Hoi Ramon,
Kijk eens naar dit artikel:
http://photo.net/nikon-camera-forum/007ZAZ" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik sinds een half jaar een Sigma Sigma APO MACRO 180mm F3.5 EX. Dit op advies van Cameraland.
Dit objectief bevalt erg goed. Helaas biedt alleen Canon een 1:5 lens waardoor je tot 5x vergroting komt. Anders blijft dit 1:1.
Het belangrijkste is de werkafstand. Hoe korter je objectief, hoe dichter je bij je onderwerp dient te staan. Soms is dat een opgave,
inderdaad bij het fotograferen van beestjes. Maar je gaf al aan dat je dat niet wilt. Wil je dat wel, dan is 180mm wel lekker, dan kun je
een beetje afstand bewaren.
Je kunt ook eens testen met een omgekeerde lens (d.m.v. een omkeerring BR-2A) daar haal je heel goede vergrotingen mee. Zo'n ring
kost je tussen de 10 en 20 euro. Ik ben daar ook net mee gestart omdat ik meer wil dan 1:1 beeld. In combinatie met een tussenring
en omgekeerde lens bereik je nog betere vergroting. Je kunt ook een balg gebruiken. Je kunt dan relatief eenvoudig wat ervaring opdoen
met macro/micro fotografie. Het blijft wel lastiger dan een standaard macro lens gebruiken aangezien je AF mist en zelf A en S moet instellen.
Groet,
David
Nikon D800, AF-S 70-200mm f/2.8 VRII, AF-S 24-70mm f/2.8, Sigma EX macro - 180 mm f/3.5, Nikon 28mm f/2.8D, SB-900, SB-28, BR-2A, TC-20EIII, Kirk macro flash beugel, Giotto MTL-8360B + GTMH-1300-652, Pocketwizard TT5 & TT1, Sekonic L-758DR