Ben nog steeds aan het zoeken voor een gangbare lens erbij die wat lichter is dan mijn 70-200 2.8 vr 1
En ja nu kan ik een 24-85 2.8-4 kopen tweedehands 4 jaar oud voor 350 euro.
Is volgens mij niet teveel voor deze lens kost nieuw 649.
En als ik de 16-85 nieuw zou kopen komt deze op rond de 500 euro.
Ik werk met de nikon d200 en ja de 24-70 is voor mij net even teveel.
Ik vermoed dat beide lenzen kwalitatief goed zijn en ja met de 16-85 heb ik dan op dx weer net iets meer groothoek maar minder lichtsterkte.
En ja wil hem gebruiken op vakantie gardameer en zo zodat ik niet de gehele tijd met de zware 70-200 hoef te sjouwen.
Nu alle tips zijn welkom en nog een fijn weekend groeten sjef
wat is beter 24-85 2.8 of 16-85 3.5
Re: wat is beter 24-85 2.8 of 16-85 3.5
Je hebt niet iets, maar veel meer groothoek dat scheelt nog al wat, zou liever voor de 16-85 gaan, heeft een heel mooi bereik voor in je vakantie, in die smalle Italiaanse straatjes zal die groothoek goed van pas komen.sjef schreef:en ja met de 16-85 heb ik dan op dx weer net iets meer groothoek
Groeten Jan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je geen plannen hebt om over te stappen naar FX: de 16-85. Veel handiger bereik! Ik zou de 24-85 niet eens overwegen zonder iets eronder. Iets als een 12-24 of zo.
grojan en patrick bedankt voor jullie reakties.
En ja nu ben ik zelf niet zo een groothoek fotograaf,soms schiet ik een landschapje of een ondergaande zon of zo maar ben ook niet zo van de huisjes .
Ben meer iemand die graag mensen fotografeert en ja dan onverwachts vastlegt.Of uitdrukkingen op gezichten van mensen of als ze in aktie zijn.Dus vandaar ook mijn twijfel.En ja dan heb ik afstand nodig om het onverwachte vastteleggen en vandaar ook dat ik veel doe met mijn 70-200 2.8 vr van nikon.
En ik vermoed dat als ik voor de 85 ga dat ik dan toch weer net iets te kort kom om dit soort dingen vast te leggen.
En daarom zoek ik een lens die wat lichter is en toch een redelijk bereik heeft en goed is van kwaliteit.
Ook heb ik zitten denken om alleen voor de portret lens 85 mm 1.8 te gaan die kost niet zoveel 359 euro geloof ik en die moet ook heel goed zijn.
En je hebt gelijk patrick als je groothoek wilt moet je ook zeker nog een lens erbij hebben die hieronder valt
En ik heb de 10-20 ooit eens gehad van sigma maar kwam erachter dat ik er toch niets meedeed
Dus ik ben er nog zeker niet uitl.
Maar jullie alvast bedankt voor jullie advies entips weer en ja ik zoek nog even verder .
fijn weekend en groeten sjef
En ja nu ben ik zelf niet zo een groothoek fotograaf,soms schiet ik een landschapje of een ondergaande zon of zo maar ben ook niet zo van de huisjes .
Ben meer iemand die graag mensen fotografeert en ja dan onverwachts vastlegt.Of uitdrukkingen op gezichten van mensen of als ze in aktie zijn.Dus vandaar ook mijn twijfel.En ja dan heb ik afstand nodig om het onverwachte vastteleggen en vandaar ook dat ik veel doe met mijn 70-200 2.8 vr van nikon.
En ik vermoed dat als ik voor de 85 ga dat ik dan toch weer net iets te kort kom om dit soort dingen vast te leggen.
En daarom zoek ik een lens die wat lichter is en toch een redelijk bereik heeft en goed is van kwaliteit.
Ook heb ik zitten denken om alleen voor de portret lens 85 mm 1.8 te gaan die kost niet zoveel 359 euro geloof ik en die moet ook heel goed zijn.
En je hebt gelijk patrick als je groothoek wilt moet je ook zeker nog een lens erbij hebben die hieronder valt
En ik heb de 10-20 ooit eens gehad van sigma maar kwam erachter dat ik er toch niets meedeed
Dus ik ben er nog zeker niet uitl.
