Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7
Het objectief kocht ik tezamen met een F Photomic. Gaat ook niet meer weg.emdeklerk schreef:....Het objectief is wat ouder dan de camera, eind jaren zestig, maar wat een mooi setje!....
Tom schreef:Wat is het toch, foto's op film lijken (of zijn?) altijd mooier. De kleuren, de korrel, de dynamiek.
Ik heb nooit analoog gewerkt (en het is in mijn geval ook alles behalve handig), maar ik zou bijna zo'n ding kopen voor de lol.
Met gebruik van een balg is het diafragma altijd gesloten tot de waarde waarop je het hebt ingesteld.Frederix schreef: Er zitten ook balgen en toebehoren van Novoflex bij. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat werkt, er is dan immers geen overbrenging meer van de diafragma-waarden van objectief naar de body. Ik denk dat je dan licht moet meten met een (via de scherptediepteknop) gesloten diafragma.
Dat had ik ook bedacht, alleen is voor mij de vraag hoe de hendel van de body waar het palletje op vast zit moet staan. Verdraai ik deze, dan wordt er een bepaalde diafragma-waarde aan de body doorgegeven die wellicht afwijkt van wat ik heb ingesteld.Léon Obers schreef:Met gebruik van een balg is het diafragma altijd gesloten tot de waarde waarop je het hebt ingesteld.Frederix schreef: Er zitten ook balgen en toebehoren van Novoflex bij. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat werkt, er is dan immers geen overbrenging meer van de diafragma-waarden van objectief naar de body. Ik denk dat je dan licht moet meten met een (via de scherptediepteknop) gesloten diafragma.
Er is geen connectie met het palletje van het diafragma, wat het diafragma open houdt buiten het moment van opname zoals dat werkt als het objectief op de camera zit.
Ik heb dit al geprobeerd met mijn Voigtländer 20 mm objectiefje. Die heeft geen vorkje en geeft dus ook de diafragmawaarden niet door aan de body, net als bij het gebruik van een balg.emdeklerk schreef:Bij gebruik van een balg moet je met werkdiafragma meten.
In dat geval eerst de koppeling uitschakelen, door de ring met de koppelpin op de body helemaal naar beneden te draaien.
Dat is ook de uitgangspositie waarin je het objectief (altijd eerst op 5,6 zetten!) monteert.
========= snip ===========