Bloemen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Wentje

Bloemen

Bericht door Wentje » di apr 24 2007 7:22 am

Misschien dat ik hier wat reacties op krijg...? Ik ben nog lang niet zo ervaren als jullie, maar wil het wel echt leren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » di apr 24 2007 8:01 pm

Daar zitten hele mooije prenten bij. Vooral de eerste spreekt mij enorm aan. Scherp en goed van kleur.. Super.

Groeten
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di apr 24 2007 9:43 pm

Voor met een niet macro objectief geschoten opnamen; fraaie platen.
Het is voor het commentaar geven makkelijker als je de platen even nummert. Zelf heb ik niet zoveel ervaring, maar voor wat het waard is hier mijn feedback:

Foto 1: Ik mis net een stukje aan de onderkant.
Foto 2: Idem bij onderste bloem
Foto 3: De plaat is onderbelicht en makkelijk te corrigeren als je niveaus aanpast. Verder mis ik wat scherpte.
Foto 4: het voorste gedeelte is onscherp. Had graag het centrum van de bloem volledig scherp gezien, maar dat is lastig als als je geen macrolens gebruikt.
Foto 5: Idem, voorste- en centrumdelen zijn onscherp, terwijl dieper gelegen en links gelegen delen wel scherp zijn.
Foto 6; In zijn geheel onscherp.

Orchideeën zijn verder wel prachtige platen. Ik denk dat je er goed aan doet om een macro-objectief aan te schaffen, want zo te zien trekt deze vorm van fotografie je wel.

garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di apr 24 2007 9:49 pm

Als eerste even je foto resizen naar max 800 pix breed, en iets minder JPG kwaliteit opslaan, want 681 kb voor een 1024 pix brede foto is wel erg veel van het goede.

Over de foto's:

Ze zijn over het algemeen wat te centraal gecompositioneerd en daardoor wat saai. Probeer de regel van derden of gulden snede eens toe te passen door je compositie te bepalen met je onderwerp uit het midden. Verder zijn sommige foto gewoon te dichtbij om echt boeiend te zijn. Probeer of echt macro te gaan of juist wat meer afstand te nemen, waardoor er duidelijk details of juist een hele bloem zichtbaar is. Verder is het diafragma iets te ver geknepen waardoor het lijkt alsof de foto's op geen enkel punt scherp is. Ook kun je je foto's na verkleinen in photoshop of ander programma wat verscherpen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Wentje

Bericht door Wentje » di apr 24 2007 9:59 pm

Bedankt zover voor de reacties!

Ik wil inderdaad graag een macrolens aanschaffen (zat zelf te denken aan de Sigma 105mm), maar moet hier toch echt nog even voor sparen, aangezien ik ze 2e-hands ook niet zo 1-2-3 kan vinden. Heb vorige week eerst gekozen om er een flitser bij aan te schaffen, de SB-600. Die leek me eerst even wat belangrijker :D

Verder ga ik zeker proberen wat te doen met deze reacties. Ik heb eigenlijk bijna altijd automatisch geschoten en ben juist sinds een maand of 2 aan het leren dit handmatig allemaal te doen.

Ik heb nu zelf PSP XI en moet ook hier nog mee leren te werken.

Pfoe...heb nog een hoop te doen/leren als ik het zo lees :oops:

JoostDeJong

Bericht door JoostDeJong » do apr 26 2007 8:51 am

Hoi Wentje, mooie foto's, aan een macro-lens ga je zo te zien veel plezier beleven. Foto 2 vind ik het mooist,beetje minder macro kan dus mooier zijn. Foto 1,3 en 4 mogen wel wat aanpassing kwa compositie zoals Opgezetfan al zegt en 5 is onscherp. Opgezetfan, 681 kb te veel? Zit je op een inbelmodem? Ik zie het probleem niet zo.
Ben benieuwd naar je volgende foto's Wentje,succes en veel plezier!
Groet,Joost

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » do apr 26 2007 11:25 am

JoostDeJong schreef:Opgezetfan, 681 kb te veel? Zit je op een inbelmodem? Ik zie het probleem niet zo.
Je kan in Photoshop bij het opslaan in JPG de kwaliteit opgeven, als je dus opslaat in kwalieit 12 krijg je de hoogste kwaliteit maar ook het grootste file. Als 12 nu een file geeft van 680 kb geeft kwaliteit 8 een file van 170kb (75%kleiner) en je kan bijna niet zien dat er kwaliteits verschil in zit. Dit is vooral belangrijk als je files op je eigen website zet. Bovendien spaart het ook ruimte op je eigen harde schijf of backup...... 8)

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”