Zoekfunctie op website
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zoekfunctie op website
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld, maar kennelijk wist toen niemand het: ik zou graag een zoekfunctie in mijn website willen integreren, die de metagegevens van mijn foto's kan afstruinen. Ik koppel aan elke foto immers gegevens als een beschrijving van het gefotografeerde, GPS, gegevens, trefwoorden, et cetera. Ben natuurlijk al eens even aan het googelen geslagen, maar als nitwit op het gebied van website bouwen, kom ik er niet uit. De bedoeling is uiteindelijk dat een bezoeker van mijn website door een zoekterm(en) in te voeren een aantal resultaten krijgt gepresenteerd, liefst in de vorm van een album dat op basis van de zoekresultaten wordt gegenereerd...
Is er iemand op dit forum die weet hoe dat moet. Nota bene: mijn site bevat al duizenden afbeeldingen, dus zo'n zoekfunctie is zo zoetjes aan wel nodig.
Is er iemand op dit forum die weet hoe dat moet. Nota bene: mijn site bevat al duizenden afbeeldingen, dus zo'n zoekfunctie is zo zoetjes aan wel nodig.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: Zoekfunctie op website
Draait je website op een bepaald framework/cms?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik denk niet dat het makkelijk te vinden is.
Er zou reeds een doorgezochte index op een website moeten staan met gegevens waarbij de index geraadpleegd kan worden, voor een vlot zoekresultaat.
Maar het direct gaan doorzoeken van duizenden bestanden op bepaalde tags, vergt enorm veel zoektijd en processorvermogen op een server.
Ik ben toevallig nu een progje aan het uitproberen wat niet eens een website doorzoekt maar simpel een directory op een notebook met 6500 bestanden.
Hij is nu al vele minuten lang bezig om eerst alles te indexeren. Van daaruit kun je pas op bepaalde tags zoeken.
Er zou reeds een doorgezochte index op een website moeten staan met gegevens waarbij de index geraadpleegd kan worden, voor een vlot zoekresultaat.
Maar het direct gaan doorzoeken van duizenden bestanden op bepaalde tags, vergt enorm veel zoektijd en processorvermogen op een server.
Ik ben toevallig nu een progje aan het uitproberen wat niet eens een website doorzoekt maar simpel een directory op een notebook met 6500 bestanden.
Hij is nu al vele minuten lang bezig om eerst alles te indexeren. Van daaruit kun je pas op bepaalde tags zoeken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dat zou geen probleem moeten zijn. Een index kun je achteraf maken, en dat hoeft maar eenmalig. Die index sla je op in een database, en laat je bijvoorbeeld dagelijks dmv een cron updaten. De zoekresultaten lopen dan maximaal een dag achter op de foto's, maar dat lijkt me wel het minste probleem.Léon Obers schreef:Ik denk niet dat het makkelijk te vinden is.
Met PHP kun je de EXIF uitlezen, en directory's doorzoeken op JPEG bestanden. Schrijven en lezen van en naar een bijvoorbeeld MySQL database kan uiteraard ook.
Zo'n script schrijven is prima te doen dus.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Nou... ehhh... Dit zegt me niets. Ik heb de site opgezet in Frontpage (what you see is what you get, niet waar) en de albums maak ik met Jalbum. Zover gaat mijn kennis. Dus scripts schrijven, ahem, ik zou niet weten hoe... Voorlopig laat ik het maar even zo.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben hier toch regelmatig mee bezig, dat wil zeggen mogelijkheden aan het zoeken. Tot dusver, niks... Eigenlijk werkt lightroom volgens mij zelf met een database. Jammer dat er geen voorziening is om de searchtools van Lightroom - die echt perfect werken - in een website te integreren. Ik zou dan geen webalbums hoeven te maken. Een of meerdere zoekvelden zou al voldoende zijn.
Zoiets, zou ik doen:
http://solr.pl/en/2012/02/20/simple-photo-search/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar da's niks als je niet kunt/wilt programmeren.
http://solr.pl/en/2012/02/20/simple-photo-search/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar da's niks als je niet kunt/wilt programmeren.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Maar dit is wel ongeveer wat ik wil. Ik lan inderdaad niet programmeren, ondanks vele pogingen om het te leren. Het is niet zo dat ik het niet zou kunnen, denk ik, maar meer dat ik de tijd niet heb om het mezelf aan te leren. Niettemin ga ik hier wel serieus naar kijken... Een vraag nog: al mijn foto's zijn keurig getagd. Zoekt deze instructie (of hoe je dat noemt) gewoon de mappen van de webalbums af naar foto's? Of plaats je alle foto's in één map? Domme vraag misschien, maar zoals gezegd, ik ben niet goed bekend met deze materie...
Solr is een volwaardige search engine. Die heeft een eigen index waarin hij alle keywords en meta-gegevens opslaat . Net als Google. Om dat je laten werken moet je twee dingen doen:
Een is zorgen dat de index gevuld wordt en blijft. En daar heeft Solr allerlei voorzieningen voor. Maar daar zul je wel ze zelf iets in elkaar mee moeten zetten. En dat kan dan bijvoorbeeld iets zijn wat zelfstandig periodiek een bepaalde folder afloopt. Maar het kan ook iets zijn waarmee je vanuit je website code telkens alleen de verschillen aanbiedt.
Twee is een zoekfunctie bouwen die Solr gebruikt. Dat gaat met behulp van Solr's eigen query taaltje. En natuurlijk de taal waarin je eigen website is gebouwd.
Of er moet al een Solr plugin voor jouw website/CMS zijn, dan wordt het allemaal wat eenvoudiger.
