Zoom ??

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Radius

Zoom ??

Bericht door Radius » vr mei 20 2011 12:15 pm

Goeden dag,

Misschien is er iemand die me verder kan helpen.. Bij mij achter "in het wild" lopen diverse herten rond, zo schuw als ze zijn, kom ik maar niet dichterbij als 400 / 600 meter. :roll: Ik wilde me graag een oplossing vinden!!

Momenteel loop ik met een Nikon D5000 om me nek, daaraan heb ik een 18-200 lens zitten ( F/3.5-6.3 ( IF ). ) Nu ben ik niet zo bekend met fotografie en wil me daarvoor laten inschrijven op een "hobby club".. Bijnader inzien kom ik dus heel wat informatie te kort. :? :oohh:

Vraag:

Om een lens te vinden snap ik niet helemaal hoe ik moet kijken. Wat betekend (met vast brandpunt) of de maten 18 - << 200mm.
Ik ben erachter dat het te maken heeft met de lens zelf, en niet het Max zoom bereik. Waar in dit geval mijn wensen liggen.

Is het nu zo dat ik die (200mm) als een totale breedte moet zien, bedoel!! de totale hoek van het foto plaatje.
Mijn doel is om op afstand levend wild te fotograferen.. Hoe moet ik naar mijn lens kijken?? Misschien weet iemand waar ik deze theorie kan vinden om zelf studie te doen?? waar moet ik zoal op letten?? ik heb dus belang bij een lens die op grote afstand mooie, duidelijke foto's weet te maken.

Met een antwoord zal ik zeker geholpen zijn,

Radius

Ps. Misschien tref ik hier iemand uit het midden van Nederland..
Samen konijntje schieten in het bos?? 8) hoor het graag, liefst iemand met een gelijk soort camera.. :idea:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Zoom ??

Bericht door Léon Obers » vr mei 20 2011 12:39 pm

De basiskennis fotografie die bij je ontbeert kan inderdaad beter met zelfstudie uit wat boeken geleerd worden in combinatie met een lidmaatschap bij een foto hobbyclub. Vanuit een hobbyclub kom je dan wel verder welke keus aan lenzen je daarvoor het best kunt inzetten.

Vroeger had je erg goede boeken geschreven door Dick Boer en Peter Charpentier die die basiskennis uiteenzet.
Dat was nog wel vanuit het film tijdperk, maar de basis ten aanzien van het fotograferen, de optische samenhang etc. is daarin hetzelfde. Die boeken zijn 2e hands nog veel te vinden. Tegenwoordig zul je beslist een variant aan boeken tegenkomen welke meer zijn toegespitst met gebruik van digitale camera's. Kijk eens in een bibliotheek.

Het fotograferen van wild op een paar honderd meter afstand is overigens niet zo makkelijk zo even uit de losse pols te doen. Het vergt ervaring en kennis, en materiaal bovendien. Begin eerst met wat meer eenvoudige onderwerpen vanuit die basiskennis, en ga dan verder.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”