oude lenzen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
marieclaire

oude lenzen

Bericht door marieclaire » za jun 11 2011 12:32 pm

Hey allemaal!

Ik heb een aantal oude lenzen bij een FM2 uit 1983 gekregen van mijn ouders maar door gebruik van digitale compacts en het falen van het knopje van het openen van het filmpje wordt deze camera niet meer gebruikt. Nu wil ik zelf een digitale D3100 kopen met een 18-55 of een 18-105 lens erbij, maar ook de oude lenzen van mijn ouders gebruiken totdat ik langzaam aan mijn eigen set kan creeren (budget is gelimiteerd, vandaar) Ik weet dat ik dan zelf moet scherpstellen, omdat de d3100 geen motor in de body heeft, maar dat lijkt mij niet een al te groot probleem, het hangt volgens mij meer af van het onderwerp, vandaar dat ik ook een moderne lens erbij wil hebben voor de autofocus :)

ik heb volgens mij 2 lenzen met vaste brandpuntsafstand ;
een nikkor 50 mm 1:1.8
een nikon E series 28 mm 1:2.8

zijn dit redelijke lenzen om een klein beetje mee te experienteren? en vanuit daar een eigen moderne set lenzen op te bouwen (want dat is toch het doel)

groetjes marieclaire

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: oude lenzen

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 12:41 pm

Nou ja, je kunt er prima mee experimenteren.
Bedenk wel dat de lichtmeter van een D3100 niet werkt (en zoals jezelf opmerkt, geen scherpstelling).
Hoeft op zichzelf ook geen probleem te zijn. In één seconde heb je resultaat achterop de LCD-monitor en kun je het beeld beoordelen m.b.v. tools als histogram en hoge lichten clipping knippertool. Van daaruit de handmatige instellingen iets bijregelen en nieuwe foto's maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 11 2011 1:53 pm

Kleine toevoeging. Duurdere bodies (D300s en hoger) kunnen beter met dit soort objectieven omgaan. Maar dat is neem ik aan geen optie vanwege het beperkte budget. Ik wilde het toch wel even melden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » za jun 11 2011 3:11 pm

Een D200 heeft er ook geen moeite mee.
2e hands rond de 400-500 euro. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”