Ik heb het volgende probleempje dat zich regelmatig voordoet met binnenopnemen met mijn D300s met SB700 flitser:
Ik zet de belichtingsbepaling in de S-stand op 1/200 bij ISO200. Flits direct naar onderwerp gericht.
WB op A of Flits (maakt normaalgesproken weinig uit). Probleem is nu dat de opnames meestal een onderbelichte indruk maken. Ik heb momenteel 2 oplossingen voor dit "probleem":
1.Bracketing met 3 opnames in serie op 0,3 stop onder/overbelichting. De overbelichte bracket opname is meestal wel juist belicht.
2.Daar ik alles in .NEF opneem gooi ik in ViewNX de active D-lighting over de opname heen, naar gelang de opname in low/normal/high. In dit geval gebruik ik dus geen bracketing.
Enig ander idee aanwezig om dit op te lossen ?
Flits/Onderbelichting
Re: Flits/Onderbelichting
Hallo Ernst,
Eerst nog even een paar vraagjes:
1) kKun je een voorbeeld met exif gegevens hier plaatsen zodat we het euvel beter kunnen bestuderen
2) Waarom kies je S 1/200e?
3) Flits je in iTTL mode of manueel?
4) Heb je op de flitser een belichtings correctie toegepast?
5) Idem voor de D300s?
6) Zij de batterijen vol?
7) Wat is ongeveer de afstand tot je onderwerp?
8) Welk diafragma wordt er meestal gekozen in de S-stand?
We horen graag van je,
ALE
Eerst nog even een paar vraagjes:
1) kKun je een voorbeeld met exif gegevens hier plaatsen zodat we het euvel beter kunnen bestuderen
2) Waarom kies je S 1/200e?
3) Flits je in iTTL mode of manueel?
4) Heb je op de flitser een belichtings correctie toegepast?
5) Idem voor de D300s?
6) Zij de batterijen vol?
7) Wat is ongeveer de afstand tot je onderwerp?
8) Welk diafragma wordt er meestal gekozen in de S-stand?
We horen graag van je,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
@ALE
In een exif zie ik geen flisertype, wel de body + lens en belichtingstijdgegevens.
Ik gebruik TTL en neem daarbij aan dat in dat geval een Nikon flitser (SB700 in mijn geval) goed communiceert met een Nikon Body + Lens.
Inzake de sluitertijd: bij de gebruiksaanwijzing van de fliser staat dat hij tot 1/250 aangeraden sluitertijd heeft.
Ik heb eerst een aantal opnamen met S op 1/250 gemaakt, waarbij het euvel optrad, dus een langere sluitertijd genomen, hier werd het iets beter opgelost. Mijn batterijen (zowel body als flitser) zijn altijd voor minimaal 2/3 vol, dus die optie lijkt mij niet van toepassing.
Afstand tot onderwerp varieert 1-5m.
De meest werkbare oplossing die ik gebruik is bracketing 3 opnamen op 1/3 stop, dan is de "overbelichte" opname meestal prima.
In een exif zie ik geen flisertype, wel de body + lens en belichtingstijdgegevens.
Ik gebruik TTL en neem daarbij aan dat in dat geval een Nikon flitser (SB700 in mijn geval) goed communiceert met een Nikon Body + Lens.
Inzake de sluitertijd: bij de gebruiksaanwijzing van de fliser staat dat hij tot 1/250 aangeraden sluitertijd heeft.
Ik heb eerst een aantal opnamen met S op 1/250 gemaakt, waarbij het euvel optrad, dus een langere sluitertijd genomen, hier werd het iets beter opgelost. Mijn batterijen (zowel body als flitser) zijn altijd voor minimaal 2/3 vol, dus die optie lijkt mij niet van toepassing.
Afstand tot onderwerp varieert 1-5m.
De meest werkbare oplossing die ik gebruik is bracketing 3 opnamen op 1/3 stop, dan is de "overbelichte" opname meestal prima.
Voor een goed antwoord zal je echt een voorbeeld moeten plaatsen anders blijft het gissen.
Hier kan je vinden hoe dat moet, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Jan
Hier kan je vinden hoe dat moet, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Jan
Op zich kan ik je ook geen goed antwoord geven, maar wat ik wel weet is dat de diafragma meer invloed op de belichting heeft.
De sluitertijd heeft meer invloed op het omgevingslicht.
Misschien is domweg je diafragma niet groot genoeg in bepaalde situaties, wat ik me dus afvraag is, wat doet de camera in de P stand.
En op welke wijze wordt het licht gemeten? gewogen gemiddelde? of centrum gericht. (dit staat los van de scherpstelling)
Gr. Simon
De sluitertijd heeft meer invloed op het omgevingslicht.
Misschien is domweg je diafragma niet groot genoeg in bepaalde situaties, wat ik me dus afvraag is, wat doet de camera in de P stand.
En op welke wijze wordt het licht gemeten? gewogen gemiddelde? of centrum gericht. (dit staat los van de scherpstelling)
Gr. Simon