RAM disk voor Capture NX2 op Mac

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

RAM disk voor Capture NX2 op Mac

Bericht door wil » zo jun 12 2011 11:20 am

Naar aanleiding van artikel Johan Kerver in laatste clubblad heb ik een RAM disk aangemaakt op mijn Mac. Alles precies gedaan wat in artikel stond. Bij laden 1 foto in NX2 komt melding dat er onvoldoende ruimte op de RAM disk is. Bij laden van 10 foto's komt die melding niet. :roll:
Als je Mac afsluit is de RAM disk ook weg. Ik moet dus iedere keer weer via de terminal het commando invoeren om de ram disk aan te maken.
Via bewaard tekstbestand is dat commando wel met copieren en plakken in terminal te doen. Maar gebruiksvriendelijk is het niet.
Interessant artikel van Johan Kerver maar in de praktijk ga ik het niet gebruiken, tenzij iemand de tip geeft hoe de RAM disk wel bewaard blijft.

Audion
Forumlid
Forumlid

Re: RAM disk voor Capture NX2 op Mac

Bericht door Audion » zo jun 12 2011 1:15 pm

Wil,

Ik heb het commando van Johan Kerver in een klein AppleScriptje verwerkt en dat als programma gecompileerd. Het enige wat je hoeft te doen is dit programmaatje met de hand starten voordat je CaptureNX2 start of je plaatst het in je Systeemvoorkeuren > Accounts > Inloggen, dat wordt het automatisch uitgevoerd zodra je je Mac aanzet!

Vinden doe je dat kleine programmaatje hier:

http://www.antonraves.com/ncn/crea_ramd ... urenx2.zip

Succes!
Anton

Edit: net nog even de AppleScript code bijgevoegd en een kleine uitleggende tekst toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Audion op zo jun 12 2011 1:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » zo jun 12 2011 1:31 pm

Die wil ook wel hebben, helaas lijkt de link niet te werken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » zo jun 12 2011 1:36 pm

flippie17 schreef:Die wil ook wel hebben, helaas lijkt de link niet te werken.
Adres zojuist gecorrigeerd, nu moet je hem wel op kunnen halen!

iJoost

Bericht door iJoost » zo jun 12 2011 2:54 pm

Een RAM-disk is een overblijfsel uit een tijd waarin operating system dat soort problemen nog niet opgelost hadden (en je het als gebruiker zelf moest doen). Een Mac heeft een state of die art virtueel geheugen systeem compleet met memory mapped files etc. Laat ik het zo zeggen NX2 zou al een heel beroerd stukje software moeten zijn (dat zou kunnen, ik gebruik het niet) als je enige positief effect op de performance (anders dan het gebruikelijke placebo) zou merken van het gebruiken van een RAM-disk.

De meest voorkomende en waarschijnlijke oorzaak van een slechte performance is (behoudens slechte programmatuur) te weinig geheugen. Kijk eens naar de page outs. Als die gestaag oplopen terwijl je iets aan het doen bent dan heb je te weinig geheugen.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » zo jun 12 2011 6:31 pm

Audion schreef:
Helaas, nog steeds de melding dat ik geen verbinding met de server kan maken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » zo jun 12 2011 6:35 pm

flippie17 schreef:
Audion schreef:
Helaas, nog steeds de melding dat ik geen verbinding met de server kan maken.
Gewoon nog eens proberen, ik haalde hem net nog op ter test.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » zo jun 12 2011 8:23 pm

Programma gedownload en het werkt perfect. Dank voor de tip.

@IJoost
NX2 is inderdaad beroerd geschreven. Programma is traag. En ik heb de indruk dat met een ramdisk het bewerken sneller gaat. NX2 heeft functies die andere software niet hebben.Vandaar dat ik toch graag met NX2 werk. (U PointTM-technologie wordt door mij heel veel gebruikt)
En ik heb op mijn mac 8 GB geheugen. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor fotobewerken.

Nikon-Jim
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikon-Jim » zo jun 12 2011 8:53 pm

Ik heb het artikel pas één keer gelezen, misschien moet ik het nog een keer goed lezen maar ik kan het moeilijk volgen.
Er zijn ook andere en makkelijker manieren om je Mac sneller te laten werken en hoeft je in de meeste gevallen geen IT'er te zijn :D
Zelf kom blijf ik van Terminal vandaan.
Ik heb bijv. een aparte harde schijf voor cache bestanden van Capture NX2 en ViewNX, scheelt bovendien weer ruimte op je opstartschijf!
Verder weet ik dat Lightroom en Bridge ook grote cache bestanden kunnen aanmaken, zo raakt je schijf gauw vol en het werkt op den duur vertragend.
Wellicht dat het misschien ook beter is om een Ram disk aan te maken op een fysiek aparte schijf?
Misschien dat jullie er hier wat aan hebben:
http://macperformanceguide.com/SettingUp-BootDrive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://macperformanceguide.com/index_topics.html" onclick="window.open(this.href);return false;

er staat zelfs iets over RAM disks:
http://macperformanceguide.com/Mac-HowT ... MDisk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

grt,
Jim
Kijk voorlopig hier voor mijn foto's:
http://www.flickr.com/photos/jimmyp_64/" onclick="window.open(this.href);return false;

