Nieuwe D7000 teller op 7450

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
örebro

Nieuwe D7000 teller op 7450

Bericht door örebro » di mei 17 2011 6:17 pm

Vandaag ontving ik per post mijn nieuwe Nikon D7000. Bij het maken van de eerste foto bleek de teller al op 7450 te staan. De camera is echter spikspliternieuw, het is onmogelijk dat de leverancier per ongeluk een gebruikte camera heeft toegezonden. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? Mijn handelaar wil de camera best omruilen, maar ik woon in Zweden en de camera opsturen is een hoop gedoe. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuwe D7000 teller op 7450

Bericht door Zwarte » di mei 17 2011 6:56 pm

Ik kreeg ooit een Nikon D90 en het eerste wat ik ook altijd doe is enkele foto's maken en dan naar het exif kijken wat hij geregistreerd heeft. Bij mijn weten is dat de enigste manier om te controleren of de camera al gebruikt is. Deze aan mij nieuw verkochte camera had ook iets van 2200 clicks. Alleen in mijn geval had de leverancier per vergissing een showroommodel aan mij verzonden waar je dan na reclameren pas achter komt. Alleen zeg jij dat in jou geval de leverancier dit onmogelijk gedaan kan hebben. Waar baseer je dat op. Het kwalijke hieraan vind ik als je een nieuwe gebruiker bent en hier misschien nog geen weet van hebt je je eigen over enkele weken of mnd afvraagt waar en wanneer je die 10000 foto's hebt gemaakt.
Laatst gewijzigd door Zwarte op wo mei 18 2011 7:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 17 2011 7:07 pm

örebro schreef:Vandaag ontving ik per post mijn nieuwe Nikon D7000. Bij het maken van de eerste foto bleek de teller al op 7450 te staan. De camera is echter spikspliternieuw, het is onmogelijk dat de leverancier per ongeluk een gebruikte camera heeft toegezonden. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? Mijn handelaar wil de camera best omruilen, maar ik woon in Zweden en de camera opsturen is een hoop gedoe. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
En heb je een kaartje gebruikt dat al eerder gebruikt is met een andere camera?

örebro

Bericht door örebro » di mei 17 2011 7:19 pm

De camera ziet er niet alleen gloednieuw uit, zonder een enkel spoor van eerder gebruik, hij ruikt zelfs nieuw! Met mijn D80 heb ik ongeveer 7000 foto's gemaakt en dat zie je goed, ook al ben ik er nog zo voorzichtig mee.
Wat betreft de geheugenkaart: die is geformateerd, dus dat zal het probleem niet zijn. Bovendien kunnen er geen 7450 RAW foto's op een kaart van 2 Gb.
Wat zouden jullie doen? Terugsturen of het maar voor lief nemen? De sluiter zou 150.000 klikken mee moeten gaan...

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 17 2011 7:29 pm

Als je er zeker van bent dat het goed zit: lekker zo laten.
De teller zou in theorie doorgelopen kunnen zijn vanaf de laatste foto die gemaakt is, als je met je vorige camera tot 7449 gekomen bent dus.

Wel zou ik de leverancier even informeren: mocht er later toch iets met de camera zijn, dan heb jij dat al gemeld. Indekken enzo.

Goodje

Bericht door Goodje » di mei 17 2011 7:49 pm

örebro schreef:Vandaag ontving ik per post mijn nieuwe Nikon D7000. Bij het maken van de eerste foto bleek de teller al op 7450 te staan. De camera is echter spikspliternieuw, het is onmogelijk dat de leverancier per ongeluk een gebruikte camera heeft toegezonden. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? Mijn handelaar wil de camera best omruilen, maar ik woon in Zweden en de camera opsturen is een hoop gedoe. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
Ik zou hem gewoon retour sturen, maar je wilt het niet (hoop gedoe woon in Zweden) want je wil spelen met je nieuwe speeltje (onzin sticker op en retour) over twee weken heb je een echte nieuwe en spelen maar. Anders blijf je zelf afvragen was die wel nieuw? En ik heb het gemeld als hij dan in plaats van 150.000 bij 142.00 kapot gaat heb je het gemeld niemand weet het meer tegen die tijd :wink2:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 17 2011 7:56 pm

Goodje schreef:En ik heb het gemeld als hij dan in plaats van 150.000 bij 142.00 kapot gaat heb je het gemeld niemand weet het meer tegen die tijd :wink2:
Ja, want camera's stoppen altijd op 150.000 kliks. Nooit eerder. Nooit later.

örebro

Bericht door örebro » di mei 17 2011 8:14 pm

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb een mail gestuurd naar Nikon Nederland en wacht hun antwoord even af. Mijn ervaring is echter dat ze niet snel zullen toegeven dat er ook in de fabriek iets mis kan gaan. Ik zorg in ieder geval voor bewijsmateriaal dat ik het gemeld heb en over terugsturen denk ik nog even na.
Overigens gaf de D80 het al op bij dik 7000 foto's, maar dat had met de elektronica te maken. Opsturen voor reparatie was zo duur dat de keus voor een nieuwe camera snel gemaakt was. En hij is natuurlijk wel érg aantrekkelijk, die D7000!

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nieuwe D7000 teller op 7450 waar staan die gegevens?

Bericht door gverhoef » di mei 17 2011 8:58 pm

Ik heb de exif van mijn d7000 foto's (raw en jpg) bekeken mbv Adobe Bridge CS5 en mbv ViewNX2, maar zie geen aantal opnamen teller.
Gebruik je een ander progje of bij ik met mn neus?

