fotograferen herdenkingsdienst wel/geen flits?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
chocolita

fotograferen herdenkingsdienst wel/geen flits?

Bericht door chocolita » vr jun 03 2011 9:19 am

Hallo,

Mij is gevraagd om vanmiddag foto's te maken tijdens een herdenkingsdienst bij een crematie. De dienst is in een soort theaterzaal. Mijn vraag is of ik beter wel of geen gebruik kan maken van een flitser. :?:

Ik heb een D90 en een SB 700 in bestelling en levering verwacht ik vanochtend. Ik heb dan dus geen tijd meer om uitgebreid ermee te oefenen (crematies komen altijd zo onverwacht, vandaar de (te) strakke planning ). Maar misschien is flitsen sowieso geen goed idee in deze situatie? Kom ik er misschien ook wel met hoge iso, evt statief + lange sluitertijden en 50mm 1.4?

Alvast bedankt voor het meedenken!

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: fotograferen herdenkingsdienst wel/geen flits?

Bericht door woudew » vr jun 03 2011 9:28 am

Persoonlijk zou ik niet gaan flitsen. Ik weet echter alleen niet of er genoeg licht is en of je met de ISO's van je D90 dan nog terecht kunt.

Bak
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bak » vr jun 03 2011 9:32 am

Los van flitstechniek en wat daar aan ervaring bij komt kijken, die je met je nog te ontvangen flitser niet tijdig kunt opdoen, lijkt mij de omstandigheid minder geschikt om te flitsen. Ik denk dat flitsen meer aandacht trekt dan je zou willen in deze situatie.
Kun je wellicht iets eerder de ruimte in om een paar testfoto's te maken om te zien of het haalbaar is zonder flits?

chocolita

Bericht door chocolita » vr jun 03 2011 9:41 am

Jullie heb denk ik wel gelijk dat flitsen in deze situatie sowieso niet heel erg gewenst is. Ik gok er op dat het licht in de ruimte wel redelijk is, omdat het een theaterzaal is. Ik heb al eerder (zonder flits) goede foto's van voorstellingen gemaakt, en dit lijkt me vergelijkbaar. Zeker weet ik het niet, dus toch maar van tevoren proberen proefopnamen te maken.

Bedankt voor de feedback!

(en na vanmiddag ga ik natuurlijk wel helemaal 'los' met m'n nieuwe flitser! :mryellow: )

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jun 03 2011 12:00 pm

Overleg met de opdrachtgever! En leg een statief in de buurt. Dat kan je ook helpen.

André
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » vr jun 03 2011 12:51 pm

Ik zou het tijdens een dergelijke emotionele samenkomst ook niet doen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr jun 03 2011 11:20 pm

Als je de keus hebt geen flits en dan ook geen goed foto's of wel flits en dan wel goede foto's zou ik toch voor flitsen gaan.
Dat je je wat ongemakkelijk voelt op zo'n moment kan ik begrijpen.
Maar als de nabestaanden per sé foto's willen hebben, zou ik hun uitleggen wat je handelwijze is en als ze er mee instemmen, wat let je dan?
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”