D300 vastzitten. Het werd dus donker in de zoeker, de camera maakte geen foto en verder bleef alles werken, zoals de display en de scherpstelmotor. Door op de ontspankonop te drukken werd alles weer normaal, maar bij iedere 4e of 5e foto hetzelfde verhaal.
Tja, 3,5 jaar oud en 108.000 foto's, dus wat is wijsheid? Ik heb er nog een, met 25.000 clicks, maar heb wel een goede backup c.q. 2e camera nodig. Er ligt hier ook nog een D80 die ik in veel gevallen wel zou kunnen gebruiken maar niet in alle.
Opties:
- Camera repareren, is waarschijnlijk relatief duur afgezet tegen de waarde (want het zou wel eens de sluiter kunnen zijn).
- D300s kopen, gaat denkelijk binnenkort vervangen worden
- D700 kopen, gaat misschien binnenkort vervangen worden en is stevig in prijs gestegen
- Het tot het eind van het jaar uit proberen te zingen met 1,5 D300 en een D80.
(D7000 zie ik niet direct zitten)
Dus wat zouden jullie doen?
Tja, 3,5 jaar oud en 108.000 foto's, dus wat is wijsheid? Ik heb er nog een, met 25.000 clicks, maar heb wel een goede backup c.q. 2e camera nodig. Er ligt hier ook nog een D80 die ik in veel gevallen wel zou kunnen gebruiken maar niet in alle.
Opties:
- Camera repareren, is waarschijnlijk relatief duur afgezet tegen de waarde (want het zou wel eens de sluiter kunnen zijn).
- D300s kopen, gaat denkelijk binnenkort vervangen worden
- D700 kopen, gaat misschien binnenkort vervangen worden en is stevig in prijs gestegen
- Het tot het eind van het jaar uit proberen te zingen met 1,5 D300 en een D80.
(D7000 zie ik niet direct zitten)
Dus wat zouden jullie doen?
Re: na 108.000 clicks einde verhaal?
voor werk?
D300s kopen. D700 is een optie maar is gewoon te duur geworden. Prijzen zijn niet normaal meer.
D300s kopen. D700 is een optie maar is gewoon te duur geworden. Prijzen zijn niet normaal meer.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik kan niet in je portemonnee kijken dus een advies blijft lastig maar is een 2e hands D300 een idee?
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zakelijk?
D3x
privé? 2e hands D300.
7000 zou ik ook neit kiezen, 300s ook niet.
D3x
privé? 2e hands D300.
7000 zou ik ook neit kiezen, 300s ook niet.
Portemonnee-technisch zou ik best een D3x kunnen kopen, maar ja... Ik huur er wel eens een als ik hem echt nodig denk te hebben, maar om er nou een te kopen, hmmm. Ik houd namelijk helemaal niet van die oversized apparaten en de extra functies van zo'n body heb ik niet echt nodig, al is de betere AF wel verleidelijk. Maar zo''n ding vind ik veel te duur gerekend naar de fotografische meerwaarde tov een D300s of een D700. Wat je uiteindelijk aan resolutie overhoudt is maar een klein beetje meer dan uit een 12MP camera.
Tweedehands kopen doe ik eigenlijk nooit, tenzij het een heel verleidelijk lensje is, terwijl mijn D300 laten repareren dan waarschijnlijk net zo duur is. En dan heb ik weer een volledig nieuwe sluiter (vermoed ik).
Tweedehands kopen doe ik eigenlijk nooit, tenzij het een heel verleidelijk lensje is, terwijl mijn D300 laten repareren dan waarschijnlijk net zo duur is. En dan heb ik weer een volledig nieuwe sluiter (vermoed ik).
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heb je al geïnformeerd wat een nieuwe sluiter zou kosten? Een tweedehands D300 zal toch nog wel zo'n 700 Euro kosten vermoed ik...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik vind het al geweldig dat je kunt kiezen.
Maarre, in jouw geval zou ik naar een tweedehands D300s kijken.
Of gewoon een nieuwe, die opvolger zal er voorlopig wel niet zijn.
Wikken en wegen, repareren zoals Patrick zegt is ook een optie.
Maarre back-up, gebruik je het dan professioneel, of als amateur met vrijwillige verplichtingen.
Maarre, in jouw geval zou ik naar een tweedehands D300s kijken.
Of gewoon een nieuwe, die opvolger zal er voorlopig wel niet zijn.
Wikken en wegen, repareren zoals Patrick zegt is ook een optie.
Maarre back-up, gebruik je het dan professioneel, of als amateur met vrijwillige verplichtingen.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De sluiter vervangen kan ook natuurlijk zag ergens een prijs van zo'n 385 € (prijsopgaaf) opzich ook niks mis mee je weet in iedergeval beter wat je aan deze cam hebt dan een gebruikte. Jij bent toch altijd tevreden met de D300 en zakelijk gezien met 110.000 clicks valt 400 € toch redelijk mee. Ik zou repareren en wachten op een nieuwe fullframe heb je de D300 als backup.
- Léon Obers
- Forumlid
Heb je al geprobeerd een andere of nieuwe accu in je camera te stoppen?flitslicht schreef: Dus wat zouden jullie doen?
Na enkele jaren hebben accu's hun fut verloren. Ondanks dat ze volgeladen zijn. Dan zijn ze aan vervanging toe.
Vroeger mijn D1x hetzelfde verhaal. Met een nieuwe accu was het probleem verholpen.
Je kunt het ook testen met een netvoeding aan de camera die jij dacht ik hebt (zou ik eerst doen voordat je nieuwe accu's koopt

