Foto's met mijn nieuwe Nikkormat.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frederix

Foto's met mijn nieuwe Nikkormat.

Bericht door Frederix » do mei 19 2011 10:37 am

Ik heb afgelopen weekend een Nikkormat FtN gescoord. Hierop zat een Nikkor-H Auto 1:2/50 mm. Ik heb direct een proeffilm volgeschoten. De camera werkt nog prima. Hieronder een serie foto's van die proeffilm.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Foto's met mijn nieuwe Nikkormat.

Bericht door Léon Obers » do mei 19 2011 11:58 am

Dat ziet er weer vertrouwd uit.
Enerzijds je benadering van foto's, anderzijds de herkenning van indertijd mijn eerste spiegelreflex.
Brok van een camera. Je kon er bij wijze van spreken een spijker mee in de muur slaan.
Ik had hem overigens indertijd met het Nikkor-S Auto 1:1.4 f= 50mm pre-AI objectief uitgerust.
Meer erover http://www.destoutz.ch/lens_50mm_f1.4_314964.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kenmerkend was de ietwat goudkleurige coating voor dat objectief.
Afbeelding

De 50mm/2.0 heeft meer een blauw (purper) achtige coating.
(De brandpunt staat hier zelfs nog in cm uitgedrukt).
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do mei 19 2011 2:53 pm

De Nikkormat was (samen met de 50 / 1.4) ook mijn eerste spiegelreflex.
Oerdegelijk.
Ik heb hem nog steeds (foto verwijderd)

Veel plezier ermee, Fred !
Laatst gewijzigd door Marten op ma mei 30 2011 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 19 2011 4:00 pm

Een Nikkormat FTn... Onverwoestbaar mechanisme, niet stuk te krijgen Copal Square-sluiter.
Het interim-model met de transportslinger en de zelfontspanner van de F2, vlak voor de introductie van de FT2.
Gebouwd in de jaren 1973 en 1974, de FT2 kwam in 1975.
Dit model was mijn eerste Nikon-product in 1974.

---o--o--O--o--o---
Nagekomen:
ook ik zag later pas dat de getoonde Nikkormat die van Marten was...
---o--o--O--o--o---
Het objectief is wat ouder dan de camera, eind jaren zestig, maar wat een mooi setje!
Ik heb zelf 1.4/50mm serienr. 1538534. Zoals Léon ook al zegt: één brok kwaliteit.

Gelukgewenst!
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr mei 20 2011 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mei 19 2011 7:00 pm

emdeklerk schreef:....Het objectief is wat ouder dan de camera, eind jaren zestig, maar wat een mooi setje!....
Het objectief kocht ik tezamen met een F Photomic. Gaat ook niet meer weg.
Terug naar Fred: nogmaals, gefeliciteerd met je aankoop.

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » do mei 19 2011 7:19 pm

Gelukkig zijn er nog steeds liefhebbers voor deze onverwoestbare Nikon varianten.
De enige makke na ongeveer 40 jaren is eigenlijk de ingebouwde CDS belichtingsmeter:

Kun je de ingebouwde meter in jouw camera nog gebruiken?

Groeten
Jan
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do mei 19 2011 7:33 pm

Wat is het toch, foto's op film lijken (of zijn?) altijd mooier. De kleuren, de korrel, de dynamiek.

Ik heb nooit analoog gewerkt (en het is in mijn geval ook alles behalve handig), maar ik zou bijna zo'n ding kopen voor de lol.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do mei 19 2011 7:54 pm

Tom schreef:Wat is het toch, foto's op film lijken (of zijn?) altijd mooier. De kleuren, de korrel, de dynamiek.

Ik heb nooit analoog gewerkt (en het is in mijn geval ook alles behalve handig), maar ik zou bijna zo'n ding kopen voor de lol.

Doen! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Frederix

Bericht door Frederix » do mei 19 2011 10:22 pm

Hartstikke leuk die reacties die ik op deze post krijg.

Ik heb nu 2 Nikkormats, een geheel zwarte met ook kunststof delen op het hendeltje voor de zelfontspanner en de filmtransporthendel (zoals op de foto van Marten, gekocht voor € 5,95 in de Kringloopwinkel). Van die camera doet de CdS belichtingsmeter het niet meer. De camera waar ik deze foto's mee heb gemaakt (gekregen onder voorwaarde dat ik hem ook ga gebruiken, bij deze dus ingelost) is volgens mij wat ouder, de CdS belichtingsmeter werkt nog prima. Er hoort eigenlijk een kwikbatterij van 1,35 V in, maar die kun je niet meer kopen. Ik heb er een lithiumbatterij van 1,5 V in gedaan. Dat werkt ook. De belichtingsmeter wijkt ca ½ stop af van mijn losse belichtingsmeter, dat zie je niet meer terug.

Het leuke is dat de originele boekjes, folders, prijslijsten e.d. er nog bij zitten. Ook zat er een hoekzoeker bij.

