Wel of niet flitsen in ruimte zonder daglicht

Discussies over flitsers
Plaats reactie
stuk

Wel of niet flitsen in ruimte zonder daglicht

Bericht door stuk » wo mei 18 2011 12:44 pm

Hallo,
Ik wil eerdaags foto's maken in een grote ruimte zonder daglicht, wel is er veel TL-licht aanwezig. mijn vraag is of het nodig is om te flitsen en zo ja, welke flitser kan ik het beste kopen voor m'n D60 met nikkor objectief 18-200 VR 2.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Wel of niet flitsen in ruimte zonder daglicht

Bericht door gijs sandberg » wo mei 18 2011 1:00 pm

Beste S,

Ik zou eens beginnen met een statief en/of een hoge ISO instelling.
Pas wel op met de kleurtemperatuur van TL licht.
Als je in RAW/NEF fotografeert kan je dat achteraf bijstellen.
Mijn advies: vertrouw niet op de combinatie van auto-witbalans en JPG bestanden, daaraan is achteraf minder bij te stellen.
Lees het handboek eens na over "preset" oftewel zelf gemeten witbalans.

Als je toch een flits wilt gebruiken meot je bedacht zijn op de (ongewenste) vermenging van flits en aanwezig TL licht.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 18 2011 1:26 pm

gijs sandberg schreef: Als je toch een flits wilt gebruiken meot je bedacht zijn op de (ongewenste) vermenging van flits en aanwezig TL licht.
Bij een aantal flitsers zijn gelfilters meegeleverd, daar zit er ook eentje bij voor TL als ik het goed heb. En inderdaad: zet de witbalans vast op TL. De auto-stand trekt het niet.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » wo mei 18 2011 1:43 pm

TL wil naar groen. Of flitsen nodig is of niet, hangt van de hoeveelheid licht en het te fotograferen onderwerp af (kijk in P even naar welke sluitertijd hij kiest bij de diverse ISO's en zie of je daarmee tevreden bent). Mocht je willen flitsen: het plaatsen van een groen filtertje voor je flitser en de kleurbalans op TL-balk zetten (of achteraf in RAW dit doen) geeft een neutrale voor- én achtergrond. Werkt iig goed op een SB600
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

stuk

Bericht door stuk » wo mei 18 2011 3:23 pm

Dus als ik het goed begrijp moet het allemaal wel kunnen zonder flitser door de witbalans juist te zetten. maar kunnen er zichtbaar betere resultaten worden gehaald met een flitser extra flitser.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 18 2011 4:17 pm

Flatser flotser!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mei 18 2011 5:14 pm

stuk schreef:Dus als ik het goed begrijp moet het allemaal wel kunnen zonder flitser door de witbalans juist te zetten. maar kunnen er zichtbaar betere resultaten worden gehaald met een flitser extra flitser.
Ik weet niet waar je dit laatste uit hebt kunnen begrijpen. Zeker in een grote ruimte is het lastig om de lichtverdeling van de flitser goed te krijgen (voorgrond uitgebeten, achtergrond onderbelicht). Kun je wel wat nabewerken maar als je het redt zonder flits en met een goede witbalans insteling, ziet het er meestal beter uit.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo mei 18 2011 8:12 pm

henkk schreef: maar als je het redt zonder flits en met een goede witbalans instelling, ziet het er meestal beter uit.
Sorry Henk, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Om op zeker te spelen, zet je inderdaad de WB op TL en voorzie je de flitser van een groenfilter. SB-900 en SB-700 geven de WB correctie automatisch door vermits je de originele filters gebruikt. Ik weet niet welke flitser je bezit dus speel op zeker en zet de WB op TL.
Er vanuit gaande dat er lichte muren of plafon is. Draai de kop 180 graden naar achteren en 60 graden omhoog. Zo maak je van het plafon achter je een grote softbox. Ook kun je de kop naar de muren links of recht van je draaien als je maar zorgt dat het flitslicht niet direct je onderwerp kan raken. Flitser op iTTL, ISO800*, f/4 of f/5.6 (afhankelijk van je zoomstand), goede sluitertijd erbij kiezen en knallen maar. Niet te veel zoomen, ongeveer 50mm is vaak het beste. Een wijs man hier op het forum zegt altijd: zoom niet maar beweeg zelf!! Je zal versteld staan hoeveel dit scheelt in je eindresultaat.

Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, ik ga hier wel vanuit dat je een externe flitser gaat gebruiken en niet de interne. Anders zou Henk nog wel eens gelijk kunnen krijgen.
Succes,

ALE

* Indien ISO800 op de D60 teveel ruis oplevert, ga je terug naar ISO400. Vergeet niet een paar reserve batterijen mee te nemen.
Laatst gewijzigd door ALE op wo mei 18 2011 9:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mei 18 2011 8:49 pm

ALE schreef:
henkk schreef:
stuk schreef: maar als je het redt zonder flits en met een goede witbalans instelling, ziet het er meestal beter uit.
Sorry Henk, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Om op zeker te spelen, zet je inderdaad de WB op TL en voorzie je de flitser van een groenfilter. SB-900 en SB-700 geven de WB correctie automatisch door vermits je de originele filters gebruikt. Ik weet niet welke flitser je bezit dus speel op zeker en zet de WB op TL.
Er vanuit gaande dat er lichte muren of plafon is. Draai de kop 180 graden naar achteren en 60 graden omhoog. Zo maak je van het plafon achter je een grote softbox. Ook kun je de kop naar de muren links of recht van je draaien als je maar zorgt dat het flitslicht niet direct je onderwerp kan raken. Flitser op iTTL, ISO800*, f/4 of f/5.6 (afhankelijk van je zoomstand), goede sluitertijd erbij kiezen en knallen maar. Niet te veel zoomen, ongeveer 50mm is vaak het beste. Een wijs man hier op het forum zegt altijd: zoom niet maar beweeg zelf!! Je zal versteld staan hoeveel dit scheelt in je eindresultaat.

Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, ik ga hier wel vanuit dat je een externe flitser gaat gebruiken en niet de interne. Anders zou Henk nog wel eens gelijk kunnen krijgen.
Succes,

ALE

* Indien ISO800 op de D60 teveel ruis oplevert, ga je terug naar ISO400. Vergeet niet een paar reserve batterijen mee te nemen.
Dat succes zul je wel nodig hebben met zoveel instructies :wink2: (overigens inhoudelijk niets mis mee maar wel ingewikkeld voor iemand die nog een externe flitser moet gaan kopen ....en waar het niet bij voorbaat vast staat dat dat nodig is).

stuk

Bericht door stuk » wo mei 18 2011 9:33 pm

Klopt, is allemaal erg veel info voor iemand die misschien voor het eerst een flitser wilt gaan gebruiken. na hier en daar wat gelezen te hebben wil ik misschien de SB400 aanschaffen. de vraag is zou dat verstandig zijn en zo ja, welk filter zou ik er gelijk bij aan moeten schaffen.
Met vriendelijke groet,

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mei 18 2011 11:09 pm

Terug naar de basisvraag van de topic: probeer het eerst eens met een statief o.id. in de bewuste ruimte met de geplande verlichting. Op afstand is niet in te schatten of dat met of zonder flits kan. Een hoop TL-balken geven iha genoeg licht om redelijk statische objecten te fotograferen zonder flits. Als de kleur niet deugt, pas je dat aan in nabewerking of in voorinsteling van de camera. Flitsen is een ander verhaal met andere vraagstukken (zoals je hebt kunnen lezen), zeker in een grote ruimte.
Groet, Henk.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”