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » zo jun 12 2011 8:58 pm

Nikon-Jim schreef:Ik heb het artikel pas één keer gelezen, misschien moet ik het nog een keer goed lezen maar ik kan het moeilijk volgen.
Er zijn ook andere en makkelijker manieren om je Mac sneller te laten werken en hoeft je in de meeste gevallen geen IT'er te zijn :D
Zelf kom blijf ik van Terminal vandaan.
Ik heb bijv. een aparte harde schijf voor cache bestanden van Capture NX2 en ViewNX, scheelt bovendien weer ruimte op je opstartschijf!
Verder weet ik dat Lightroom en Bridge ook grote cache bestanden kunnen aanmaken, zo raakt je schijf gauw vol en het werkt op den duur vertragend.
Wellicht dat het misschien ook beter is om een Ram disk aan te maken op een fysiek aparte schijf?
Misschien dat jullie er hier wat aan hebben:
http://macperformanceguide.com/SettingUp-BootDrive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://macperformanceguide.com/index_topics.html" onclick="window.open(this.href);return false;

er staat zelfs iets over RAM disks:
http://macperformanceguide.com/Mac-HowT ... MDisk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

grt,
Jim
Fysiek geheugen, RAM, is voorlopig vele malen sneller dan een harde schijf dat is. Misschien dat één van de nieuwere SSD-schijven in de buurt kan komen. Tot dat die betaalbaar(der) worden gebruik ik wel deze RAM disk, CaptureNX2 is bij mij voelbaar sneller geworden!

Nikon-Jim
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikon-Jim » zo jun 12 2011 10:01 pm

Heb ik beide :D
maar niet bij Apple vandaan, ik heb het advies gevolgd van:
http://macperformanceguide.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg,
Jim
Kijk voorlopig hier voor mijn foto's:
http://www.flickr.com/photos/jimmyp_64/" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » zo jun 12 2011 10:11 pm

wil schreef:En ik heb op mijn mac 8 GB geheugen. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor fotobewerken.
Je kunt aannames doen en je kunt gewoon even kijken naar de page outs zodat je het zeker weet. ;-)

(Let wel, het gaat niet om de page ins, het gaat niet om het aantal page outs, maar het gaat zuiver om het gedrag van de page outs, zoals ik al zei.)

Overigens raak je door een RAM-disc aan te maken natuurlijk een stuk van dat geheugen kwijt. Een daarmee heb je een extra reden om de page outs in de gaten te houden. Je wilt natuurlijk wel voorkomen dat het middel erger is dan de kwaal. En ook niet iedere meelezer heeft 8 Gig natuurlijk.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma jun 13 2011 10:32 am

Ik heb test gedaan met en zonder ramdisk. 10 beelden in NX 2 geopend. Page outs blijven op 0 staan tijdens bewerken, bij wel of geen gebruik ramdisk. Er wordt een klein gedeelte van mijn 8 GB geheugen gebruikt als ik de 10 beelden open in NX2.
Zonder ramdisk zie ik het beeld bij bijvoorbeeld donkerder maken het beeld langzaam van boven naar beneden donkerder worden. Als ik ramdisk gebruik is het beeld meteen donkerder. Met ramdisk zijn de bewerkingen dus vrijwel meteen zichtbaar.

Voor degene die ramdisk willen gebruiken. Eerst ramdisk installeren dan pas NX2 starten. Zonder ramdisk gaat NX2 weer naar de standaard instelling terug.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » ma jun 13 2011 11:03 am

Audion schreef:Wil,

Ik heb het commando van Johan Kerver in een klein AppleScriptje verwerkt en dat als programma gecompileerd. Het enige wat je hoeft te doen is dit programmaatje met de hand starten voordat je CaptureNX2 start of je plaatst het in je Systeemvoorkeuren > Accounts > Inloggen, dat wordt het automatisch uitgevoerd zodra je je Mac aanzet!

Vinden doe je dat kleine programmaatje hier:

http://www.antonraves.com/ncn/crea_ramd ... urenx2.zip

Succes!
Anton

Edit: net nog even de AppleScript code bijgevoegd en een kleine uitleggende tekst toegevoegd.
Anton,

Ontzettend bedankt voor je werk.

Heb hem nu in programma's staan en ook in mijn login startup zeg maar.

Robin
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 14 2011 10:06 pm

wil schreef:Ik heb test gedaan met en zonder ramdisk. 10 beelden in NX 2 geopend. Page outs blijven op 0 staan tijdens bewerken, bij wel of geen gebruik ramdisk. Er wordt een klein gedeelte van mijn 8 GB geheugen gebruikt als ik de 10 beelden open in NX2.
Zonder ramdisk zie ik het beeld bij bijvoorbeeld donkerder maken het beeld langzaam van boven naar beneden donkerder worden. Als ik ramdisk gebruik is het beeld meteen donkerder. Met ramdisk zijn de bewerkingen dus vrijwel meteen zichtbaar.

Voor degene die ramdisk willen gebruiken. Eerst ramdisk installeren dan pas NX2 starten. Zonder ramdisk gaat NX2 weer naar de standaard instelling terug.
Ik werk met Windows, waarvoor je ook een RamDisk kan aanmaken. Het is echter wel bekend dat zo'n RamDisk, in tegenstelling tot vroeger, tegenwoordig relatief langzaam werkt.

Wat ik nu gedaan heb is gewoon de cache van NX2 uitschakelen en dat geeft inderdaad een enorme versnelling met allerlei bewerkingen. Die cache op schijf (standaard 2GB) heb je helmaal niet nodig als je genoeg geheugen hebt.

Mijn vermoeden is dat het simpelweg uitschakelen van de cache sneller zal werken dan als je de cache op een RamDisk zet. Dit omdat er toch kopieerakties nodig zijn om eea naar de RamDisk te verplaatsen en dat kost tijd. Daarnaast is zo'n RamDisk dus langzamer dan het gewone geheugen zoals de computer dat normaal gebruikt (althans bij moderne Windows versies).

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”