fisheye: sigma 8mm 3.5 of nikkor 10,5mm 2.8?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
paparazzi

fisheye: sigma 8mm 3.5 of nikkor 10,5mm 2.8?

Bericht door paparazzi » wo apr 25 2007 3:23 pm

Wie heeft ervaring met de sigma 8mm of kent 'n link naar 'n goeie vergelijkingstest tussen deze 2 lenzen? Wist van 't bestaan van die sigma niet af tot ik er vandaag ergens over las dat iemand die ging bestellen. Door die extra mm's lijkt 't me -indien ik ooit 'n fisheye aanschaf- wel 'n interessante lens. Maar is de kwaliteit ook goed en scherp?

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » wo apr 25 2007 3:29 pm

Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

pabusk

Bericht door pabusk » wo apr 25 2007 4:02 pm

Ik weet niet of de 8mm een FF lens is. Op de bovengenoemde website wordt met een Canon D90 gefotografeerd en is dat niet een FF sensor ??

Als het een FF lens is dan moet je er rekening mee houden dat je de karakteristiek randen van het fisheye beeld kwijt bent als je een Nikon DSLR gerbuikt als gevolg van de kleiner sensor.

De 10,5 is specifiek gemaakt voor DSLRs en heeft dit probleem niet. Ik zou zeggen ... gewoon even proberen bij de fotohandel.

Groetjes
Paul

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 25 2007 4:47 pm

pabusk schreef:Ik weet niet of de 8mm een FF lens is. Op de bovengenoemde website wordt met een Canon D90 gefotografeerd en is dat niet een FF sensor ??

Als het een FF lens is dan moet je er rekening mee houden dat je de karakteristiek randen van het fisheye beeld kwijt bent als je een Nikon DSLR gerbuikt als gevolg van de kleiner sensor.

De 10,5 is specifiek gemaakt voor DSLRs en heeft dit probleem niet. Ik zou zeggen ... gewoon even proberen bij de fotohandel.

Groetjes
Paul
Ten eerste bedoel je waarschijnlijk een canon D60 en ten tweede is dit geen FF camera ;) het is trouwens ook nog eens een redelijk oud model.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Toch wel lekker hoor die 10,5 fisheye

Bericht door EelcoD7100 » wo apr 25 2007 9:53 pm

Hallo paparazzi,
Ik kan je zeker adviseren om in de betere fotozaak die hem heeft staan, hem eens even te bekijken(en eventueel uit te proberen).
Als het wel/niet FF objectief een punt voor je is daar kan ik niks over zeggen.
Heb nu een beetje ervaring met de lens, en met die 10,5mm heb je een aardige uitdaging om knappe foto's te maken.
Sommige zijn echt drama, en er zitten plaatjes bij waar je van zegt "mmm, lekker hoor zo'n fisheye..." 8) 8) 8)
http://500px.com/EelcoVandeKamp

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo apr 25 2007 10:16 pm

FF zegt me helemaal niets, omdat als er al 'n ff komt, die de eerste tig jaar nog niet betaalbaar zal zijn en ik verder ook persoonlijke voorkeur heb voor het grotere telebereik met cropcamera's

Ook 'n fisheye zal ik niet op korte termijn aanschaffen, aangezien ik al wat andere lenzen heb besteld w.o. een 10-20, dus misschien vind ik dat ook gewoon toereikend en heb ik het vele geld niet over voor dat dure speeltje. Maar omdat ik toevallig vandaag las over 't bestaan van die sigma 8mm was ik gewoon benieuwd naar eventuele ervaringen omdat ik eigenlijk alleen nog maar van die 10,5 heb gehoord die kwalitatief goed is, en een 8mm peleng die als onscherp wordt beoordeeld. Omdat de sigma duurder is dan de 10,5 vroeg ik me dus eigenlijk af hoe 't met die kwaliteit zit.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » wo apr 25 2007 10:20 pm

paparazzi schreef:FF zegt me helemaal niets, omdat als er al 'n ff komt, die de eerste tig jaar nog niet betaalbaar zal zijn en ik verder ook persoonlijke voorkeur heb voor het grotere telebereik met cropcamera's

Ook 'n fisheye zal ik niet op korte termijn aanschaffen, aangezien ik al wat andere lenzen heb besteld w.o. een 10-20, dus misschien vind ik dat ook gewoon toereikend en heb ik het vele geld niet over voor dat dure speeltje. Maar omdat ik toevallig vandaag las over 't bestaan van die sigma 8mm was ik gewoon benieuwd naar eventuele ervaringen omdat ik eigenlijk alleen nog maar van die 10,5 heb gehoord die kwalitatief goed is, en een 8mm peleng die als onscherp wordt beoordeeld. Omdat de sigma duurder is dan de 10,5 vroeg ik me dus eigenlijk af hoe 't met die kwaliteit zit.
Ik ben ook in het bezit van de 10-20mm , maakt hele mooie foto's maar helaas niet de volle 180 graden. De 10.5 en de 8mm zouden dat wel doen. :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”