panorama foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

panorama foto

Bericht door nilix » do mei 26 2011 10:16 pm

Heeft er iemand nog tips om goed panorama foto's temaken ?
En tips voor software om ze samen te plakken tot 1 foto?

Ik wil wallpapers maken voor de pc ik zit met een triple screen (3X 22" resolutie 5040x1050) en daar zijn niet veel wallpapers voor

Dus wil ik ze zelf maken heb zelf een D5000 kan hier geen optie in vinden dat hij het zelf maakt

tips??
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

iJoost

Re: panorama foto

Bericht door iJoost » do mei 26 2011 11:02 pm

Voor het stitchen gebruik ik Photoshop. Maar misschien wil je voor je begint even berekenen hoe je aan een resultaat met voldoende pixels komt. Dat kan dan op deze fraaie pagina van mij:

http://marksjr.home.xs4all.nl/panocalc/" onclick="window.open(this.href);return false;

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » do mei 26 2011 11:07 pm

Dit lukt alleen maar in (M)anueel mode:
Auto ISO uitzetten
AF uitzetten
zelf ISO, diafragma, sluitertijd instellen (op gemiddelde belichting in de panorama)
scherpstellen op 1 bepaalde afstand

Foto's maken met 50% overlap en gelijke horizon

Aan elkaar stitchen. Ik gebruik hier (gratis) Microsoft ICE voor. Zeker niet het beste, maar wel helemaal automatisch zonder allemaal complexe instellingen: serie foto's er in slepen en wachten...
Er zijn veel meer (gratis) stitchtools te vinden, maar vaak wel lastig aan het begin om door te krijgen...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr mei 27 2011 8:13 am

amateurt schreef:Dit lukt alleen maar in (M)anueel mode:
Auto ISO uitzetten
AF uitzetten
zelf ISO, diafragma, sluitertijd instellen (op gemiddelde belichting in de panorama)
scherpstellen op 1 bepaalde afstand

Foto's maken met 50% overlap en gelijke horizon

Aan elkaar stitchen. Ik gebruik hier (gratis) Microsoft ICE voor. Zeker niet het beste, maar wel helemaal automatisch zonder allemaal complexe instellingen: serie foto's er in slepen en wachten...
Er zijn veel meer (gratis) stitchtools te vinden, maar vaak wel lastig aan het begin om door te krijgen...
'Dit lukt alleen maar in .....' is wel in de meest ideale situatie en dan nog is het lijstje niet compleet. Vergeet de panorama-kop niet en het vinden/gebruiken van het nodal point van je lens, etc.

Ik heb genoeg panorama's geschoten waarbij meerdere punten in je lijst niet zijn aangehouden en toch zijn ze gelukt [1, 2]. Het is vooral ook afhankelijk van de situatie en het onderwerp wat je fotografeert.
Wijdse landschappen zijn meer vergevingsgezind, dan bijvoorbeeld een scene met veel objecten <3m afstand.
Vergeet ook niet om aan de kanten meer dan voldoende ruimte om je onderwerp te laten (niet te krap kaderen). Er is nml flink wat 'afval' aan de kanten bij het renderen van een panorama. Op die manier heb je nog wat ruimte voor een goede crop en het eventueel rechtzetten van de horizon.

Overigens is er een enorm verschil in de output van de verschillende panorama / stitching programma's. Ik gebruik PTGui, Photoshop, AutoPano Piga door elkaar en ze geven bijna allemaal verschillende resultaten bij dezelfde foto's. Zo kan je je aan alle (theoretische) vereisten hebben gehouden en dan blijkt het ene pakket toch een ander/beter resultaat te geven dan het andere pakket.

Deze foto bestaat uit 72 individuele opnames uit de hand geschoten en AutoPano Giga was het enige pakket dat er een fatsoenlijke gestitchte foto van kon maken. De rest kon er niets van bakken. Nu is dit ook een redelijk extreem voorbeeld, maar het was op dat moment voor mij de enige mogelijkheid (had op dat moment alleen een 35mm, 50mm en een 85mm prime bij me) om die Kathedraal in z'n geheel 'mee te krijgen'.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

ben.vanloock

Bericht door ben.vanloock » vr mei 27 2011 9:12 am

voor de panorama foto te maken gebruik ik Hugin. Kijk eens op http://hugin.sourceforge.net/" onclick="window.open(this.href);return false;.
En is nog gratis ook.

Cheers, Ben

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » vr mei 27 2011 1:22 pm

Vooral niet laten beperken door mensen die beweren "Dit lukt alleen maar" en meer van dat soort verhalen. Als je jezelf iets verdiept in panorama fotografie dan zul je zien dat er veel meer mogelijk is dan veel mensen beweren.

Tevens zijn er veel andere toepassingen bv. megapixel opnames, groothoek opnames zonder groothoek, pano's van beweging, lineaire pano's, pano's met telelenzen, etc.

Als je interesse hebt, ik heb vorig jaar een tutorial (ca. 40 pagina's) en workshop geschreven over panorama fotografie, vooral over de afwijkende technieken en met veel verwijzingen.