Maar jullie alvast bedankt voor jullie advies entips weer en ja ik zoek nog even verder .
fijn weekend en groeten sjef
Die 16-85 is voor een dx camera een ideaal objectief voor als het op bereik aankomt. En optisch is hij heel behoorlijk. Ik heb hem standaard op de D300 zitten en doe er bijna alles mee.
Vandaag om meer bereik te hebben de hele dag met twee bodies gewerkt. Een Sigma 10-20 op de D70 en de 24-120 op de D300. Dan valt op hoeveel je het 16-35 mm gebied gebruikt. Voor een standaard zoom op DX is een 24-x objectief echt niet fijn!
Vandaag om meer bereik te hebben de hele dag met twee bodies gewerkt. Een Sigma 10-20 op de D70 en de 24-120 op de D300. Dan valt op hoeveel je het 16-35 mm gebied gebruikt. Voor een standaard zoom op DX is een 24-x objectief echt niet fijn!
hoi duuv,bedankt voor je tips en antwoord.
Maar ik wilde eerst mijn 70-200 2.8 vr verkopen omdat hij te zwaar was maar doe ik toch maar niet gisteren weer foto s mee gemaakt en ja wat een foto s .Dus dan neem ik die toch maar mee naar het gardameer en ja omdat ik toch een mensen fotograaf ben en op een afstandje onverwachte foto s wil maken met uitdrukkingen op hun gezicht kan ik deze toch niet missen.En ja dan is voor mij toch 85 te kort.En ja hij is wel een stuk lichter maar ja dat neem ik dan maar op de koop toe.
En ik heb ook ooit eens een groothoek gehad de sigma 10-20 maar na een tijdje weer verkocht omdat ik er toch weinig mee deed.
Dus kan best zijn dat ik na mijn vakantie nog een portretlens appart erbij koop of de nikon 105 micro 2.8 vr die had ik en heb ik verkocht en ja nu spijt van want ja daar kan je hele mooie portretten mee schieten en een heel mooi macro.Dus nogmaals bedankt en nog een fijne week verder en groeten sjef
Maar ik wilde eerst mijn 70-200 2.8 vr verkopen omdat hij te zwaar was maar doe ik toch maar niet gisteren weer foto s mee gemaakt en ja wat een foto s .Dus dan neem ik die toch maar mee naar het gardameer en ja omdat ik toch een mensen fotograaf ben en op een afstandje onverwachte foto s wil maken met uitdrukkingen op hun gezicht kan ik deze toch niet missen.En ja dan is voor mij toch 85 te kort.En ja hij is wel een stuk lichter maar ja dat neem ik dan maar op de koop toe.
En ik heb ook ooit eens een groothoek gehad de sigma 10-20 maar na een tijdje weer verkocht omdat ik er toch weinig mee deed.
Dus kan best zijn dat ik na mijn vakantie nog een portretlens appart erbij koop of de nikon 105 micro 2.8 vr die had ik en heb ik verkocht en ja nu spijt van want ja daar kan je hele mooie portretten mee schieten en een heel mooi macro.Dus nogmaals bedankt en nog een fijne week verder en groeten sjef
Nikon 105mm is erg duur, dus waarom niet opteren voor een Tamron SP 90mm. Elke geportretteerde wordt boos, want, oei, wat is dit een scherpschieter! Prima macro- (of is het micro-?)lens.
- NIKON-187
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Misschien dat een 18-105mm of een 24-120 f4 iets is.
Heb zelf een 18-105 en vind het voor het geld een heel behoorlijk objectief, ook heb ik de 16-85 maar vind die toch behoorlijk vervormen,
wat me bij de 18-105 nog niet zo is opgevallen.
De 24-120 heeft over het hele bereik f4 wat ook heel acceptabel is.
greetz Sander
Heb zelf een 18-105 en vind het voor het geld een heel behoorlijk objectief, ook heb ik de 16-85 maar vind die toch behoorlijk vervormen,
wat me bij de 18-105 nog niet zo is opgevallen.
De 24-120 heeft over het hele bereik f4 wat ook heel acceptabel is.
greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR