Dagje Maastricht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Goodje

Dagje Maastricht

Bericht door Goodje » do mei 26 2011 9:21 pm

Een dagje Maastricht 24-05-2011

Foto 1
Schoolbus
Afbeelding

Foto 2
Het gehele gebouw was erg rommelig dus alleen de toren
Afbeelding

Foto 3
Ingang Basiliek onze lieve vrouwe sterre der zee.

De huidige kerk dateert uit de 11e eeuw. De fundamenten van het westwerk moeten rond het jaar 1000 gedateerd worden. De grijze hoekstenen zijn afkomstig van het Romeinse fort dat op de plaats van de huidige kerk stond en rond die tijd werd afgebroken. Tot de omwalling van de stad in 1229 was de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek het middelpunt van Maastricht. De kerk heeft een crypte aan de oostkant en de westkant van het gebouw. Uit documenten blijkt dat er in het jaar 1018 melding wordt gemaakt van het instorten van de oostcrypte. Uit voorzorg werd in de herbouw van deze oostcrypte een extra groep pilaren bijgebouwd om het gewicht van het priesterkoor erboven te kunnen dragen.
De Onze-Lieve-Vrouwebasiliek heeft - gedurende de eeuwen - de stormen der tijd goed doorstaan.

Afbeelding

Foto 4

Binnen de kerk wat foto's

Afbeelding

Foto 5

Afbeelding

Foto 6

Afbeelding

Zag pas toen ik er uit liep dat fotograferen verboden was (Oeps) :wink2:

Foto 7

Dit is een beeld wat symboliseert de twee deling van Maastricht door water.

Afbeelding

Foto 8

Rare beelden op het Vrijthof lijkt op papier mache.

Afbeelding

Foto 9

Sint servaasbasiliek vanaf het Vrijthof

Vind het een rare foto de kerken vallen tegen elkaar :frown:

Afbeelding

Foto 10

Afbeelding

Foto 11

En wapenchild

Afbeelding

Foto 12

En als afsluiting een meewerkend duifje kon erg dicht bij komen

Afbeelding

Foto 13

Afbeelding

Een geslaagde dag Maastricht dit vond ik de betere foto's. :wink2:

nilsb99

Re: Dagje Maastricht

Bericht door nilsb99 » do mei 26 2011 9:59 pm

Vooral de duiven vindt ik mooi.

Groet,

Nils

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 27 2011 10:40 am

een leuke impressie van een stadje wat ik erg mooi vind.

De kerken (9) moet je even rechttrekken.

De vliegende rat staat er wel mooi op zo.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 27 2011 12:24 pm

Stadje?

En dat van iemand uit het grootste dorp van Nederland?
(Ik ga er dan maar van uit dat met "achter de duinen" het dorpje Den Haag bedoeld wordt, het plaatsje dat volgens de heersende opinie van geschiedkundigen nooit stadsrechten kreeg...!)

Lachen... Effe een geintje tussendoor...

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 27 2011 12:28 pm

Klopt inderdaad. Den Haag heeft geen stadsrechten gekregen. Maar deze rechten gelden eigenlijk niet meer :wink2:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsrechten" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar stadje is inderdaad het verkeerde woord :mrgreen:

Goodje

Bericht door Goodje » vr mei 27 2011 6:28 pm

Daniël schreef:een leuke impressie van een stadje wat ik erg mooi vind.

De kerken (9) moet je even rechttrekken.

De vliegende rat staat er wel mooi op zo.
Dat rechttrekken dat doe je normaal in de camera dacht ik kan dat ook in Vieuw NX2 of Capture NX2 en waar dan?

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 27 2011 7:39 pm

Volgens mij moet je dan kijken naar distorsie.

Anders kan je het makkelijk doen met shiftN.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » vr mei 27 2011 7:39 pm

Het is een fraaie serie. Het kan aan mijn monitor leggen, maar ik vind ze wat 'schraal'. Ik bedoel dat ik ze een tikkie donkerder zou hebben gemaakt, maar da's ook een kwestie van smaak.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Kees D3s
Forumlid
Forumlid

Dagje Maastricht

Bericht door Kees D3s » vr mei 27 2011 9:38 pm

Even na het gezwets over steden zonder en dorpen met stadsrechten wat tips naar aanleiding van de foto's.

De duiven vind ik eerlijk gezegd het fraaist. Op de andere foto's staat er werkelijk niets recht. Hou je camera recht of corrigeer het in de nabewerking. Gebouwen vallen naar elkaar toe wanneer jij je camera omhoog richt. Horizontaal houden dus, past het gebouw er niet op, uitzoomen of achteruit lopen. Corrigeren lukt niet met NX, wel in Photoshop of reeds genoemde programma's.

