Sluiter probleem ???

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Fotografieljakim

Sluiter probleem ???

Bericht door Fotografieljakim » zo mei 29 2011 10:51 pm

Beste Nikon vrienden,
ik heb gisteren iets vreemds ontdekt tijdens een test shoot bij mij thuis van een va m'n dochters.
b.t.w. ik teste m'n zelfgemaakte strips en m'n kleurgel die ik voor m'n achtergrond Lastolite Ezybox had geplaatst.

iso200 f/8 en 1/200 waren de waarden waar ik op fotografeerde veilig en niet abnormaal lijkt me.
aangestuurd door 2 Cactus V4 tragers.
toch had ik bij een 4 tal foto's dit onderstaande effect, verder nog niet bewerkt of aan geprutst, deze keer genomen in jpeg

heeft iemand hiervoor een verklaring???

foto1 alles lijk goed te gaan
Afbeelding

foto2 dezelfde waarden, duidelijk de sluiter die achter blijft?
Afbeelding

oud0001

Re: Sluiter probleem ???

Bericht door oud0001 » ma mei 30 2011 3:42 pm

Heb je op het belgische forum nog geen antwoord gekregen?

Batterij niet voldoende vol.
Radiogolven gaan niet zo erg snel.
Storing in de radiogolfen door WiFI, GSM, onweer etc.
Elke vorm van electromagnetisme kan eenr radio signaal storen.
In de buurt van de 466Mhz zitten o.a. amateurtjes en babyphones.
Het is een vrij gegeven frequentie.

Een draadje gebruiken naar de ene flitser en de 2e en eventueel 3e flitser op slave.
Dan heb je dit probleem niet. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 30 2011 4:00 pm

Fotografieljakim schreef:en 1/200 waren de waarden waar ik op fotografeerde veilig en niet abnormaal lijkt me.
aangestuurd door 2 Cactus V4 tragers.
Langzamere sluitertijd gebruiken zodat de vertraging van die Cactus triggers binnen de flits synchronisatie van de sluiter valt.
Test eens met 1/125 sec. of anders nog langzamer.

Misschien heb je de flits synchronisatie op het 2e sluitergordijn gezet, ook dan gaat het allemaal te traag.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 30 2011 4:11 pm

Tuihanti schreef: Radiogolven gaan niet zo erg snel.
...
... en de 2e en eventueel 3e flitser op slave.
Als radiogolven in de woning van de TS niet erg snel gaan dan gaan lichtgolven daar ook niet erg snel :ugeek:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 30 2011 5:51 pm

flitslicht schreef:Als radiogolven in de woning van de TS niet erg snel gaan dan gaan lichtgolven daar ook niet erg snel :ugeek:
:lol:

Dat is inderdaad zeker geen oorzaak...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 30 2011 9:00 pm

De radiogolven zijn het zelf in ieder geval niet :lol: maar misschien is de reactie van de zender iets te traag. ;) 2e gordijn ligt i.d.d. ook voor de hand.

PS Off-Topic: Overigens ken ik wel een (oud) gebouw waar de wetten van de natuurkunde blijkbaar anders werken dan elders in de wereld. ... daar hangen de (ouderwetse) verwarmingsradiatoren aan het plafond hangen op zo'n 4 meter hoogte... daar zakt warme lucht blijkbaar naar beneden... :roll:
Spul waarmee je foto's maakt...

Fotografieljakim

Bericht door Fotografieljakim » ma mei 30 2011 9:26 pm

Mmm, ja zoals ik al zei op de 30 foto's die ik nam had ik er 4 met dit fenomeen, wat wel opvalt is dat de 2 flitsers aan gestuurd door 2 tragers exact op hetzelfde moment afgaan.
het leeg zijn van 1 trigger zou perfect kunnen maar van 2 tegelijk zou straf zijn , niet??
mocht het vaker voorkomen dan vervang ik m'n batterijtjes en haal m' n gsm uit m'n broekzak en zet hem uit, leg ik m'n draadloos netwerk plat en haal de baby uit bed :? :? :?
oeps die heb ik niet meer inmiddels 11, 14 en 16 jaar oud.

ik hou het in het oog , bedankt voor de tips.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mei 30 2011 10:34 pm

Wellicht bekend, maar formatteer je de Card op je camera?
Of verplaats je de opnamen van de Card naar een map op je computer, zonder naderhand de Card te formatteren op je Camera.
Het is namelijk zo, dat er hele vreemde storingen zich voor kunnen doen als je de Card NIET op de camera formatteerd.
Dat heb ik zelf meegemaakt.
Ongewenste volledige ontladingen van de flitser op onverwachtte momenten, waren bij mij het gevolg.
Zomaar af en toe een paar tussendoor, oorzaak trash op de Card, doordat de Card niet helemaal "schoon" was.

Vrgr
Tiny

Fotografieljakim

Bericht door Fotografieljakim » di mei 31 2011 7:20 pm

Mmm ook zeker een bruikbare tip
meestal formatteer ik de kaart op de camera enkel wanneer ik in jpeg trek laat ik dat door iPhoto regelen.
da's de laatste dagen dus het geval. :huh:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 31 2011 8:04 pm

Als het in beeld staan van de sluiter te maken heeft met troep op een geheugenkaart eet ik mijn schoen op.

Gewoon naar 1/125 gaan inderdaad, dat is snel zat. De flits bevriest je beeld toch.

Dochoff

Bericht door Dochoff » di mei 31 2011 9:58 pm

Tom schreef: ...
Gewoon naar 1/125 gaan inderdaad, dat is snel zat. De flits bevriest je beeld toch.
Tenzij je omgevingslicht hebt dat door de ramen van je ruimte valt om je beeld bewogen te maken bij beweging. (Wat bij mij het geval is).

oud0001

Bericht door oud0001 » di mei 31 2011 10:12 pm

Probeer het eens dom weg met een kabeltje.
Dan weet je in ieder geval of het in de triggers ligt of niet.
Een defect component in de trigger kan de oorzaak zijn.
Staat er misschien iets over vermeldt in de gebruiksaanwijzing van die triggers?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di mei 31 2011 10:55 pm

Tom schreef:Als het in beeld staan van de sluiter te maken heeft met troep op een geheugenkaart eet ik mijn schoen op.
Zou een sychronisatiestoring geen oorzaak kunnen zijn van een niet schone kaart ??
Ik veeg dat nog niet van tafel, en niet omdat ik gelijk wil hebben. :lol:

vrgr
Tiny

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di mei 31 2011 11:08 pm

Ligt inderdaad gewoon aan de Cactusjes. Ik heb ze ook, aangezien ze de goedkoopste waren. En dat zie je wel eens terug.
Zoek maar eens op Cactus V4 + shutter curtain + 1/200, dan krijg je heel veel hits van mensen die tegen het zelfde probleem aanlopen.
Tis en blijft een kwestie van goedkoop = minder betrouwbaar (duurkoop?)

Zelf nog geen problemen mee gehad, maar bij mij worden ze maar sporadisch ingezet.

Wil je betrouwbaar dan zou je diep in de buidel moeten tasten voor Pocket Wizards of tegenwoordig, maar die zijn er pas en hebben hun betrouwbaarheid nog niet bewezen, de Pixel Flashgun TTL
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » di mei 31 2011 11:26 pm

Ik ben geen flitser en flits dan ook niet (ik beken ook dat ik een leek ben) maar het probleem zal naar hoge waarschijnlijkheid in die trigger zitten.
Niet in de geheugenkaart - bijna onbestaanbaar....

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”