Convertervraagje?
Convertervraagje?
Hello
IK heb me gisteren een nikkor AF-D 80-200mm f:2.8 ED gekocht samen met een Tamron 7MC 2x converter. In de winkel eens geprobeerd en werkte zoals verwacht AF iets trager en maximum diafragma naar f:5.6.
Nu ben ik deze namiddag wat foto's gaan nemen en blijkt dat mijn maximum diafragma ondanks de converter op f:2.8 blijft, dus eigenlijk een lichtsterke 400mm wordt.
Dit is ook te zien in de EXIF van de foto's, gisteren f:5.6, vandaag f:2.8
Ook de focal lenght blijft 200 met of zonder converter?
Iemand dit ook al voorgehad? Had deze converter meegekregen, maar mocht altijd komen ruilen, zou nu overwegen om de Kenko MC2.0 Pro300 te kiezen. Betere keuze als de Tamron 7MC?
mvg
Willem
IK heb me gisteren een nikkor AF-D 80-200mm f:2.8 ED gekocht samen met een Tamron 7MC 2x converter. In de winkel eens geprobeerd en werkte zoals verwacht AF iets trager en maximum diafragma naar f:5.6.
Nu ben ik deze namiddag wat foto's gaan nemen en blijkt dat mijn maximum diafragma ondanks de converter op f:2.8 blijft, dus eigenlijk een lichtsterke 400mm wordt.
Dit is ook te zien in de EXIF van de foto's, gisteren f:5.6, vandaag f:2.8
Ook de focal lenght blijft 200 met of zonder converter?
Iemand dit ook al voorgehad? Had deze converter meegekregen, maar mocht altijd komen ruilen, zou nu overwegen om de Kenko MC2.0 Pro300 te kiezen. Betere keuze als de Tamron 7MC?
mvg
Willem
http://blog.nikonians.org/archives/Niko ... 0Table.pdf
Zoek ook even op "Kenko" in http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/search.php
(Van de niet NIKKORS is de Kenko PRO 300 serie een goede keus. Let wel, de motor van je body wordt zwaarder belast.)
Zoek ook even op "Kenko" in http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/search.php
(Van de niet NIKKORS is de Kenko PRO 300 serie een goede keus. Let wel, de motor van je body wordt zwaarder belast.)
Mijn Soligor geeft hetzelfde probleem maar dan op een F6. Maar scherpstellen gaat alleen MF. Met AF slaat de camera op tilt.Willem Helsen schreef:Vanmiddag de Tamron gaan ruilen voor een Kenko teleplus Pro300 en meteen gaan testen en geen spijt van, zit beter in de vatting, AF is beter en iets scherper. Alleen exif informatie is nog niet correct, maar tja, is niet anders.
willem
Gerrit
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De Nikkor 80-400 VR is geen AF-S objectief en derhalve niet compatibel met de Nikkor AF-S converters! Zonder het afvijlen van een nokje (brrrr) past het niet eens.Hennie schreef:Ben in het bezit van D80 met o.a. de nikkor 80-400 VR. Denk erover om een [shadow=red]Nikkor AF-S 2,0x converter II (TC-20EII)[/shadow] aan te schaffen. Heeft iemand hier ervaring mee.
Je zou het kunnen proberen met bijv. een Kenko converter, waarbij ik ivm de lichtsterkte niet verder zou gaan dan een 1.4 converter (1 stop lichtverlies). Mogelijk zijn hier door anderen al ervaringen mee opgedaan?
Jur
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Matchless.
De VR blijft werken.
Ik heb mijn TC-20 net verkocht want ik was er eigenlijk niet zo tevreden van.
Vond dat de gebruikelijke scherpte van mijn 70-200mm f2.8 VR vaak niet gehaald werd en ook het feit dat de lichtsterkte terug viel naar f5.6 vond ik maar niets.
Het schijnt dat de 1.4 convertor betere resultaten bied qua scherpte maar dan denk ik, doe wel een paar stappen voorwaarts.
Mvg, Gino
De VR blijft werken.
Ik heb mijn TC-20 net verkocht want ik was er eigenlijk niet zo tevreden van.
Vond dat de gebruikelijke scherpte van mijn 70-200mm f2.8 VR vaak niet gehaald werd en ook het feit dat de lichtsterkte terug viel naar f5.6 vond ik maar niets.