Dank

Gerard

örebro

Bericht door örebro » di mei 17 2011 9:15 pm

Als je een foto maakt en je kijkt daarna op je schermpje (van je camera dus) zie je een viercijferig nummer vooraf gegaan door _DSC als je de camera op Adobe RGB hebt staan (bij sRGB valt het streepje voor de bestandsnaam weg). Die eerste letters kun je wijzigen in de instellingen van je camera, maar de teller loopt gewoon door. Bij mijn D80 kon je een keuze maken om de nummers door te laten lopen, of elke keer opnieuw te beginnen na het formateren van het geheugenkaartje.
Of jij met je neus kijkt weet ik niet, want je maakt zelf de keuze hoe de foto's op je computer komen te staan. Ik haal ze binnen in Lightroom en laat de bestandsnaam zo staan, maar ieder kan daarin zijn eigen keus maken.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Nieuwe D7000 teller op 7450 waar staan die gegevens?

Bericht door yzf1kr » di mei 17 2011 9:31 pm

gverhoef schreef:
Ik heb de exif van mijn d7000 foto's (raw en jpg) bekeken mbv Adobe Bridge CS5 en mbv ViewNX2, maar zie geen aantal opnamen teller.
Gebruik je een ander progje of bij ik met mn neus?

Dank

Gerard
Af gaan op de naam van de foto's is niet echt betrouwbaar.
Je kan in de ruwe exif kijken, door in Bridge met je rechter muisknop op info te klikken en dan naar "Schema" te gaan.

Of je gebruikt dit programmtje: http://drchung.new21.net/previewextractor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dochoff

Bericht door Dochoff » di mei 17 2011 9:32 pm

Het kan ook zijn de camera is samengesteld met nieuwe en gebruikte (gerepareerde) onderdelen. Stel dat het huis nieuw is (hij ruikt nieuw), maar de chip of andere elektronica komt uit een defect toestel waarvan de onderdelen hergebruikt zijn, dan krijg je een 'refurbished' artikel. Normaliter dient dit wel als zodanig verkocht te worden, maar het kan altijd zo zijn dat iemand verzaakt. Of dit in dit geval ook zo is, geen idee, maar in de ict wereld in ieder geval niet ongebruikelijk.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 17 2011 9:37 pm

örebro schreef:Overigens gaf de D80 het al op bij dik 7000 foto's,
En je gebruikt hetzelfde kaartje dus? Dan is dit echt geen toeval. Kijk in de exif naar de shuttercount, die zal goed staan.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » di mei 17 2011 9:55 pm

kaartje verklaart het waarschijnlijk. Toen ik het kaartje uit mijn oude D60 in mijn nieuwe D300s stopte begon hij ook gewoon verder te tellen waar ik op de D60 gebleven was... er zijn genoeg tooltjes om shuttercount uit je EXIF gegevens te destileren. Daar kan vrijwel niet mee geklooid worden (ik zeg maar vrijwel want alle soft/hardware is te kraken uiteraard maar die kans acht ik nihiel).

Het 'probleem' treed op indien je dezelfde prefix gebruikt (eerste paar letters voorafgaand aan serienummer daarachter). Indien er al foto's op het kaartje staan met die prefix dan kijkt de camera in dat geval naar het hoogte nummer en gaat daar verder met tellen. Als je de letters veranderd (kan in het menu) dan zul je zien dat het tellen weer bij 0 begint. (zo kun je dus ook een 10 jaar oude camera weer bij 0 laten beginnen met tellen)

Ik zou even foto maken (of een reeds gemaakte pakken) en de shuttercount uit de exif halen. Dan zul je zien dat die wel gewoon heel laag is (hoeft niet altijd precies 0 te zijn ivm shuttercheck in fabriek/winkel/etc)
Fin.

örebro

Bericht door örebro » wo mei 18 2011 9:12 am

djunclesam schreef:kaartje verklaart het waarschijnlijk. Toen ik het kaartje uit mijn oude D60 in mijn nieuwe D300s stopte begon hij ook gewoon verder te tellen waar ik op de D60 gebleven was... er zijn genoeg tooltjes om shuttercount uit je EXIF gegevens te destileren. Daar kan vrijwel niet mee geklooid worden (ik zeg maar vrijwel want alle soft/hardware is te kraken uiteraard maar die kans acht ik nihiel).

Het 'probleem' treed op indien je dezelfde prefix gebruikt (eerste paar letters voorafgaand aan serienummer daarachter). Indien er al foto's op het kaartje staan met die prefix dan kijkt de camera in dat geval naar het hoogte nummer en gaat daar verder met tellen. Als je de letters veranderd (kan in het menu) dan zul je zien dat het tellen weer bij 0 begint. (zo kun je dus ook een 10 jaar oude camera weer bij 0 laten beginnen met tellen)

Ik zou even foto maken (of een reeds gemaakte pakken) en de shuttercount uit de exif halen. Dan zul je zien dat die wel gewoon heel laag is (hoeft niet altijd precies 0 te zijn ivm shuttercheck in fabriek/winkel/etc)
Het probleem is opgelost, bedankt voor deze tip! Ik heb 5 verschillende geheugenkaarten geprobeerd en dan begint de bestandsnaam steeds met een ander nummer. In Adobe Photoshop heb ik de Exif-gegevens gevonden van de laatste foto die ik gemaakt heb met de D80 en daar blijk ik zelfs bijna 12.000 foto's mee gemaakt te hebben.
Wat heerlijk, nu kan ik gewoon onbekommerd blij zijn met mijn nieuwe aanschaf.
Groetjes,
Lily

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”