Filters ja of nee
- John Hoenen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Filters ja of nee
Beste mede forumleden.
Afgelopen weekend heb ik een prachtige 70-200 VRII aangeschaft en de 24-70 komt er ook aan.
Nu zit ik met twijfel.
Normaliter ben ik geen filter man maar gezien de waarde van genoemde objectieven weet ik niet wat wijs is, of beide objectieven voorzien van een goede UV filter zoals b.v. de B&W pro, of het zonder bescherming te doen en de volle kwaliteit van het objectief te benutten.
Ik heb reeds een B&W filter aangeschaft.
Als ik ze zou gebruiken is het alleen ter bescherming.
Wat doet de rest van de Nederlandse Nikkor lens gebruikers?
Ik hoor graag van jullie.
Gr. John.
Afgelopen weekend heb ik een prachtige 70-200 VRII aangeschaft en de 24-70 komt er ook aan.
Nu zit ik met twijfel.
Normaliter ben ik geen filter man maar gezien de waarde van genoemde objectieven weet ik niet wat wijs is, of beide objectieven voorzien van een goede UV filter zoals b.v. de B&W pro, of het zonder bescherming te doen en de volle kwaliteit van het objectief te benutten.
Ik heb reeds een B&W filter aangeschaft.
Als ik ze zou gebruiken is het alleen ter bescherming.
Wat doet de rest van de Nederlandse Nikkor lens gebruikers?
Ik hoor graag van jullie.
Gr. John.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Filters ja of nee
De zonnekap gebruiken.
- Warner
- Forumlid
Ik gebruik alleen een filter als het risico op beschadiging zeer groot is. En dan alleen een Nikon NC filter.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Ik zou beschermglaasje alleen toepassen als daar een dringende reden voor is, om bv spatwater, licht vuil van de frontlens te houden. Fotografisch kan het gebruik van een glaasje z'n prijs hebben in de vorm van extra interne reflecties.
Probeer uit hoe gevoelig de lens is voor interne reflecties door bv. puntlichtbronnen, zoals straatverlichting, tegenlicht. Dan wat het filter eraan toevoegt. De fotograaf beslist wat dan belangrijker is. Ken de grenzen van je spullen.
Groet Hans.
Probeer uit hoe gevoelig de lens is voor interne reflecties door bv. puntlichtbronnen, zoals straatverlichting, tegenlicht. Dan wat het filter eraan toevoegt. De fotograaf beslist wat dan belangrijker is. Ken de grenzen van je spullen.
Groet Hans.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik zet er alleen filters op bij echt slecht weer (hagelbuien, steenslag, slagregen, zandstormen etc. :mrgreen: ). Even serieus, dus alleen als er een gerede kans is dat er objecten of rotzooi tegen het frontelement kunnen komen.
Voor de rest vertrouw ik op de zonnekap en een hele goede (NCN/NPO) verzekering.
Voor de rest vertrouw ik op de zonnekap en een hele goede (NCN/NPO) verzekering.
Laatst gewijzigd door ReneG op di jun 14 2011 12:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Ok duidelijk, mijn gevoel is bevestigd.
Gezien het formaat zonnekap dat bij beide lenzen geleverd wordt, zal het risico op beschadiging dan ook niet echt groot zijn.
In ieder geval zal bij mijn aankomende nieuwe aanwinst geen filter aangeschaft worden.
Gr. John.
Gezien het formaat zonnekap dat bij beide lenzen geleverd wordt, zal het risico op beschadiging dan ook niet echt groot zijn.
In ieder geval zal bij mijn aankomende nieuwe aanwinst geen filter aangeschaft worden.
Gr. John.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Grappige "test" over de effecten op de beeldkwaliteit van goede en slechte UV-filters. http://www.lensrentals.com/blog/2011/06 ... ad-filters" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf gebruik ik uitsluitend een filter als de omstandigheden dit onvermijdelijk maken. Wel gebruik ik altijd en overal de zonnekap (en beslist niet in de "reverse" stand!). Op geen van mijn meer dan 10 objectieven is ook maar een spoortje van een krasje te ontdekken; ook niet op mijn oudste Nikkor (30 jaar oud).
Zelf gebruik ik uitsluitend een filter als de omstandigheden dit onvermijdelijk maken. Wel gebruik ik altijd en overal de zonnekap (en beslist niet in de "reverse" stand!). Op geen van mijn meer dan 10 objectieven is ook maar een spoortje van een krasje te ontdekken; ook niet op mijn oudste Nikkor (30 jaar oud).
Jur
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Vraag me vaak af wat er met het glas van je lens gebeurt als zo'n filter stuk gaat (kleine glaskorrels). Gebruik zelf liever m'n zonnekap ipv een filter
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
Waarom geen polafilter? Dan heb je een filter met dubbelfunctie, EN eventueel beschermen tegen beschadigen EN contrastverhogend/schitteringen verminderend!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Een polarisatiefilter wil je niet standaard op je objectief hebben. Het kost licht en in de regel worden je foto's er niet altijd beter van.eteuben schreef:Waarom geen polafilter? Dan heb je een filter met dubbelfunctie, EN eventueel beschermen tegen beschadigen EN contrastverhogend/schitteringen verminderend!
We hebben deze discussie zoals hierboven aangegeven al een paar maal gevoerd. Lees die draadjes in ieder geval even door.
Ik heb alleen een polafilter. Voor de rest ben ik altijd heel voorzichtig en gebruik ik altijd de zonnekap.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)