wat contrast in Frankrijk

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

wat contrast in Frankrijk

Bericht door JaapV » wo jun 08 2011 11:56 pm

De eerste bescheiden resultaten van een paar weken in Midden-Frankrijk. In de Exif kun je zien waar precies. Het is daar een open, agrarisch landschap, waardoor er veel fraaie vergezichten te vinden zijn.

Het weer was constant prachtig, maar er waren een paar unieke wolkendagen: foto's 1 en 2.

Foto 3 was in een antiekwinkeltje. Het winkeltje was zelf ook flink antiek...

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Elke reactie is welkom!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Niels
Forumlid
Forumlid

Re: wat contrast in Frankrijk

Bericht door Niels » do jun 09 2011 12:14 am

Prachtig Jaap,

De eerste springt er het meest uit is mijn mening. Mooie wolkenpartij zeg, en goed dat glooiende landschap vastgelegd. Was het zo dat bij de 2e foto net een wolk voor de zon hing? (alsof je dat nog weet :wink: ) Maar ik zie een enorm verschil in beide foto's qua licht..., waarbij ik zoals gezegd mijn voorkeur aan de 1e geef.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do jun 09 2011 12:33 am

Lekkere platen Jaapv! Wolken kunnen zi fraai een foto maken en dat gebruik jij goed

Grts Peter
Bijna leeg hier....

Myriad

Bericht door Myriad » do jun 09 2011 6:05 am

Zeer fraai die 1e Jaap! De subtiele lijnen van de akker, de boom op de voorgrond, de mooie contrastrijke kleuren, het heldere beeld, de fraaie wolken. Hele mooie diepte in de foto.
Bij 1 een polarisatiefilter gebruikt en bij 2 niet?

Daniël

Bericht door Daniël » do jun 09 2011 9:21 am

bij de 1e verlang ik weer naar Frankrijk.

De 1e is echt de beste

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jun 09 2011 6:37 pm

Allen dank voor de bonuspunten! :wink:

@ Emiel: De tweede was ook met polafilter, maar de eerste was richting NO terwijl de tweede naar ZZW was, met dus een andere invalshoek van de zon. Aan de tweede heb ik meer werk achteraf gehad. Je kunt er ook het verloop van het pola-effect op zien.

Afgezien van het feit het een keus uit plm 30 opnamen op die plek was, verspreid over drie kwartier, was er voor de eerste nauwelijks nabewerking nodig.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Pluruk

Bericht door Pluruk » do jun 09 2011 7:34 pm

Voor mij ook #1 prachtig!

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » vr jun 10 2011 7:38 pm

Inderdaad nr 1 is erg mooi.
Die wolken maken de foto helemaal af.
Achteraf had je er een panorama van moeten maken. :)
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 10 2011 11:14 pm

Dank! Nóg meer bonuspunten!

Panorama zou inderdaad mooi zijn geweest met deze lucht. Wel wat lastig, denk ik, gezien de grote verschillen in hoeveelheid zonlicht in die omstandigheden, als je de 360 graden wilt benaderen terwijl je dan toch de belichting overal gelijk wilt houden. Ik heb trouwens al wel in die richting gedacht, toen ik er een bredere 16x9 uitsnede van gemaakt heb!

Hoe dan ook, de twee wolkenfoto's zijn niet op dezelfde plaats en niet op de top van die heuvel gemaakt en je hebt daar nergens meer dan zo'n 90 graden onbelemmerd uitzicht. Op die top kon ik wel komen, maar daar stond een met bosjes omgeven molen. Voor de eerste foto was ik zelfs lompweg een groot rommelig boerenerf opgereden, met b.v. grote stapels oude autobanden achter me. Kijk maar naar de overzichtskaart in de Exif. Het molenerf (van "le vieux moulin") kun je zien even ten zuiden van de boerderij waar ik stond. De tweede foto heb ik weer verder zuid van die molen gemaakt.

Prachtig land daar! Met overal véél leeg achtergelaten woningen, al of niet geblindeerd. Er gaan trouwens steeds meer Nederlanders wonen. Niet alleen tweede-huizenbezitters, maar ook steeds meer midden tot hoog-opgeleiden in vrije beroepen die daar de leemtes opvullen die hun naar de steden trekkende Franse collega's hebben achterlaten. Het is binnen een dagje aan te rijden vanaf overal in Nederland. Ik doe overigens niets in onroerend goed! :wink2:
Laatst gewijzigd door JaapV op vr jun 10 2011 11:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Frederix

Bericht door Frederix » vr jun 10 2011 11:17 pm

Foto 1 is een fraai landschap, ik had alleen door kleurperpectief meer diepte in de foto te krijgen. de foto vraagt er om.

