Nikon speedlights in de oven

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon speedlights in de oven

Bericht door weimaraner » wo mei 25 2011 7:47 pm

Een paar weken geleden mijn speedlights, statieven en ander fotospul de ovens van een voormalige steenfabriek ingezeuld om daar een fotoshoot te doen. Had het idee om wat met kleurengels te gaan spelen; in mijn geval waren dat stuk geknipte plastic documentenhoezen voorzien van wat zelfklevend klitteband. Blijft leuk om met behulp van zulke eenvoudige middelen iets leuks te produceren. Hierbij wat voorbeelden, allen geschoten met 1 tot 3 speedlights (SB600's en SB900):

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Nog eentje zonder kleurengel:
Afbeelding

6. En een zonder kleur:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon speedlights in de oven

Bericht door JacTrum » wo mei 25 2011 9:42 pm

Als het er zo in de hel uitziet weet ik niet of ik wel naar de hemel wil :-) Erg fraaie platen!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » wo mei 25 2011 9:45 pm

Bijzondere plaatjes.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 25 2011 10:07 pm

Lijkt me hartstikke leuk om in een oven met een model fotografisch te spelen. :D
Je foto's zijn oke.

vrgr
Tiny

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo mei 25 2011 10:26 pm

Even een vraagje: Is de achtergrond dan rood uitgelicht en het model 'gewoon'?
Vooral bij de eerste foto heb ik heel erg het gevoel dat het model erop geplakt is.
De tweede vind ik al veel mooier omdat het model meer deel uitmaakt van de foto. Dat heb ik ook veel meer bij de enerlaatste foto (en juist leuk afgewisseld zonder het rood ;))
Zwart-witte is wat mij betreft meeste geslaagd, ik vind het licht erg mooi vallen op haar gezicht.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo mei 25 2011 11:40 pm

Bedankt voor de reacties weer. :)

@Dreamlogic,
De achtergrond is bij een aantal foto's inderdaad met een gekleurde flitser belicht - er is niets geknipt of geplakt in photoshop (zou niet eens weten hoe dat moet ... :oops: ). Zo stonden er bij foto 1 twee SB600's opgesteld achter het model; eentje op statief helemaal tegen de achterwand in de richting van het model om de tunnel te verlichten, de ander stond op de grond en was op de achterwand gericht om deze te belichten. Beide flitsers waren voorzien van een rood filter.
Het model zelf is belicht met een SB900 zonder kleurfilter (maar wel in een softbox om het licht wat te verzachten).

Bij foto 5 heb ik overigens maar 1 flitser gebruikt - de SB900 in de softbox om het model te belichten. Het model staat daar andersom (met haar rug naar de opening van de tunnel/oven) dus het achtergrond licht op die foto is gewoon daglicht.
Laatst gewijzigd door weimaraner op wo mei 25 2011 11:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » wo mei 25 2011 11:40 pm

Errug leuk gedaan en een mooi resultaat!
Ook complimenten voor het model voor de mooie, nette, maar zeer uitdagende pose en blik.
Nummer 2 en 3 vind ik persoonlijk minder vanwege het rode licht in het haar. Het maakt haar (het model) minder" echt".
Losstaand zoals de andere vind ik mooier.

Vraagje: Hadden de "gels" :) die je gebruikte last van smelten?

gr.
Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

Kees
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Kees » do mei 26 2011 12:05 am

Mooie foto's en heel goed gedaan, maar de kleur van haar ogen vind ik wat vreemd overkomen op 1,3 en 4 of ligt dit aan mij?

Groet Kees

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » do mei 26 2011 9:09 am

Mooi hoor!

Vind alleen dat op 5 haar huid wat te rood is. Wel grappig, want dit is de enige foto zonder kleurgel....
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » do mei 26 2011 9:55 am

Dank je Weimaraner, voor je uitleg! Ben heel erg geinteresseerd in hoe je moet flitsen met speedlights op lokatie(vind dit al heel knap gedaan) dus nu ben ik alweer wat wijzer hoe je dat gedaan hebt!
Nog een nieuwsgierig vraagje: Hoe groot is de softbox die je gebruikt op je flitser? Laatst een tutorial gezien met één flitser, maar daar werd echt een softbox van 50 x 50 cm opgezet. Ik wou eigenlijk een kleinere softbox aanschaffen voor op m'n YN460II om eens te kijken hoe dat werkt.
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do mei 26 2011 7:23 pm

@jmandos,
De "gels" zijn niet gesmolten. Maar ik houd dan ook altijd wat ruimte tussen de flitskop en de gel - en flits niet door totdat mijn flitser kokend heet is. :)

@Kees,
Het model had zeldzaam blauwe ogen dus eigenlijk benaderen 1,3 en 4 nog het meest de waarheid.

@Dreamlogic,
Ik gebruik een opvouwbare 60x60cm softbox, gekocht via e-bay. Werkt perfect en is daarbij ook heel klein op te vouwen (reflectiescherm systeem) en dus makkelijk mee te nemen. Als ik maar 1 grote(re) lichtbron nodig heb ga ik tegenwoordig bijna altijd voor de softbox in plaats van de paraplu omdat het licht makkelijker te richten is.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do mei 26 2011 10:43 pm

Lekker creatief weer! Foto's met de kleurengel vind ik de eerst de beste hoewel de mooie dame in kwestie van mij iets minder hard belicht had mogen. Je laatste vind ik een toppertje alleen zou ik de volgende keer je softbox iets hoger plaatsen (10 voor 10 of 10 over 2). Hiermee voorkom je ook die slagschaduw bij haar neus. Maar goed, zannikstand weer uit, leuke serie.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » vr mei 27 2011 6:58 am

Mooie foto's hoor, het harde witte licht op het model kun je ook voorkomen door op het hoofd licht een 1/3 CTO te plaatsen. Het model krijgt dan een wat warmer uiterlijk.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » vr mei 27 2011 10:32 am

Weimaraner, zo'n opvouwbare heb ik ook gezien! Dat is dus wel een aanrader? Al dat soort spullen zijn op Ebay sowieso niet zo duur vond ik...

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr mei 27 2011 7:55 pm

@ALE,
Thanks, dat van dat hoger zetten van die softbox ga ik onthouden.

@jtimmer,
CTO (1/4, 1/2 en full) zitten standaard in de tas maar heb ik hier inderdaad niet gebruikt. Niet aan gedacht - en moet zeggen dat het model ook wel een heel erg blanke huid had en dat zou ik ook weer niet teniet willen doen.

@Dreamlogic,
Softbox is zeker een aanrader - ik zou niet meer zonder willen. Ik heb er eentje via e-bay maar was wel een Nederlandse leverancier (weet alleen zo niet meer welke).

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”