Het schrale van Jac, ik noem het vlakjes of contrastloos kan je verhelpen in de nabewerking, iets meer contrast erin maar niet teveel. Zoek een mooie balans tussen contrast en licht.

Succes ermee.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 27 2011 9:48 pm

Kees D3s schreef:Even na het gezwets over steden zonder en dorpen met stadsrechten.....
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_1820.php

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » vr mei 27 2011 9:58 pm

Marten schreef:
Kees D3s schreef:Even na het gezwets over steden zonder en dorpen met stadsrechten.....
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_1820.php
Die vat ik even niet?
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Daniël

Bericht door Daniël » za mei 28 2011 10:36 am

over de rechten was ook een geintje tussendoor ;)

Maar de tekst snap ik ook even niet.

Goodje

Bericht door Goodje » za mei 28 2011 9:12 pm

Kees D3s schreef:Even na het gezwets over steden zonder en dorpen met stadsrechten wat tips naar aanleiding van de foto's.

De duiven vind ik eerlijk gezegd het fraaist. Op de andere foto's staat er werkelijk niets recht. Hou je camera recht of corrigeer het in de nabewerking. Gebouwen vallen naar elkaar toe wanneer jij je camera omhoog richt. Horizontaal houden dus, past het gebouw er niet op, uitzoomen of achteruit lopen. Corrigeren lukt niet met NX, wel in Photoshop of reeds genoemde programma's.

Het schrale van Jac, ik noem het vlakjes of contrastloos kan je verhelpen in de nabewerking, iets meer contrast erin maar niet teveel. Zoek een mooie balans tussen contrast en licht.

Succes ermee.
Om te beginnen alleen die op of aanmerkingen hadden, daar kan ik wat mee en vind dat fijn, wat mij eigenlijk wel het meeste opvalt is dat ik moeite heb om iets recht te zien en waar je naar moet kijken om het recht te zetten.
Foto 1 zie ik niet waar je hem recht op kan zetten, uitleg aub?
Foto 3 heb ik recht gezet op lange muur rechts vond ik op deze het mooist, klopt dat of moet ik ander punt nemen?
Foto 5 en 6 vijf scheelt bijna niks alleen onderkant zie je iets en zes staat volgens mij recht, recht gezet op bankjes aan onderkant.
Foto 7 en 8 staan die niet recht? uitleg anders waar ik naar moet kijken?
Foto 9 had ik al aangeven moet ik nog naar kijken distorsie of shiftN in welk programma NX2 of capture?
Foto 10 en 11 kan je daar ook aub aangeven welke lijn ik moet nemen om recht te zetten?

Ik hoop op antwoorden op mijn vragen zodat ik er iets van leer en mijn volgende dagjes uit weer beter worden
Heb niet voor niets deze onderschrift: Ik doe maar wat, maar langzaam zie ik het licht

Daniël

Bericht door Daniël » za mei 28 2011 10:03 pm

Goodje schreef:Foto 1 zie ik niet waar je hem recht op kan zetten, uitleg aub?
volgens exif op 62mm geschoten. Distorsie zal wel erg laag zijn. Om recht te zetten is het handig om in het midden van de foto te kijken naar een rechte lijn.
Dus bij de 'S' van BUS zie je de gevel scheef staan.
Goodje schreef:Foto 3 heb ik recht gezet op lange muur rechts vond ik op deze het mooist, klopt dat of moet ik ander punt nemen?
Je ziet dat de poort van het kerkje (onder de schild) niet recht staat. Als je dit recht zet zal het een stuk fijner kijken. Daarna distorsie aanpakken zodat de gevel rechts ook recht is.
Goodje schreef:Foto 5 en 6 vijf scheelt bijna niks alleen onderkant zie je iets en zes staat volgens mij recht, recht gezet op bankjes aan onderkant.
5 staat een tikkie naar links, 6 idem. Maar dit kan ook zo door distorsie komen.
Goodje schreef:Foto 7 en 8 staan die niet recht? uitleg anders waar ik naar moet kijken?
7, kijk naar de ramen links en rechts. Dat zijn je hints.
8, kijk naar de duur rechts. Die staat niet recht. Maar links wel. Distorsie dus. Teken anders even een rechte hulplijn en je zal het zien.
Goodje schreef:Foto 9 had ik al aangeven moet ik nog naar kijken distorsie of shiftN in welk programma NX2 of capture?
ok
Goodje schreef:Foto 10 en 11 kan je daar ook aub aangeven welke lijn ik moet nemen om recht te zetten?
10, de raam in het midden waar de vlag hangt.
11, idem

Goodje

Bericht door Goodje » zo mei 29 2011 6:05 pm

Toppie Daniël hier kan ik wat mee :wink2:
Mooi leer momenten ga er zeker goed naar kijken bedankt :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”