tussenring PN 11 op 200mm 4.0

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
PeterJO
Clublid
Clublid

tussenring PN 11 op 200mm 4.0

Bericht door PeterJO » za jun 11 2011 3:40 pm

De tussenring PN 11 in combinatie met mijn macro 200mm f/ 4.0 lens geeft uitsluitend een diafragma 22 aan. Ik kan dit niet wijzigen. kan iemand mij vertellen of ik iets verkeerd doe, of hoort dit diafragma bij deze combinatie.?

groet,
PeterJo.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: tussenring PN 11 op 200mm 4.0

Bericht door gijs sandberg » za jun 11 2011 4:32 pm

Beste Peter,
Wees gewaarschuwd: en pK-11 ring wordt door Nikon ontraden op kamera's en lenzen met CPU contacten, "use PK-11 instead""

Dit aannemende dat je de PK-11 bedoelt en een hedendaagse kamera gebruikt, zo ja welke ?

De PN-11 (52 mm) moet wel passen, maar heeft geen CPU contacten (zoals alle Nikon ringen).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 12 2011 6:20 am

Je hoort met gebruik van de PN-11 gewoon manueel het diafragma van je AF 200mm f/4.0 D IF ED MC te bedienen.
Op M, A en S hoort alles te werken.
Diafragma bedienen met het wieltje kan niet.

PeterJO
Clublid
Clublid

Bericht door PeterJO » zo jun 12 2011 7:55 am

gijs sandberg schreef:Beste Peter,
Wees gewaarschuwd: en pK-11 ring wordt door Nikon ontraden op kamera's en lenzen met CPU contacten, "use PK-11 instead""

Dit aannemende dat je de PK-11 bedoelt en een hedendaagse kamera gebruikt, zo ja welke ?

De PN-11 (52 mm) moet wel passen, maar heeft geen CPU contacten (zoals alle Nikon ringen).

Groeten, Gijs
Beste Gijs,
Ik bedoel ook de PN 11 (52 MM) Maar ik heb al begrepen van Hans Braakhuis dat diafragmeren met het wieltje niet kan en dat heb ik tot nu toe uitsluitend geprobeerd. Bedankt voor je reactie.

Peter Jo

PeterJO
Clublid
Clublid

Bericht door PeterJO » zo jun 12 2011 8:01 am

Hans Braakhuis schreef:Je hoort met gebruik van de PN-11 gewoon manueel het diafragma van je AF 200mm f/4.0 D IF ED MC te bedienen.
Op M, A en S hoort alles te werken.
Diafragma bedienen met het wieltje kan niet.
Beste Hans,
Bedankt voor je reactie. De tip van het niet kunnen gebruiken van het wieltje was mij niet bekend. Het blijkt ook te vwerken zoals je aangeeft, alleen de diafragmering van de 200mm f/4. loopt van 4 tot 32. In de zoeker (D3) wordt in combinatie met de PN 11 een diafragmering aangegeven van 2.8 tot 22 aangegeven. Heb je enig idee wat hiervan de reden is.

groet,
Peter Jo

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo jun 12 2011 11:32 am

Beste Peter,

Wat is de instelling die je op de D3 hebt gedaan voor deze lens?

Het probleempje is (denk ik) dat je op de D3 een input moet geven die de netto waarde van de combinatie heeft.
dwz de lichtsterkte van lens plus ring.

Groeten, Gijs

Bedenk dat de Ai koppeling alleen doorgeeft hoever het diafragma is verdraaid, niet de basis lichtsterkte, dat vergt de input die je op een D3 kan instellen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

PeterJO
Clublid
Clublid

Bericht door PeterJO » zo jun 12 2011 12:54 pm

Beste Gijs,
Ik werk meestal met de A modus (overigens maakt dit geen verschil met de overige instellingsmogelijkheden), Verder heb ik geen extra instellingen gedaan. Het merkwaardige is, dat de combi in de camera een groter diafragma aangeeft van telkens één stop. Je zou denk ik eerder een kleiner diafragma verwachten omdat je een langere belichtingstijd nodig hebt. Ik ken de lichtvermindering van de PN 11 niet (ooit tweedehands gekocht zonder enige specificaties daarbij). Dat zou dus één stop moeten zijn? Ik weet overigens ook niet hoe ik een dergelijke combinatiewaarde zou moeten instellen. Wellicht kun je hier iets over aangeven.

groet,
Peter Jo

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo jun 22 2011 12:03 pm

Als je een niet-CPU lens gebruikt, kiest de camera vanzelf de ingestelde niet-CPU-lens uit z'n geheugen. Ik denk dat je het minimum diafragmagetal van deze (niet-CPU) lenscombinatie moet instellen in het menu bij "niet-CPU-lenzen". Blijkbaar staat daar nu een instelling die één stop afwijkt van deze lenscombinatie. Je kunt deze instelling aanpassen of een nieuwe maken.
Het lichtverlies zou je proefondervindelijk kunnen vaststellen; je zou ook gewoon het diafragmagetal kunnen gebruiken. Het precieze getal is alleen van belang als je een externe lichtmeter zou gebruiken.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

PeterJO
Clublid
Clublid

Bericht door PeterJO » do jun 23 2011 4:24 pm

Henk, hartelijk dank voor je goeie tip. Ik ga het gelijk instellen. Proefondervinderlijk heb ik al e.e.a. vastgesteld.
groet, Peter.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”