Sigma of Tamron macro objectief

Discussies over macro/micro objectieven
Ramon

Sigma of Tamron macro objectief

Bericht door Ramon » wo mei 25 2011 10:12 pm

Hallo allemaal,

Ik wil mij graag gaan verdiepen in de macrofotografie. Nu zit ik met twee vragen:

- Ik zit te denken aan een Sigma of Tamron objectief in 150 of 180mm. Welke zou de beste keuze zijn bij mijn D5000, en (vooral) waarom? Het ligt niet in de bedoeling om vlinders o.i.d. te fotograferen, maar kleine objecten of detailopnamen.
- Weet iemand of deze objectieven ergens te huur zijn, zodat ik eerst eens kan uitproberen wat ik prettig vind werken (misschien kom ik wel tot de conclusie dat ik toch een "korter" objectief wil)? Of (even heel brutaal :twisted: ) is er iemand die één van deze objectieven werkloos op de plank heeft liggen, en deze aan mij zou willen verhuren?

Ik zie jullie reakties graag tegemoet!

Groet,
Ramon

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sigma of Tamron macro objectief

Bericht door Patrick » wo mei 25 2011 10:14 pm

Ik zou beginnen met wat korters. Macrofotografie is al lastig genoeg. Iets rond de 100mm is prima inzetbaar onder de meeste omstandigheden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DB73
Forumlid
Forumlid

Bericht door DB73 » wo mei 25 2011 11:13 pm

Hoi Ramon,

Kijk eens naar dit artikel: http://photo.net/nikon-camera-forum/007ZAZ" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik sinds een half jaar een Sigma Sigma APO MACRO 180mm F3.5 EX. Dit op advies van Cameraland.
Dit objectief bevalt erg goed. Helaas biedt alleen Canon een 1:5 lens waardoor je tot 5x vergroting komt. Anders blijft dit 1:1.
Het belangrijkste is de werkafstand. Hoe korter je objectief, hoe dichter je bij je onderwerp dient te staan. Soms is dat een opgave,
inderdaad bij het fotograferen van beestjes. Maar je gaf al aan dat je dat niet wilt. Wil je dat wel, dan is 180mm wel lekker, dan kun je
een beetje afstand bewaren.

Je kunt ook eens testen met een omgekeerde lens (d.m.v. een omkeerring BR-2A) daar haal je heel goede vergrotingen mee. Zo'n ring
kost je tussen de 10 en 20 euro. Ik ben daar ook net mee gestart omdat ik meer wil dan 1:1 beeld. In combinatie met een tussenring
en omgekeerde lens bereik je nog betere vergroting. Je kunt ook een balg gebruiken. Je kunt dan relatief eenvoudig wat ervaring opdoen
met macro/micro fotografie. Het blijft wel lastiger dan een standaard macro lens gebruiken aangezien je AF mist en zelf A en S moet instellen.

Groet,

David
Nikon D800, AF-S 70-200mm f/2.8 VRII, AF-S 24-70mm f/2.8, Sigma EX macro - 180 mm f/3.5, Nikon 28mm f/2.8D, SB-900, SB-28, BR-2A, TC-20EIII, Kirk macro flash beugel, Giotto MTL-8360B + GTMH-1300-652, Pocketwizard TT5 & TT1, Sekonic L-758DR

Ralph
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ralph » do mei 26 2011 1:38 pm

Als je niet echt voor insecten gaat zou ik eerder een macrolens nemen rond de 100mm, daar kun je nog mee uit de hand fotograferen, is handig als portretlens en vaak goedkoper.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do mei 26 2011 1:49 pm

Om te beginnen zijn alle macro-objectieven erg goed.
Qua bereik is 150 of 180mm prima voor beestjes ivm met de werkafstand, maar de scherptediepte wordt dan wel heel erg klein. En het is ondoenlijk om dan nog zonder statief te fotograferen. Ik zou dus voor wat korters gaan, bv de Tamron 90, of, als je budget het toelaat, de Nikon 105VR. (ik gebruik de laatste trouwens ook en vooral voor beestjes, dus dat kan zeker ook nog).

oud0001

Bericht door oud0001 » do mei 26 2011 4:05 pm

Je kan ook gaan voor een ouder objectief.

Of het op jouw camera werkt weet ik niet maar, dat staat wel in je manual.
Ik heb een Micro Nikkor 104 f4 AI MF gekocht voor weinig.
Op een DX body gedraagd deze zich als een 150mm.
Ik maak er ook insectenfoto's mee van hoofdzakelijk juffers en libellen.
Dat werkt prima. Zelfs A, S en P werken op mijn D200 prima. Ik kan deze typen ook in het menu invoeren waardoor de camera precies het juiste f aangeeft en de sluitertijden er op kan aanpassen.