Er zitten ook balgen en toebehoren van Novoflex bij. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat werkt, er is dan immers geen overbrenging meer van de diafragma-waarden van objectief naar de body. Ik denk dat je dan licht moet meten met een (via de scherptediepteknop) gesloten diafragma.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frederix op do mei 19 2011 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 19 2011 10:33 pm

Frederix schreef: Er zitten ook balgen en toebehoren van Novoflex bij. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat werkt, er is dan immers geen overbrenging meer van de diafragma-waarden van objectief naar de body. Ik denk dat je dan licht moet meten met een (via de scherptediepteknop) gesloten diafragma.
Met gebruik van een balg is het diafragma altijd gesloten tot de waarde waarop je het hebt ingesteld.
Er is geen connectie met het palletje van het diafragma, wat het diafragma open houdt buiten het moment van opname zoals dat werkt als het objectief op de camera zit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frederix

Bericht door Frederix » do mei 19 2011 10:44 pm

Léon Obers schreef:
Frederix schreef: Er zitten ook balgen en toebehoren van Novoflex bij. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat werkt, er is dan immers geen overbrenging meer van de diafragma-waarden van objectief naar de body. Ik denk dat je dan licht moet meten met een (via de scherptediepteknop) gesloten diafragma.
Met gebruik van een balg is het diafragma altijd gesloten tot de waarde waarop je het hebt ingesteld.
Er is geen connectie met het palletje van het diafragma, wat het diafragma open houdt buiten het moment van opname zoals dat werkt als het objectief op de camera zit.
Dat had ik ook bedacht, alleen is voor mij de vraag hoe de hendel van de body waar het palletje op vast zit moet staan. Verdraai ik deze, dan wordt er een bepaalde diafragma-waarde aan de body doorgegeven die wellicht afwijkt van wat ik heb ingesteld.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 19 2011 11:16 pm

Bij gebruik van een balg moet je met werkdiafragma meten.
In dat geval eerst de koppeling uitschakelen, door de ring met de koppelpin op de body helemaal naar beneden te draaien.

Dat is ook de uitgangspositie waarin je het objectief (altijd eerst op 5,6 zetten!) monteert.
Dus: diafragma op objectief op 5,6, koppelpal op body in de uitgangspositie, objectief vastklikken en dan de legendarische linksom-rechtsom-linksom draaibeweging met de diafragmaring om de meter te koppelen. Of de koppeling gelukt is kun je controleren doordat dan de grootste opening van het objectief op een schaalverdelinkje af te lezen is op de body.

Marten, aan de net zichtbare vaste flitsschoen en het gebruikte lettertype te zien heb jij een FT2, geen FTn.
Het lettertype is een Helvetica-afgeleide in plaats van een Futura-afgeleide.

De FT2 werd gebouwd tussen 1975 en 1977, en werd opgevolgd door de FT3 met AI-vatting, die in 1979 weer werd afgelost door de FM.
De Nikkormat EL had vanaf de introductie in 1972 al het "nieuwe" lettertype.

Globaal kun je zeggen dat in het F-tijdperk het Futura-afgeleide lettertype werd gebruikt, in het F2-tijdperk de Helvetica-afgeleide, terwijl later, met ingang van de AF-modellen F4, F401, F801 etc. die vette cursieve Folio-achtige werd gebruikt. Die overigens al tientallen jaren op de verpakkingen etc. werd gebruikt.
Maar daar hebben we het een hele tijd geleden al eens over gehad, over de wijsheid van ome Nikon waar het de corporate identity betreft...

Overigens is de flitsschoen op de FTn een losse, die wordt gemonteerd middels de oculairring. Geen heel stevige oplossing, met een wat zwaardere flitser. Voor de meeste gebruikers reden een flitsbeugel met handvat te gebruiken...

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » do mei 19 2011 11:30 pm

Leuk hoor Fred! Ik heb jarenlang als persfotograaf met twee Nikkormats om mijn nek gelopen. Een aan een korte riem en een aan een lange, zodat ze keurig boven elkaar hingen. Op de een zat dan een standaardlens en op de ander een groothoek. In het algemeen met zwartwit films in de camera's, maar het kwam ook wel voor dat in de ene body een kleurenfilm- en in de andere een zwartwit film zat. Of in de een mijn standaard Ilford FP4 en de ander Kodak Tri-X. Duizenden foto's heb ik er mee gemaakt.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Frederix

Bericht door Frederix » vr mei 20 2011 12:05 am

emdeklerk schreef:Bij gebruik van een balg moet je met werkdiafragma meten.
In dat geval eerst de koppeling uitschakelen, door de ring met de koppelpin op de body helemaal naar beneden te draaien.

Dat is ook de uitgangspositie waarin je het objectief (altijd eerst op 5,6 zetten!) monteert.
========= snip ===========
Ik heb dit al geprobeerd met mijn Voigtländer 20 mm objectiefje. Die heeft geen vorkje en geeft dus ook de diafragmawaarden niet door aan de body, net als bij het gebruik van een balg.

Ik heb toen licht gemeten met een gesloten diafragma, maar dan ontstaat er toch een afwijking met mijn losse belichtingsmeter van ca 1½ stop. Ik ga hier nog even verder mee experimenteren. Ik kan dan mijn lievelingsobjectiefje (de Voigtländer Color Skopar 20 mm) fijn gebruiken op deze Nikkormat.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 20 2011 1:02 am

In ieder geval zou de gemeten waarde bij een bepaald diafragma met het gekoppelde standaardobjectief hetzelfde moeten zijn als met de Color Skopar bij werkdiafragma (dus niet gekoppeld bij gebrek aan vorkje, maar met diafragma gesloten middels de scherptediepteknop > meting met gesloten diafragma).

Het zal je duidelijk zijn dat het gedoe met het lichtmetervorkje alleen maar dient om een voorgekozen diafragmawaarde te simuleren, terwijl er met volle opening gewerkt wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”