Vriendelijke groet, Léon Obers
Goed denkwerk Léon, andere accu had ik nog niet geprobeerd, andere lenzen wel. Het bleek dat inderdaad mijn oudste accu in de camera zat, die komt oorspronkelijk uit de D200 of de D80 en is dus zo'n 5 of 6 jaar oud. De 'Battery info' geeft hem echter nog steeds als 'new' aan (0). Maar met mijn nieuwste accu van 1,5 jaar oud vertoont de camera hetzelfde euvel. Ook met andere accu's (heb er 6, allemaal origineel) blijft het probleem zich voordoen. Met de netvoeding (al jaren niet meer gebruikt, is tegenwoordig niet meer nodig met tethered schieten) ook. Dus helaas; het probleem doet zich nu overigens steeds na twee foto's voor.
Ach ja, D1 en D1x. Nostalgie! Die accu's waren echt vrij hopeloos, na een jaar intensief gebruik haalde je nog enkele tientallen foto's per lading. Daarmee is er wel een stevige vooruitgang geboekt (en ook op andere vlakken natuurlijk).
Wat ik ga doen weet ik nog niet, bedankt voor alle input. De meningen zijn verdeeld terwijl ik natuurlijk zelf een keus moet maken. Lastig. Maar de camera is afgeschreven en heeft trouw dienstgedaan, al had ik gehoopt de volle 150.000 clicks vol te kunnen maken tot er een D800-achtig model zou verschijnen. Dat lijkt echter nog even te duren gezien de situatie in Japan en ik moet natuurlijk door.
Ach ja, D1 en D1x. Nostalgie! Die accu's waren echt vrij hopeloos, na een jaar intensief gebruik haalde je nog enkele tientallen foto's per lading. Daarmee is er wel een stevige vooruitgang geboekt (en ook op andere vlakken natuurlijk).
Wat ik ga doen weet ik nog niet, bedankt voor alle input. De meningen zijn verdeeld terwijl ik natuurlijk zelf een keus moet maken. Lastig. Maar de camera is afgeschreven en heeft trouw dienstgedaan, al had ik gehoopt de volle 150.000 clicks vol te kunnen maken tot er een D800-achtig model zou verschijnen. Dat lijkt echter nog even te duren gezien de situatie in Japan en ik moet natuurlijk door.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Als alleen de spiegel blijft hangen zou ik op zijn minst proberen te achterhalen waar dit aan ligt, reparatie hoeft niet duur te zijn (ik zie het verband met de sluiter niet 1,2,3).
Zit de demping van de spiegel niet los? Dit heb ik een keer gehad en laten vervangen voor weinig (onderdeel 30 Euro en ik heb dit meteen laten combineren met een algehele servicebeurt).
Zit de demping van de spiegel niet los? Dit heb ik een keer gehad en laten vervangen voor weinig (onderdeel 30 Euro en ik heb dit meteen laten combineren met een algehele servicebeurt).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Naar aanleiding van jouw punt even gekeken. De demping zit niet los, maar wat wel opvallend is is dat het euvel niet optreedt zonder een lens erop. Verder maakt het niet uit wat voor lens erop zit (AF-D of AF-S). Dus het zou kunnen dat het iets relatief kleins is. Goede tip!
(Wel net een D700 gekocht
)
(Wel net een D700 gekocht

Camera contactjes schoongemaakt met DeOxit en het probleem is weg!
Nou ja, heb ik 4 camera's ipv 3
Nou ja, heb ik 4 camera's ipv 3

Een D700
, wel weinig scherptediepte en geen fijn bereik met je 24-70
.
Groeten Jan

Groeten Jan
Tja, het leven is zwaar. Maar voor het echte werk heb ik nog een D300! En nog een 28-105.
Probleem is overigens weer terug
Dus inderdaad alleen met een lens erop. Zal wel ergens in de elektronica zitten; dat houdt in printplaatjes vervangen, wat weer het nodige kost, en ik vraag me toch sterk af of ik dat ga doen met zo'n oude en behoorlijk gebruikte camera. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat kort erop weer iets anders kapot gaat.
Probleem is overigens weer terug

Dus inderdaad alleen met een lens erop. Zal wel ergens in de elektronica zitten; dat houdt in printplaatjes vervangen, wat weer het nodige kost, en ik vraag me toch sterk af of ik dat ga doen met zo'n oude en behoorlijk gebruikte camera. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat kort erop weer iets anders kapot gaat.
Laatst gewijzigd door flitslicht op di mei 17 2011 4:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.