Met geduld en een beetje geluk kun je dicht genoeg bij komen.
Heel langzaam en rustig dichterbij sluipen werkt prima.
Maakt het nog spannend ook. :)

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » do mei 26 2011 4:15 pm

Of gewoon de nikkor 85 3.5 VRII, heel tevreden mee
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

annoh

Bericht door annoh » do mei 26 2011 8:17 pm

Deze maand komt Sigma uit met een 105 mm/2.8 macro en een 150 mm/2.8 macro voorzien van beeldstabilisatie.

Ramon

Bericht door Ramon » do mei 26 2011 9:56 pm

Bedankt voor de antwoorden zover. Ik zou juist wel "beestjes" willen fotograferen. Alleen geen hele vlinders, maar bijvoorbeeld detailopnamen van de kop. daarbij zat ik te denken aan 150 of 180mm, zodat ik wat afstand kan bewaren. Ik ben me ervan bewust dat macrofotografie niet de eenvoudigste vorm van fotografie is. En dat je het misschien makkelijker leert met een korter objectief. Maar (en dan ben ik een oude jood) ik vind het zonde om nu een paar honderd euro uit te geven aan een objectief, en daarna nogmaals voor een langer objectief. Dan denk ik: je kunt het toch ook met een lang objectief leren. Of zie ik dat verkeerd?

Ik zit alleen met het feit dat mijn d5000 alleen bij af en af-s objectieven beschikt over alle functies. Dit in ogenschouw genomen: wat is het advies?

Groet,
Ramon

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 26 2011 10:03 pm

Een langer objectief vergroot niet meer. Dat even voor de zekerheid nog even gezegd. Het zorgt slechts voor een wat langer werkafstand!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do mei 26 2011 10:12 pm

Je kunt met een 105mm (bijvoorbeeld) wel degelijk ook beestjes fotograferen. Ik doe niet anders. Als je meer werkafstand wilt, kun je er altijd nog een 1.4 of 1,7 converter tussenzetten voor meer afstand en/of meer vergroting.
Een van de grootste uitdagingen (om het maar eens een keer niet "problemen" te noemen) bij macrofotografie is de scherptediepte, of liever het gebrek daaraan. Dat wordt bij langere lenzen alleen maar erger en dus ook moeilijker.
Maar er zijn ook mensen die zweren bij een 200mm Macro, dus doe wat je zelf wilt.
Veel mensen stellen ook handmatig scherp met Macro, Dan is het ook geen handicap als je een objectief gebruikt dat op je D5000 geen AF heeft. Maar handig is het natuurlijk wel, zeker als je ook nog andere dingen fotografeert. Dus een AF-S 105mm of iets van een derde merk met eigen scherpstelmotor. Anders moet je je camera upgraden naar minimaal een D90

Ramon

Bericht door Ramon » do mei 26 2011 10:28 pm

Patrick schreef:Een langer objectief vergroot niet meer. Dat even voor de zekerheid nog even gezegd. Het zorgt slechts voor een wat langer werkafstand!
Dat wist ik gelukkig al. Ik had al gelezen dat je dan met "toeters en bellen" aan de slag moet. Maar eerst maar eens gewoon macro onder de knie krijgen.

En waarom geen 105 met converters? Tja....dat gaat me vooralsnog te prijzig worden :).

Groet,
Ramon

oud0001

Bericht door oud0001 » do mei 26 2011 10:36 pm

Je kunt dan beter voor 12.50 een omkeerring kopen en je 50mm prime omdraaien die je voor 50 euro op MP gaat scoren. Dan voor 15 euro een ringen setje er tussen en klaar ben je. Wel alles met de hand instellen.

Dat is de goedkoopste manier en de manier om tot vergroting te komen.

Wil je automatiek zul je een macro objectief moeten kopen.
Met een dergelijk apparaat kom je niet verder dan 1 op1. Dus geen vergroting.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do mei 26 2011 11:18 pm

Zelfontspanner schreef:
Bob42 schreef:............Een van de grootste uitdagingen (om het maar eens een keer niet "problemen" te noemen) bij macrofotografie is de scherptediepte, of liever het gebrek daaraan. Dat wordt bij langere lenzen alleen maar erger en dus ook moeilijker.........
Bij dezelfde afbeeldingsmaatstaf bepaalt alleen het diafragma de scherptediepte.
Kortom een foto van een vlieg (even groot afgebeeld) gefotografeerd met een 60mm lens en diafragma f8 heeft even veel (of weinig) scherptediepte als gefotografeerd met een 200mm lens en diafragma f8.
Oeps. Je hebt ongetwijfeld gelijk. Bij een langere brandpuntsafstand moet je immers verder terug om dezelfde afbeeldingsmaatstaf te krijgen. Ik had het ergens dus verkeerd gelezen en er niet zelf over nagedacht.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mei 27 2011 7:54 am

Ramon schreef:En waarom geen 105 met converters? Tja....dat gaat me vooralsnog te prijzig worden :).Ramon
Dat geeft geen grotere werkafstand. Wel minder kwaliteit.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”