Het weer was constant prachtig, maar er waren een paar unieke wolkendagen: foto's 1 en 2.
Foto 3 was in een antiekwinkeltje. Het winkeltje was zelf ook flink antiek...
1.

2.

3.

Elke reactie is welkom!
Fred, je maakt me erg gelukkig met je waardering voor het interieurtje! Daarin heb ik met een beetje D-Lighting (globaal) achteraf de schaduwen wat opgelicht.Frederix schreef:Foto 1 is een fraai landschap, ik had alleen door kleurperpectief meer diepte in de foto te krijgen. de foto vraagt er om.
Niemand heeft tot nu toe iets over foto 3 gezegd. dat is merkwaardig, de foto is voor mij de mooiste uit de serie. Door het mooie licht, de spinnenwebben, reflectie van het licht onder het raam, wordt de sfeer in deze ruimte schitterend vastgelegd. Geef mij maar foto 3.
Over het algemeen zullen kleuren dicht bij de horizon minder verzadigd, wat lichter zijn en ietsje blauwer zijn dan de kleuren op de voorgrond. Dit wordt veroorzaakt door onze atmosfeer. In de schilderkunst zie je dit vaak bewust toegepast.JaapV schreef:Fred, je maakt me erg gelukkig met je waardering voor het interieurtje! Daarin heb ik met een beetje D-Lighting (globaal) achteraf de schaduwen wat opgelicht.Frederix schreef:Foto 1 is een fraai landschap, ik had alleen door kleurperpectief meer diepte in de foto te krijgen. de foto vraagt er om.
Niemand heeft tot nu toe iets over foto 3 gezegd. dat is merkwaardig, de foto is voor mij de mooiste uit de serie. Door het mooie licht, de spinnenwebben, reflectie van het licht onder het raam, wordt de sfeer in deze ruimte schitterend vastgelegd. Geef mij maar foto 3.
Ik ben wel erg benieuwd wat je bedoelt met kleurperspectief. Nóg meer diepte?Iets met "tone mapping"? Ik ben maar een eenvoudige Capture NX2-man...
EDIT: Ik ben er achter, door even te zoeken op "kleurperspectief" kwam ik een rijtje topics tegen waarin je dit aangeraden hebt. Onder meer: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... erspectief" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik ga dat zeker eens proberen. Moet goed te doen zijn in CNX2.
Ik begrijp het.Frederix schreef: Over het algemeen zullen kleuren dicht bij de horizon minder verzadigd, wat lichter zijn en ietsje blauwer zijn dan de kleuren op de voorgrond. Dit wordt veroorzaakt door onze atmosfeer. In de schilderkunst zie je dit vaak bewust toegepast.
Ikzelf doe dit vaak ook in mijn fotowerk. Door de voorgrond iets meer kleurverzadiging te geven en wat donkerder te maken en het gebied vlak bij de horizon wat lichter en minder verzadigd te maken, versterk je de indruk van diepte. Uiteraard moet dit verlopend worden aangebracht.
Met dit in het achterhoofd vind ik het landschap vlak van kleur, terwijl er toch erg veel diepte in zit.