Het schijnt dat de 1.4 convertor betere resultaten bied qua scherpte maar dan denk ik, doe wel een paar stappen voorwaarts.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met de 1.7 II doet die combinatie het zeker, de 2.0 II schijnt het ook te kunnen maar wordt erg soft qua scherpte, ook de AF snelheid holt achteruit.
Wat ik er van lees is dat een 70-200 VR + TC II = 140-400 f/5.6 het aflegt tegen een 80-400 f/5.6 VR.
Even proberen in de winkel voordat je het koopt zou ik zeggen
Wat ik er van lees is dat een 70-200 VR + TC II = 140-400 f/5.6 het aflegt tegen een 80-400 f/5.6 VR.

Even proberen in de winkel voordat je het koopt zou ik zeggen
Laatst gewijzigd door a90 op wo mei 30 2007 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb afgelopen week mijn Kenko pro300 1.4 converter verkocht.Jur schreef:Je zou het kunnen proberen met bijv. een Kenko converter, waarbij ik ivm de lichtsterkte niet verder zou gaan dan een 1.4 converter (1 stop lichtverlies). Mogelijk zijn hier door anderen al ervaringen mee opgedaan?
Niet omdat ik een hekel heb aan meer mm,s maar de scherpte loopt iets terug.
En als bij deze converter de scherpte terug loopt doen alle converters dat.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
BRON : http://www.bythom.com/70200VRlens.htm
(en ook ervaringen op andere fora)
[qoute
Performance with the TC-14e teleconverter is nothing short of astonishing. How good is it? Well, I can't see any differences between the 70-200mm at 200mm with a TC-14e and the highly regarded 300mm f/4 AF-S! That's both unexpected and unprecedented. In other words, if you need a 300mm f/4 AF-S, just get the 70-200mm and a TC-14e. You'll get a more versatile lens and lose no sharpness.
With the TC-20e teleconverter, the results are still good (see above), but sharpness is slightly compromised in the corners. I would characterize the results as being an "better-than-adequate" 400mm f/5.6. You might be able to do better with a dedicated 400mm or the 300mm f/4 AF-S with a TC-14E, but the 70-200mm and TC-20e combination will get you by if you don't have one.
[\qoute
Met de TC-20E II zit je ook op het randje qua autofocus (f5.6)
Wat meestal wordt geadviseerd is de TC-17E II. Scherpte is dan nog redelijk, de autofocus doet het nog goed en je hebt iets meer range dan met de TC-14E II. Bij de laatste is de winst gewoon klein te noemen.
PS
resultaten met converters verschillen van objectief tot objectief. De 80-200 AFS houdt er bijvoorbeeld niet van. De 70-200/2.8VR wel. En bij de 200/2VR schijnt de TC-20E II juist beter te zijn dan de TC-17E II (!?)
(en ook ervaringen op andere fora)
[qoute
Performance with the TC-14e teleconverter is nothing short of astonishing. How good is it? Well, I can't see any differences between the 70-200mm at 200mm with a TC-14e and the highly regarded 300mm f/4 AF-S! That's both unexpected and unprecedented. In other words, if you need a 300mm f/4 AF-S, just get the 70-200mm and a TC-14e. You'll get a more versatile lens and lose no sharpness.
With the TC-20e teleconverter, the results are still good (see above), but sharpness is slightly compromised in the corners. I would characterize the results as being an "better-than-adequate" 400mm f/5.6. You might be able to do better with a dedicated 400mm or the 300mm f/4 AF-S with a TC-14E, but the 70-200mm and TC-20e combination will get you by if you don't have one.
[\qoute
Met de TC-20E II zit je ook op het randje qua autofocus (f5.6)
Wat meestal wordt geadviseerd is de TC-17E II. Scherpte is dan nog redelijk, de autofocus doet het nog goed en je hebt iets meer range dan met de TC-14E II. Bij de laatste is de winst gewoon klein te noemen.
PS
resultaten met converters verschillen van objectief tot objectief. De 80-200 AFS houdt er bijvoorbeeld niet van. De 70-200/2.8VR wel. En bij de 200/2VR schijnt de TC-20E II juist beter te zijn dan de TC-17E II (!?)