Overigens moet Solr draaien in een applicatie server (JBoss, TomCat, etc.). Dus met de reguliere PHP-hosting kom je niet weg.
Eerlijk gezegd denk ik dat het voor de meeste mensen een brug te ver zal zijn om hier iets mee te doen. Maar aan de zonnige kant, Solr is wel gratis.
Een is zorgen dat de index gevuld wordt en blijft. En daar heeft Solr allerlei voorzieningen voor. Maar daar zul je wel ze zelf iets in elkaar mee moeten zetten. En dat kan dan bijvoorbeeld iets zijn wat zelfstandig periodiek een bepaalde folder afloopt. Maar het kan ook iets zijn waarmee je vanuit je website code telkens alleen de verschillen aanbiedt.
Twee is een zoekfunctie bouwen die Solr gebruikt. Dat gaat met behulp van Solr's eigen query taaltje. En natuurlijk de taal waarin je eigen website is gebouwd.
Of er moet al een Solr plugin voor jouw website/CMS zijn, dan wordt het allemaal wat eenvoudiger.
Overigens moet Solr draaien in een applicatie server (JBoss, TomCat, etc.). Dus met de reguliere PHP-hosting kom je niet weg.
Eerlijk gezegd denk ik dat het voor de meeste mensen een brug te ver zal zijn om hier iets mee te doen. Maar aan de zonnige kant, Solr is wel gratis.

- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik gebruik jAlbum met Turtle skin en daar zit t standaard in.
Niks programmeren en ook gewoon statische webhosting.
De site genereer je telkens op je computer en dan maakt ie een index aan op alle tekst in je exif.
Middels gegenereerde javascript kun je daar op je site in zoeken.
Niks programmeren en ook gewoon statische webhosting.
De site genereer je telkens op je computer en dan maakt ie een index aan op alle tekst in je exif.
Middels gegenereerde javascript kun je daar op je site in zoeken.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bouwen kan ik echt niet. gewoon geen tijd om het te leren. Grappig, ik heb die turtleskin ook wel eens gebruikt. Maar telkens foto's toevoegen aan een webalbum met meer dan 25000 bestanden lijkt me een langdurige geschiedenis. Of werkt dat anders?
Ga nog wel even kijken of iemand jouw oplossing kan inbouwen ijoost.
Ga nog wel even kijken of iemand jouw oplossing kan inbouwen ijoost.
- MauritsD
- Clublid
Ik heb zo'n 10000 foto's op mijn site staan; geen probleem.
Als ik weer een nieuwe serie wil toevoegen, open ik het 'project' op mijn computer, maak een nieuwe 'folder' aan, sleep de nieuwe foto's daar in en genereer de site.
Bij het genereren worden alleen de wijzigingen meegenomen en duurt dus maar een paar seconden
Daarna upload ik het naar mijn domein, waarbij ook alleen de wijzigingen worden geupload, dus dat is ook zo klaar.
Ik ben er ongeveer 5 minuten mee bezig om een nieuwe serie op mijn site toe te voegen
Er zijn veel verschillende skins voor die je ook nog eens zelf kunt aanpassen.
Verder kun je flexibel kiezen welke exif je zichtbaar wilt hebben op je website, of je geo-informatie wilt en of je het origineel ook ter download erbij wilt.
Ook zit er tegenwoordig integratie met facebook (like), email (link) etc. in.
Ik vind het zeer compleet en mis nog niet echt iets.
Als ik weer een nieuwe serie wil toevoegen, open ik het 'project' op mijn computer, maak een nieuwe 'folder' aan, sleep de nieuwe foto's daar in en genereer de site.
Bij het genereren worden alleen de wijzigingen meegenomen en duurt dus maar een paar seconden
Daarna upload ik het naar mijn domein, waarbij ook alleen de wijzigingen worden geupload, dus dat is ook zo klaar.
Ik ben er ongeveer 5 minuten mee bezig om een nieuwe serie op mijn site toe te voegen
Er zijn veel verschillende skins voor die je ook nog eens zelf kunt aanpassen.
Verder kun je flexibel kiezen welke exif je zichtbaar wilt hebben op je website, of je geo-informatie wilt en of je het origineel ook ter download erbij wilt.
Ook zit er tegenwoordig integratie met facebook (like), email (link) etc. in.
Ik vind het zeer compleet en mis nog niet echt iets.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Mmm, klinkt niet slecht. Ga ik serieus bekijken...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Nou, echt lekker loopt het niet... De Turtleskin wil bij mij niet werken. Aanvankelijk slaagde ik erin een album te maken, maar werkte de zoekfunctie niet. Met twee nieuwe versies achter de rug is het helemaal niet meer mogelijk een album in deze skin te maken... De maker doet zijn best, maar veel geloof heb ik er niet in.
- MauritsD
- Clublid
Vervelend dat je tegen problemen aanloopt terwijl het allemaal vlekkeloos zou moeten gaan natuurlijk.
Ik gebruik het al een paar jaar zonder problemen tot en met de laatste versie.
de-installeer jAlbum en Turtle skin eens volledig en Installeer het volledig opnieuw
Op http://download.dijkens.com/jAlbum.docx heb ik mijn instellingen gezet, misschien kun je eens vergelijken waar je verschillen hebt
Ik gebruik het al een paar jaar zonder problemen tot en met de laatste versie.
de-installeer jAlbum en Turtle skin eens volledig en Installeer het volledig opnieuw
Op http://download.dijkens.com/jAlbum.docx heb ik mijn instellingen gezet, misschien kun je eens vergelijken waar je verschillen hebt