Voor tips ed. nu de juiste plek.. natuur

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
JeroenS
Forumlid
Forumlid

Voor tips ed. nu de juiste plek.. natuur

Bericht door JeroenS » di jun 14 2011 5:13 pm

Vorige keer foto's geplaatst in topic fotopresentaties waar ik graag feedback op kreeg... was de verkeerde plek op het forum - niet zo goed gelezen dus.. - maar kreeg wel tips, waarvoor mijn dank.

Deze foto gemaakt zonder filter, meer in contrast en meer sprankelendheid opgehaald.

Afbeelding

Voor de volledigheid de link naar het onderwerp wat ik bedoelde - http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=32901" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Jeroen

Rick S.

Re: Voor tips ed. nu de juiste plek.. natuur

Bericht door Rick S. » di jun 14 2011 5:41 pm

Is het een foto die verticaal of horizontaal genomen is en dan gekropt? De verhoudingen kloppen m.i. niet echt.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » di jun 14 2011 6:34 pm

Hallo Rick,
Ik heb geen aanpassingen aan het formaat gemaakt. Het is de gehele foto zoals genomen. Bedoel je met verhoudingen de diepte werking?
Edit.. aangepast is contrast voorgrond tot en met de bomen achteraan, kleurbalans en de lucht heeft iets meer blauw gekregen... 't was net niet echt mooi zonnig, maar sluierwaas.
Groet, Jeroen

Dch2001
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dch2001 » di jun 14 2011 9:44 pm

Foto komt wat onnatuurlijk over qua kleur.

Groet Conny

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » di jun 14 2011 10:01 pm

En nu we het toch over filters hebben :-) Ik denk dat deze foto met het gebruik van een polarisatiefilter fraaier was geworden. Er ligt nogal wat glans over het gras en wanneer je die met een polafilter wegfiltert worden de kleuren sprankelender. De lucht was dan ook fraaier blauw geworden
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

BBW
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBW » di jun 14 2011 10:20 pm

Ik denk dat een zwart-wit omzetting het wel goed doet bij deze plaat.
Met Silver Efex 2.0 kun je de lucht mooi accentueren!
500px: http://500px.com/BerendWijdieks" onclick="window.open(this.href);return false;
Flickr: http://www.flickr.com/photos/78377156@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook: http://www.facebook.com/berend.wijdieks" onclick="window.open(this.href);return false;

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » di jun 14 2011 11:23 pm

Hoi JeroenS,

Is al veel beter dan de foto's van een tijdje geleden. :D
Er zit dus progressie in.

Wat ik je nog wel wil meegeven is het volgende.
Ik heb even de exif van deze foto bekeken, en dan zie ik toch een gevaar.
F29 is niet zo'n verstandige keuze imo, F 11 of F16 is voor landschapfoto's wel genoeg, en dan geeft je objectief over het algemeen ook de scherpste foto's.
Maar ik zie S 1/50 en brandpuntsafstand 57 mm.
Als je op statief werkt en met een afstandsbediening is dat geen probleem, maar uit het handje wordt het gevaarlijk voor bewegingsonscherpte.
Maar dat weet je wel, toch?
Verder voor landschapsfoto's is het raadzaam manual scherp te stellen.
En dan hyperfocaal. zie
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=15423" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes,
Vrgr
Tiny

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » wo jun 15 2011 9:48 am

JacTrum schreef:En nu we het toch over filters hebben :-) Ik denk dat deze foto met het gebruik van een polarisatiefilter fraaier was geworden. Er ligt nogal wat glans over het gras en wanneer je die met een polafilter wegfiltert worden de kleuren sprankelender. De lucht was dan ook fraaier blauw geworden
Ga ik doen, en dan op de 35mm. Volgende keer, ik leg het vast klaar!
Groet en dank nogmaals.
Jeroen

edit.. nieuwe polafilter besteld, van mij was erg oud en geleefd..
Laatst gewijzigd door JeroenS op wo jun 15 2011 6:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » wo jun 15 2011 9:56 am

jettiny schreef:Hoi JeroenS,

Is al veel beter dan de foto's van een tijdje geleden. :D
Er zit dus progressie in.

Wat ik je nog wel wil meegeven is het volgende.
Ik heb even de exif van deze foto bekeken, en dan zie ik toch een gevaar.
F29 is niet zo'n verstandige keuze imo, F 11 of F16 is voor landschapfoto's wel genoeg, en dan geeft je objectief over het algemeen ook de scherpste foto's.
Maar ik zie S 1/50 en brandpuntsafstand 57 mm.
Als je op statief werkt en met een afstandsbediening is dat geen probleem, maar uit het handje wordt het gevaarlijk voor bewegingsonscherpte.
Maar dat weet je wel, toch?
Verder voor landschapsfoto's is het raadzaam manual scherp te stellen.
En dan hyperfocaal. zie
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=15423" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes,
Vrgr
Tiny
Dank je Tiny.
Volgende keer rond f16. Vreemd eigenlijk, houd ik in mijn hoofd altijd rekening mee. En ja ook van bewegingsonscherpte weet ik... maar heb een stille hand denk ik dan... statief lag daarbij niet in de auto. Vaak wel overigens. Afstandsbediening was ik de laatste bestelling net vergeten mee te bestellen. Volgende ronde als extra in het mandje.
En een extra dankje voor de link! Ik stel meestal scherp ongeveer een derde van de voorgrond en rest tweederde naar de achtergrond. Ga er weer wat meer op letten.
Iets meer precisie kan de foto wel ten goede komen. Meer uit een foto-opname halen is niet verkeerd..
Groet, Jeroen

edit: afstandsbediening besteld :)
Laatst gewijzigd door JeroenS op wo jun 15 2011 9:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » wo jun 15 2011 10:43 am

Dch2001 schreef:Foto komt wat onnatuurlijk over qua kleur.

Groet Conny
Hallo Conny,
Kan kloppen... de kleuren zijn iets - maar niet al te veel - aangepast (ook verzadiging en dat doet wonderen...), zeker wel het blauw van de lucht. Het kan ook zijn dat mijn monitor weer een kalibratie nodig heeft. Volgens de waarschuwing is het al weer een maand geleden... Aan de andere kant, bijstellen doe ik nooit, maar ik geef het een kans.
Groet, Jeroen

edit - kalibratie uitgevoerd en... kleuren zijn hetzelfde. Gelukkig... Wel fotografeer ik in Adobe RGB en heb colormanagement in Firefox aanstaan. Mogelijk dat dat meespeelt in wat andere kleurweergave? En anders is er natuurlijk ook nog de smaak. Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenS op vr jun 17 2011 1:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » wo jun 15 2011 10:47 am

BBW schreef:Ik denk dat een zwart-wit omzetting het wel goed doet bij deze plaat.
Met Silver Efex 2.0 kun je de lucht mooi accentueren!
Zwart/wit is zeker ook mooi. Zou de omzetting niet net zo goed met Photoshop kunnen?

Edit... Even gekeken.. vind eigenlijk de compositie minder worden. Minder sterk. Of ik zie de compositie...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”