Achtergrond wazig fotograferen Nikon P500 HOE?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
CharissaSmits

Achtergrond wazig fotograferen Nikon P500 HOE?

Bericht door CharissaSmits » wo mei 25 2011 8:05 pm

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een Nikon Coolpix P500. Nu wil ik graag foto's maken, waarbij de achtergrond een beetje wazig is en dan het hoofdonderwerp op de voorgrond scherp. Kan iemand mij vertellen met welke instelling ik dit kan doen. Ik heb voor mijn gevoel echt alle standen al eens geprobeerd, maar het blijkt dus een moeilijke opdracht met een P500. Ik hoop dat iemand kan helpen. Mocht iemand dit met een P500 wel lukken, let me know. Alle hulp is welkom!
Groeten, Charissa

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Achtergrond wazig fotograferen Nikon P500 HOE?

Bericht door gijs sandberg » wo mei 25 2011 8:18 pm

Beste Charissa,

Welkom op dit forum.

Ik denk dat nog niet veel mensen op dit forum een P500 bezitten.
Als je onscherpte in de achtergrond wilt bereiken, met je denken enkele dingen.
-werk met een grote lensopening (klein F getal)
-houd de afstand tussen onderwerp en achtergrond zo groot mogelijk.
-professiopnele fotografen geven duizenden euro's uit aan speciale lenzen om dat te bereiken.
-een coolpix zal in de -af fabriek- stand zo veel mogelijk scherp proberen te maken, tegengesteld aan jouw vraag.

Groeten, Gijs
Tip: download het handboek in PDF formaat, dat kan je electronisch doorzoeken.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Achtergrond wazig fotograferen Nikon P500 HOE?

Bericht door Patrick » wo mei 25 2011 9:19 pm

Je grootste probleem is dat je een hele kleine sensor in je camera hebt. Daardoor is er vrijwel altijd heel veel scherp. De beste manier om de achtergrond onscherp te krijgen is veel inzoomen en je diafragma open zetten (kleine waarde). Zorg dat je onderwerp relatief ver van de achtergrond staat en jij er relatief dichtbij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”