Als je geinteresseerd bent stuur even een PB met e-mail adres, het is beschikbaar als PDF

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » za mei 28 2011 11:37 am

Bedankt voor het toezenden van de info Rob, veel nuttige info en zeer uitgebreid!
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 28 2011 12:08 pm

Alleen voor een paar wallpapers voor op een computerscherm zou ik al die moeite niet doen met aan elkaar plakken van opnamen.
Gewoon onder- en bovenkant van een beeld iets afsnijden en je hebt je panorama-formaat.
Klein beetje uitvergroten / omhoog interpoleren voor de benodigde resolutie (van 4,288 pixels naar 5040 pixels), en je hebt je wallpaper.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za mei 28 2011 2:55 pm

RVK schreef:Vooral niet laten beperken door mensen die beweren "Dit lukt alleen maar" en meer van dat soort verhalen. Als je jezelf iets verdiept in panorama fotografie dan zul je zien dat er veel meer mogelijk is dan veel mensen beweren.
Rob, kun je dit verder uitleggen; wil er ook graag wat van leren!
Mijn ervaring is namelijk dat de foto's bij een panorama's nooit goed aansluiten als de belichting niet identiek is gemaakt en dus zelfde diafragma,sluitertijd,iso en wb?

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » zo mei 29 2011 11:21 am

Natuurlijk blijf gelden dat hoe beter de input hoe meer kans op resultaat, maar dat wil niet zeggen dat je pano's niet kan maken als je afwijkt van de “dogma's”die veel beweerd worden.

Moderne stitchers zoals bv AutoPanoPro zijn steeds beter in blending en ghostbeeld onderdrukking.

Belangrijk is dat je eerst kijkt naar het onderwerp en dan bepaald hoe je de opname gaat maken, vooral de plaats van de overlap en het helderheids verloop zijn sterk van invloed op het resultaat.

Voorbeeld een landschap met sterk verlopende helderheid ( bv door positie van de zon)

M belichting is dan niet bruikbaar want of een deel is onderbelicht of een deel is overbelicht, of allebei.

Wat je dan kan doen is belichten op A, en met een grote overlap, de camera met bv een halve stop verschil per opname het landschap goed belichten, met de overlap kun je het verschil in belichting sturen ( te grote stappen zijn moeilijker te corrigeren door de stitcher, leer je programma kennen)

Maar er zijn veel meer mogelijkheden zoals pano's van bewegende onderwerpen, met wat kennis is het heel goed mogelijk ondanks veel beweringen dat het niet gaat.

Pano's uit de hand, steeds beter mogelijk door betere programma's (AutoPanoGiga, in de laatste uitvoering, heeft nu een speciale instelling voor opnamen niet gedraaid om het “non parallax”punt)

Pano's om giga pixel opnamen te krijgen als je zeer grote afdrukken wil maken en pano's in plaats van groothoek opnames

Als je panorama fotografie niet strak benaderd (vergeet de “dogma's”) dan zul je zien dat het heel veel mogelijkheden bied

Hier nog een voorbeeld uit de workshop

Opname 1,2 en 3 zijn, uit de hand, direct genomen en vormen een pano.
Opname 4 en 5 zijn later op de dag met verschillend standpunt ( A belichting, auto WB) gemaakt en zie ze zijn uitstekend te combineren met 1 en 2.

Afbeelding

Veel mensen zullen beweren dat dit niet mogelijk is maar je ziet het gewoon doen en vooral ervaring opdoen ( niets voor zoete koek aannemen, zelf testen)

Veel succes, let wel op pano's zijn verslavend

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo mei 29 2011 1:00 pm

Rob,

Dank je wel! Super!
Tot op heden had ik enkel ervaring dat het met exact identieke belichting mogelijk was.
Vind dit heel boeiend en ga me hier ook eens meer in verdiepen!
Ook maar eens andere software proberen (die niet meteen veel te complex wordt)

nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door nilix » zo mei 29 2011 6:16 pm

Léon Obers schreef:Alleen voor een paar wallpapers voor op een computerscherm zou ik al die moeite niet doen met aan elkaar plakken van opnamen.
Gewoon onder- en bovenkant van een beeld iets afsnijden en je hebt je panorama-formaat.
Klein beetje uitvergroten / omhoog interpoleren voor de benodigde resolutie (van 4,288 pixels naar 5040 pixels), en je hebt je wallpaper.

Ja maar als je deze maat uitsnijd naar 5040x 1050 blijft er vaak niet veel over van het midden stuk dan valt er veel af en ben je vaak het doel van de foto kwijt daarom met aan elkaar te plakken word het wel mooier

Heb de pdf gehad van ROB en dat is een mooi uitleg hoe het moet en veel tips.
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

spacerman

Bericht door spacerman » vr nov 11 2011 5:05 pm

Onlangs waren er de Hcc dagen 2011.
Daar had ik een stand waar ik panorama foto's liet zien.
Panorama foto's maak ik met mijn Canon G11 op 3.20 meter hoogte gemonteerd op een draaimechaniek.
Voordeel is dat de foto's voor een panorama op dezelfde hoogte worden genomen.
Ik gebruik 2 programma's voor foto's samen te stellen, ICE van Microsoft en Panorama maker 5.

Het handigste om naar mijn informatie te verwijzen is het verslag over de HCC dagen 4 en 5 November 2011.Daar kan men 3 Panorama's Downloaden maar op de Hcc site staat een panorama en het filmpje.
Want vaak gebruik ik het draaimechaniek, eerst een filmpje maken en daarna de Kamera naar onderen halen
en instellen op foto's maken.

Achter de Kamera zit een ontvanger en via een zendertje kan ik het filmen starten
en stoppen en dus ook regelmatig elke 25 graden een foto maken. Draaien van het mechaniek gaat
via een kabeltje vanaf het servo motortje ( 1.5 volt ) naar een draaischakelaar links - stop - rechts.....in de broekzak.
Zie in Google: Spaces van Wil > rubriek 4 en 4 November. ( Zender en ontvanger komen uit een kleine auto van 17 Euro )

Of deze link: http://whmgipman.wordpress.com/2011/11/ ... gelvlucht/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”