Niemand heeft tot nu toe iets over foto 3 gezegd. dat is merkwaardig, de foto is voor mij de mooiste uit de serie. Door het mooie licht, de spinnenwebben, reflectie van het licht onder het raam, wordt de sfeer in deze ruimte schitterend vastgelegd. Geef mij maar foto 3.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 10 2011 11:25 pm

Frederix schreef:Foto 1 is een fraai landschap, ik had alleen door kleurperpectief meer diepte in de foto te krijgen. de foto vraagt er om.

Niemand heeft tot nu toe iets over foto 3 gezegd. dat is merkwaardig, de foto is voor mij de mooiste uit de serie. Door het mooie licht, de spinnenwebben, reflectie van het licht onder het raam, wordt de sfeer in deze ruimte schitterend vastgelegd. Geef mij maar foto 3.
Fred, je maakt me erg gelukkig met je waardering voor het interieurtje! Daarin heb ik met een beetje D-Lighting (globaal) achteraf de schaduwen wat opgelicht.

Ik ben wel erg benieuwd wat je bedoelt met kleurperspectief. Nóg meer diepte? :wink2: Iets met "tone mapping"? Ik ben maar een eenvoudige Capture NX2-man... :)

EDIT: Ik ben er achter, door even te zoeken op "kleurperspectief" kwam ik een rijtje topics tegen waarin je dit aangeraden hebt. Onder meer: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... erspectief" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik ga dat zeker eens proberen. Moet goed te doen zijn in CNX2.
Laatst gewijzigd door JaapV op za jun 11 2011 12:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jun 10 2011 11:35 pm

De eerste en laatste Jaap, juweeltjes. Ik dacht eerste instantie dat je bij 1 een graduate ND filter had gebruikt. Complimenten.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 10 2011 11:48 pm

Wow... :o
Da's niet gering!
Het gaat maar door...
Dank!
Groet, Jaap

Frederix

Bericht door Frederix » za jun 11 2011 10:47 am

JaapV schreef:
Frederix schreef:Foto 1 is een fraai landschap, ik had alleen door kleurperpectief meer diepte in de foto te krijgen. de foto vraagt er om.

Fred, je maakt me erg gelukkig met je waardering voor het interieurtje! Daarin heb ik met een beetje D-Lighting (globaal) achteraf de schaduwen wat opgelicht.

Ik ben wel erg benieuwd wat je bedoelt met kleurperspectief. Nóg meer diepte? :wink2: Iets met "tone mapping"? Ik ben maar een eenvoudige Capture NX2-man... :)

EDIT: Ik ben er achter, door even te zoeken op "kleurperspectief" kwam ik een rijtje topics tegen waarin je dit aangeraden hebt. Onder meer: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... erspectief" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik ga dat zeker eens proberen. Moet goed te doen zijn in CNX2.
Over het algemeen zullen kleuren dicht bij de horizon minder verzadigd, wat lichter zijn en ietsje blauwer zijn dan de kleuren op de voorgrond. Dit wordt veroorzaakt door onze atmosfeer. In de schilderkunst zie je dit vaak bewust toegepast.

Ikzelf doe dit vaak ook in mijn fotowerk. Door de voorgrond iets meer kleurverzadiging te geven en wat donkerder te maken en het gebied vlak bij de horizon wat lichter en minder verzadigd te maken, versterk je de indruk van diepte. Uiteraard moet dit verlopend worden aangebracht.

Met dit in het achterhoofd vind ik het landschap vlak van kleur, terwijl er toch erg veel diepte in zit.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jun 11 2011 1:45 pm

Frederix schreef: Over het algemeen zullen kleuren dicht bij de horizon minder verzadigd, wat lichter zijn en ietsje blauwer zijn dan de kleuren op de voorgrond. Dit wordt veroorzaakt door onze atmosfeer. In de schilderkunst zie je dit vaak bewust toegepast.

Ikzelf doe dit vaak ook in mijn fotowerk. Door de voorgrond iets meer kleurverzadiging te geven en wat donkerder te maken en het gebied vlak bij de horizon wat lichter en minder verzadigd te maken, versterk je de indruk van diepte. Uiteraard moet dit verlopend worden aangebracht.

Met dit in het achterhoofd vind ik het landschap vlak van kleur, terwijl er toch erg veel diepte in zit.
Ik begrijp het.
Alleen, ik ga het waarschijnlijk maar zelden toepassen. In dit geval was één van de omstandigheden juist de onwaarschijnlijk heldere, droge lucht (tenminste, in noordelijke richting: op de andere, zuidwaartse foto zie je rotzooi bij de horizon, hoewel niet bij de grond). Zo'n bijzonderheid ben ik niet van plan te verdoezelen.
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”