Fotograferen van schilderijen met macrolens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
maved

Fotograferen van schilderijen met macrolens

Bericht door maved » za apr 21 2007 11:23 pm

Iemand vertelde mij dat het fotograferen van schilderijen het beste kan met een 105 mm macrolens. Ik gebruik nu de 50 mm 1.4 Nikkor lens, die heeft een barreleffect, weinig maar toch.
Op de website photozone staan tests van de macrolens, scherp en zonder barreleffect.
Ik weet weinig van macrolenzen. Hoe ver moet ik bijvoorbeeld afstand nemen tot het schilderij met formaat van bijvoorbeeld 25x35, 50x60 en 120x200 cm?
Wie kan mij een en ander uitleggen over deze macrolens? Alvast bedankt.
Maved.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo apr 22 2007 12:28 am

Ik denk dat een macrolens een beetje overdreven is, dit is tenslotte een lens gemaakt voor dichtbij fotografie 1:1. Daardoor zit je zeker 15-20 cm van je onderwerp af. Natuurlijk kan je met een macrolens ook gewone foto's maken, maar om daar dan een macrolens voor te kopen.... :!:

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo apr 22 2007 9:12 am

Het belangrijkste voor het fotograferen van schilderijen lijkt mij dat er geen vertekening in zit. De 50 mm is toch vrijwel vertekeningsvrij. Omdat je in het platte vlak fotografeerd is de perspectivische vervorming van een 50mm verwaarloosbaar.

Vertekeningen zijn met software ook weer te verhelpen, bv Capture NX.

Meer van belang lijkt me het voorkomen van schitteringen en reflecties.

Als het met een 50 niet kan, kan het met een macro objectief ook niet.

Wat is het barrel effect???
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma apr 23 2007 9:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

maved

Bericht door maved » zo apr 22 2007 1:48 pm

Beste Hans,

Barreleffect, uit het Engels barrel=ton, tonvormig effect, is de vervorming die optreedt als je een rechthoekig voorwerp frontaal fotografeert, in mijn geval een rechthoekig schilderij. Mijn camera staat exact in het midden van het schilderij. Toch treedt er vertekening op bij gebruik van de Nikkor 50mm 1.4 lens, ook bij f 5 en f 8. Dit blijkt tevens uit het onderzoek op de photozone website. En die is goed zichtbaar. Ik heb het dus niet over perspectivische vertekening. Lichtreflecties treden in mijn werk niet op. Het is een onjuiste vóóraf veronderstelling dat een schilderij altijd reflecties in zich heeft. Mijn schilderijen zijn in veel gevallen mat. Alle andere problemen met fotograferen van schilderijen heb ik door vele jaren oefenen en fotograferen reeds opgelost. Fotograferen van schilderijen is verschrikkelijk moeilijk en geenszins te vergelijken met andere onderwerpen/objecten.
Op photozone is inderdaad getest dat de macro 105 mm de minste vertekening heeft.
Ik zoek dus een oplossing voor de vervorming.
Maved.
Laatst gewijzigd door maved op zo apr 22 2007 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo apr 22 2007 4:22 pm

Maved,

Kijk vooral niet naar het macrobereik van de 105 mm, want dat wil je niet gebruiken. De schilderijen die je wilt fotograferen zijn te groot voor macro.
Je gebruikt de lens dus als een reguliere 105 mm en de te nemen afstand tot je schilderij is dan ongeveer tweemaal zo groot als bij een 50 mm lens.

Roelof
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 22 2007 7:33 pm

Naar mijn mening is het beste objectief om schilderijen te fotograferen een 2,8 / 60 mm Micro-Nikkor. Even een uitgave, maar dan heb je een superscherp, vertekeningsvrij, volmaakt egaal uitlichtend objectief.

Een 105 (met DX-gedoe dus eigenlijk 157,5 mm) is voor binnenhuis aan de erg lange kant. De 60 mm is voor een volformaat-camera net lekker, op een afstand van pakweg een metertje of wat, maar wordt op een DX-camera ook al weer een 90 mm.

Als ik een schilderij met een afmeting van pakweg 50 x 38 cm fotografeer sta ik op een afstand van ongeveer 1,5 meter. (F90, dus volformaat met voornoemde 60 mm). Met een DX-camera zou de werkafstand 2,25 meter zijn.

