Sigma 70-200mm f2.8
Sigma 70-200mm f2.8
Ik heb gisteren mijn nieuwe SIGMA 70-200mm f:2.8 II gekregen. Nu heb ik wat testen gedaan om uit te vinden of ik een versie heb met front- of backfocus. Als ik test op de "Focus test chart v2.00" dan vind ik een afwijking (scherpte ligt dichterbij dan de streep, frontfocus, neem ik aan) van ongeveer 4 mm bij 200mm/2.8.
Vraag is nu: is dit onacceptabel en moet ik 'm terugsturen, of is dit binnen de grenzen?
Alvast dank voor jullie wijze raad. Henk
Vraag is nu: is dit onacceptabel en moet ik 'm terugsturen, of is dit binnen de grenzen?
Alvast dank voor jullie wijze raad. Henk
Re: Sigma 70-200mm f2.8
Als je nou gewoon een foto maakt (portret of zo) is de foto dan ook onscherp op het scherpstel punt? 

- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
welke camera heb je? vanaf de D300 kun je de front en backfocus bijstellen in de body(tot een bepaald punt).
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Ik heb een D90..... dus bijstellen gaat volgens mij niet.
Op de testkaart is het scherpstelpunt wel scherp, echter naar achteren heb ik veel minder dan aan de voorkant. Als je op internet zoekt dan lees je allerlei verschillende meningen; een ervan is inderdaad, dat als je scherpstelpunt scherp is dan heb je geen reden tot klagen.
Op de testkaart is het scherpstelpunt wel scherp, echter naar achteren heb ik veel minder dan aan de voorkant. Als je op internet zoekt dan lees je allerlei verschillende meningen; een ervan is inderdaad, dat als je scherpstelpunt scherp is dan heb je geen reden tot klagen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Op welke afstand van het onderwerp zit je er 4mm naast?
Echt schokkend lijkt het mij niet.
Echt schokkend lijkt het mij niet.
1 meter (kortste scherpstel afstand).
Sorry voor het late antwoord; ik ben gisteren een dagje naar de dierentuin geweest (en heb voor de zekerheid mijn Nikon 18-200 maar meegenomen).
En alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Sorry voor het late antwoord; ik ben gisteren een dagje naar de dierentuin geweest (en heb voor de zekerheid mijn Nikon 18-200 maar meegenomen).
En alvast bedankt voor jullie antwoorden.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zou kunnen. Niet echt een afstand die je vaak zal gebruiken met een 70-200, en ook niet een afstand waarop zo'n objectief afgestemd wordt. Sowieso moet je volgens mij wat van de minimale waarde af gaan zitten. Een metertje verder is realistischer denk ik.
Zo minimaal, en dat op de kortste scherpstelafstand: dat zou zelfs een user error kunnen zijn.
Vandaar ook mijn vraag of het gekozen scherpstelpunt van een 'normale' foto ook onscherp is... Ik heb deze lens ook op een D90 en hij is echt ragscherp (mits dat je zelf goed heb scherpgesteld). Deze heb ik gisteren gemaakt (ook een dagje weg in de dierentuin), oordeel zelf
EXIF: f2.8, 1/1250 sec., 92mm

EXIF: f2.8, 1/1250 sec., 92mm