Active D-Lighting
Active D-Lighting
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Active D-Lighting
Active D-Lighting (A-DL) is eigenlijk afkomstig uit Nikons scanning software waar ze het DEE (Dynamic Exposure Expansion) noemen. Ik bespaar je hier alle technische details maar ik ben er niet van onder de indruk.
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
Meer info kun je HIER lezen. Tekst is wel in het Engels.
Hope this helps,
ALE
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
- A-DL is feitelijk ontworpen om enkel en alleen gebruikt te worden i.c.m. matrix licht meting. Indien je centrum gericht of spot meting gebruikt krijg je wisselende resultaten
- Je weet nooit of auto A-DL actief was of niet tenzij je achteraf in het shooting menu kijkt
- Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
- Sommige instellingen zoals Brightness & Contrast die je mogelijk in de camera hebt aangepast worden geannuleerd (!)
- Opslag op je geheugenkaart verloopt iets langzamer dan normaal. Is soms niet wenselijk
- A-DL is ontworpen voor het fotograferen bij hoge contrast scenes. Indien je in lage contrast fotografeert werkt A-DL nog steeds en gaat zoals het ontworpen is, onderbelichten...
- Indien je in NEF fotografeert kan je alleen met Capture-NX je opnamen bewerken. Alleen CNX is instaat A-DL goed uit te lezen. Gebruikt je andere NEF converters zoals bijv. CameraRAW van PS, gebruik dan A-DL niet. Je eindigt altijd met onderbelichte foto's en die moet je corrigeren
Meer info kun je HIER lezen. Tekst is wel in het Engels.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nou,ik ben heel blij met je reactie op deze vraag ALE.Nu ik net de D90 heb ga ik de functie gewoon uitzetten
.
Eigenlijk jammer van de functie dan in de camera en dat vind ik eigenlijk ook van de andere bewerkingsmogelijkheden,maar dat terzijde,
groet,
Henk

Eigenlijk jammer van de functie dan in de camera en dat vind ik eigenlijk ook van de andere bewerkingsmogelijkheden,maar dat terzijde,
groet,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Henk,
Je moet eea. niet zo zwart-wit zien.
De active-D funtie is in sommige gevallen een nuttige (en reddende) toevoeging, maar het is niet altijd zaligmakend, net zomin als Haarlemmer-olie.
Mijn algemeen advies: zet het aan bij:
-fotograafeert in NEF/RAW
-onderwerp met veel contrast
-gebruik Nikon CNX software
-accepteert de grotere verwerkingstijd en bestandsgrootte
Groeten, Gijs
Je moet eea. niet zo zwart-wit zien.
De active-D funtie is in sommige gevallen een nuttige (en reddende) toevoeging, maar het is niet altijd zaligmakend, net zomin als Haarlemmer-olie.
Mijn algemeen advies: zet het aan bij:
-fotograafeert in NEF/RAW
-onderwerp met veel contrast
-gebruik Nikon CNX software
-accepteert de grotere verwerkingstijd en bestandsgrootte
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Hoi Gijs,
bedankt voor je reactie !
Ik heb hem nu op auto gezet,ik fotografeer in RAW,en kan de foto's ook nog op de camera nabewerken vwb A-DL.
Toch wel een handige mogelijkheid voordat de foto's op de pc tercht komen
groet,
Henk
bedankt voor je reactie !
Ik heb hem nu op auto gezet,ik fotografeer in RAW,en kan de foto's ook nog op de camera nabewerken vwb A-DL.
Toch wel een handige mogelijkheid voordat de foto's op de pc tercht komen

groet,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Weet niet of je in de camera active dl kunt bewerken. A-dl word toegepast voordat de foto word gemaakt, gewoon d lighting gebeurd nadat de foto is gemaakt.
Gewoon dl geeft vaak wat meer ruis dan a-dl.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
jawel,je kunt een foto selecteren en dan op je camera een stap donkerder of lichter makeniefie schreef:Weet niet of je in de camera active dl kunt bewerken. A-dl word toegepast voordat de foto word gemaakt, gewoon d lighting gebeurd nadat de foto is gemaakt.

- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ja klopt, snel retoucheren ( kheb um zelluf ook haha) maar volgens mij gebruikt hij dan gewoon dlighting als ik het goed heb.
Dat snel retoucheren geeft troiwens goeie resultaten.
Dat snel retoucheren geeft troiwens goeie resultaten.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ale heeft alles eigenlijk alles gezegd en hoef daar eigenlijk niets meer aan toe te voegen.
Zelf heb ik onlangs ook wat getest met A- DL , mijn advies probeer het eens uit met tegenlicht daar kan je je voordeel er mee doen.
In nx kan je mits je in raw schiet het weer deactiveren maar dat geeft toch een ander resultaat als dat je gewoon uitlaat.
Zelf heb ik onlangs ook wat getest met A- DL , mijn advies probeer het eens uit met tegenlicht daar kan je je voordeel er mee doen.
In nx kan je mits je in raw schiet het weer deactiveren maar dat geeft toch een ander resultaat als dat je gewoon uitlaat.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ook op foto's die zonder D-Lighting zijn geschoten kan je in NX2 D-Lighting toepassen. Als bewerkingsstap. In de Engelstalige versie: Adjust -> Light -> D-Lighting, kies vervolgens 'High quality'. Met sliders kun je het effect fijnregelen met meer controle dan de in-camera keuze laag/midden/hoog.ruud schreef:In nx kan je mits je in raw schiet het weer deactiveren maar dat geeft toch een ander resultaat als dat je gewoon uitlaat.
In de camera heb ik het uit staan, daardoor geen beïnvloeding van belichting en wegschrijfsnelheid. In situaties dat het de foto kan helpen voeg ik het in NX2 alsnog toe.
-
- Forumlid
Klopt wel Onno wat je zegt maar ook de gewone D- lighting ziet er toch anders uit dan de active D- lighting.
De active D- lighting in de camera gaat heel anders met de contrasten om .
De active D- lighting in de camera gaat heel anders met de contrasten om .
Thnx Ale, handige tips.
Zelf had ik altijd gedacht dat D-lighting of AD-L alleen effect heeft op de jpg's. Aangezien ik alleen maar in RAW fotografeer en erg vaak op de M stand, de foto's nooit bewerk in NX maar in LR heb ik dat dus maar uitgezet.
Zelf had ik altijd gedacht dat D-lighting of AD-L alleen effect heeft op de jpg's. Aangezien ik alleen maar in RAW fotografeer en erg vaak op de M stand, de foto's nooit bewerk in NX maar in LR heb ik dat dus maar uitgezet.

-
- Forumlid
- Contacteer:
Ja precies. AD-L past dus ook je belichting aan. En dat doe ik toch liever handmatig mocht dat nodig zijn.
Ben het dan ook niet eens met dit stukje tekst in het praktijk verhaal:
Contrast problemen oplossen in de camera is echter altijd beter. Achteraf verbeteren is mogelijk maar eigenlijk een stap te laat. In de camera aanpassen geniet de voorkeur.
Goed belichten lijkt me veel belangrijker. En ook met AD-L kan je echt niet altijd op de camera vertrouwen.
Ben het dan ook niet eens met dit stukje tekst in het praktijk verhaal:
Contrast problemen oplossen in de camera is echter altijd beter. Achteraf verbeteren is mogelijk maar eigenlijk een stap te laat. In de camera aanpassen geniet de voorkeur.
Goed belichten lijkt me veel belangrijker. En ook met AD-L kan je echt niet altijd op de camera vertrouwen.