Fotografeer ik hetzelfde schilderij met mijn 70-210 zoomobjectief ingesteld op plusminus 152,5 mm, dan moet ik op een afstand van bijna 3,5 m gaan staan.

Even proefondervindelijk vastgesteld aan de hand van een schilderij in mijn huiskamer.

Overigens, ook het 1,8 / 50 mm-objectief is vrijwel vertekeningsvrij, en wel zo goedkoop.

Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk

maved

Bericht door maved » zo apr 22 2007 8:43 pm

De macrolens 60 mm is de scherpste en de meest vertekeningsvrije lens? Ik heb in mijn atelier 5 meter beschikbaar, op een digitale D80 zou het net kunnen voor de kleinere werken.
Een macrolens is dus wel de beste lens voor het fotograferen van schilderijen? Of is hierover nog discussie mogelijk?
Maved.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 22 2007 8:57 pm

Laat je niet wijsmaken dat een Micro-Nikkor alleen voor het macro-bereik is. Ze zijn ook heel goed inzetbaar op de langere afstanden.
Ze zijn namelijk niet gecorrigeerd voor 1 : 1, zoals nog vaak gedacht wordt, maar voor 1 : 10.
Ik heb mijn 60 mm jarenlang als standaardobjectief gebruikt, tot volle tevredenheid!

Groet, E.M. de Klerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma apr 23 2007 10:00 am

Ik weet zo niet welke objectieven vertekeningsvrij zijn. Dit is wel een voorbeeld.

Afbeelding

Met een distortion van 0,000000. Het 8ste getal is dus de werkelijke vertekening. (PS Nikon leest hier ook mee: ik heb al gevraagd waar ik dit objectief hier in Europa of Nederland kopen kan. Ik had een Duits adres, maar dat klopt niet. Nog geen antwoord gehad !)

Bij de normale objectieven is er de minste vertekening in de stand oneindig. Bij macro objectieven is de minste vertekening in de stand 1:1. Als je schilderijen fotografeert op zeg 3 meter, dan zit je vlak bij oneindig.

Niet dat ik je geen macro objectief wil aanraden, maar die zijn gewoon duurder dan een normaal objectief.

Een reden om een 50 mm objectief af te raden voor portretten is de vertekening. Een 85 mm objectief (of een gewone 105 mm) is dan veel beter.

Op het net zijn meerdere testers die ook de vertekening laten zien.
Op mijn site staan wel de links van Studio JW en Nikon Links (lenses) waar die sites kunt vinden.

Bij Klaus Schroiff zie je ook een grafiek van de vertekening. maar er zijn er meer die dat aangeven.

Op mijn site een overzicht van de kwaliteit van alle actuele Nikkor objectieven (onder objectief advies) maar dan is er gekeken naar alle optische eigenschappen en niet alleen naar vertekening.

maved

Bericht door maved » ma apr 23 2007 9:22 pm

Hans,
Ken je de website, www.photozone.de ?
De tests lijken mij wel betrouwbaar wat betreft distortion. Het testbeeld van photozone klopt met het beeld van een schilderij dat door mij bijna beeldvullend is gefotografeerd met de 50mm. Ik heb nu helaas geen voorbeeld. Misschien later.
De macrolens 105 mm heeft de minste distortion uit de tests en de hoogste scherpte naar de randen toe.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 24 2007 12:31 pm

maved schreef:Hans,
Ken je de website, www.photozone.de ?
Hoi Maved, ik had hierboven al verwezen naar de tests van Klaus Schroiff. Hij doet oa de testen voor Photozone.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

te koop?

Bericht door gijs sandberg » di apr 24 2007 2:16 pm

Hans Braakhuis schreef: Nikon leest hier ook mee: ik heb al gevraagd waar ik dit objectief hier in Europa of Nederland kopen kan. Ik had een Duits adres, maar dat klopt niet. Nog geen antwoord gehad !)
Beste Hans,

Ik zag er 1 te koop in Overschie...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yoyo

Bericht door yoyo » di apr 24 2007 2:44 pm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

The Nikkor AF 105mm f/2 D DC shows an extremely low level of distortions (0.12%) which is absolutely negligible in field conditions.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”