belichting d7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
frans 1966

belichting d7000

Bericht door frans 1966 » di jun 14 2011 12:55 pm

Heb een vraagje over de belichting vast houden door de AE-L knop in te drukken.
Als ik scherp stell op een plek om die belichting te gebruiken en dan de AE-L knop indruk en vasthoud zou het toch mogelijk moeten zijn om de camera te draaien en dan met dezelfde belichting weer scherp kunnen stellen op een ander voorwerp.
Heb al in het boek gekeken maar volgens mij is dit een standaard ding als je de camera terugzet naar fabrieksinstelling,maar dat blijkt dus niet te zijn.

Iemand tips daarvoor?

Verder zou ik graag in contact komen met mensen die deze camera ook hebben en in de buurt van Emmen wonen om eens wat af te spreken en wat te testen.

Frans.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: belichting d7000

Bericht door Cor Gortzak » di jun 14 2011 2:14 pm

Het opnieuw op de scherpstellingsknop (ontspanknop) zal altijd resulteren in een nieuwe belichting in de automatsiche opnamestand.

Wat je eventueel ook kunt doen is:

De belichting automatisch laten meten met de spotmeting en kijken welke sluitertijd hij aangeeft.
De camera op "M" zetten en eenzelfde instelling handmatig instellen.

Je kunt nu draaien met je camera welke kant je ook maar op wilt en hij zal dan de ingestelde belichting vasthouden tot je weer aan je diafrgamawiel of sluitertijd wieltje gaat draaien. Hij zal dan ook opnieuw scherpstellen.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

JanR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » di jun 14 2011 3:05 pm

Nou nee, zet in het menu de toewijzing van de AE-L/AF-L op AE-L en maak een compositie stel scherp en hou dan de knop ingedrukt.
Daarna kun je de compositie veranderen en opnieuw door de ontspanknop scherpstellen. De AF is nu immers niet gelocked. De AE wel
Je kunt dan een foto nemen van de belichting van de vorige compositie. Hou de knop wel ingedrukt, anders wordt de belichting wel anders

frans 1966

Bericht door frans 1966 » di jun 14 2011 4:11 pm

JanR schreef:Nou nee, zet in het menu de toewijzing van de AE-L/AF-L op AE-L en maak een compositie stel scherp en hou dan de knop ingedrukt.
Daarna kun je de compositie veranderen en opnieuw door de ontspanknop scherpstellen. De AF is nu immers niet gelocked. De AE wel
Je kunt dan een foto nemen van de belichting van de vorige compositie. Hou de knop wel ingedrukt, anders wordt de belichting wel anders
prcies dat is wat ik bedoelde want i wist dat ik het al een keer zo gedaan heb maar kon het nioet terug vinden.
Zal het gelijk eens proberen in te stellen,ben nog een beetje niew met de camera.
Gedaan het was de AE vergrendeling aanzetten en nu werkt het.

Dank u.

Meer tips zijn altijd welkom bij mij.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » di jun 14 2011 4:27 pm

Frans,

Weet dat op het scherpstelpunt ook de focus van de belichtingsmeter ligt.
Je kunt daar dus ook al me spelen

frans 1966

Bericht door frans 1966 » wo jun 15 2011 7:30 pm

JanR schreef:Frans,

Weet dat op het scherpstelpunt ook de focus van de belichtingsmeter ligt.
Je kunt daar dus ook al me spelen
Kun je je iets meer verklaren?
Waar ik het vooral voor wilde gebruiken is om onder andere als de persoon die ik wil fotograferen en de achtergrond is heel fel van licht zoals dat dfaar bijvoor de zon wat meer is kan ik me omdraaien en die belichting dan pakken en vasthouden.
Ben altijd in voor meer tips en nederlands talige sites waar ik wat zou kunnen leren ben een beetje meer erin aan het verdiepen.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do jun 16 2011 11:14 am

Frans,

Ik kan het zo gauw niet meer vinden maar in een D7000 topic ergens op het forum staat een link naar een site waarin dat haarfijn mbv van voorbeelden uitgelegd wordt.
Ik zoek nog even verder

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”