tips voor een opdracht
- Robert53
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
tips voor een opdracht
Aangezien ik voornamelijk aan landschapsfotografie doe, gebruikte ik mijn (opklap)flitser zelden.
Nu ben ik gevraagd een 3-tal dagen groepen kinderen te fotograferen die met hun knuffel naar het ziekenhuis komen.
Mij ontbreekt nu de tijd om uitgebreid te gaan oefenen, dus help mij aub even op weg.
Waar het geheel zich afspeelt, is een grote, redelijk gelijkmatig verlichte ruimte met een zeer hoog plafond (weinig bounce). Gezien de drukte wil ik met weinig scherptediepte werken, om de achtergronden wat rustiger te maken. Het gaat om 750 kinderen en het zou mooi zijn als ze allemaal gefotografeerd zouden zijn. Dit betekent 2 foto's per minuut over 3 dagdelen. (heb dus niet de tijd om steeds rustig opnieuw in te gaan stellen.)
Ik heb een D700 en zojuist een SB900 gekocht.
Nu was dit mijn plan: ik stel mijn camera in op M, zodat ik het diafragma kan kiezen en de belichtingstijd op een vaste snelheid ivm de synchronisatie. Zou ik, zoals ik meestal doe, mijn camera op diafragma voorkeuze zetten, loop ik de kans op enig moment buiten het synchronisatiebereik te komen. De Flitser zet op iTTL.
Met mijn ISO kies ik een stand, zodat ik met die instellingen (zonder flits) niet veel meer onderbelicht ben, zodat ik slechts een milde invulflits krijg vanaf de SB900. Dit om opheldering van het onderwerp, zonder harde schaduwen te krijgen. Mijn flitserkop 45 graden omhoog met de (standaard) diffusiekap omhoog of toch de reflectorkaart? De variaties in licht in de ruimte worden nu opgevangen door een sterkere of zwakkere invulflits vanaf de SB900. Kan dus nu vlot achter elkaar door schieten, zonder steeds te hoeven bijstellen......
De ruimte heeft een vrij geel licht. krijg dus te maken met een menglicht van geel en de flitser. Ik denk echter toch een "gele" witbalans te maken (expodisk/grijskaart), aangezien ik veronderstel dat de witte invulflits minder bepalend zal zijn dan het omgevingslicht (?)
Mijn vraag dus, zouden jullie dit ook zo doen, en heb je nog tips
alvast bedankt voor je tips.
Groet, Robert
Nu ben ik gevraagd een 3-tal dagen groepen kinderen te fotograferen die met hun knuffel naar het ziekenhuis komen.
Mij ontbreekt nu de tijd om uitgebreid te gaan oefenen, dus help mij aub even op weg.
Waar het geheel zich afspeelt, is een grote, redelijk gelijkmatig verlichte ruimte met een zeer hoog plafond (weinig bounce). Gezien de drukte wil ik met weinig scherptediepte werken, om de achtergronden wat rustiger te maken. Het gaat om 750 kinderen en het zou mooi zijn als ze allemaal gefotografeerd zouden zijn. Dit betekent 2 foto's per minuut over 3 dagdelen. (heb dus niet de tijd om steeds rustig opnieuw in te gaan stellen.)
Ik heb een D700 en zojuist een SB900 gekocht.
Nu was dit mijn plan: ik stel mijn camera in op M, zodat ik het diafragma kan kiezen en de belichtingstijd op een vaste snelheid ivm de synchronisatie. Zou ik, zoals ik meestal doe, mijn camera op diafragma voorkeuze zetten, loop ik de kans op enig moment buiten het synchronisatiebereik te komen. De Flitser zet op iTTL.
Met mijn ISO kies ik een stand, zodat ik met die instellingen (zonder flits) niet veel meer onderbelicht ben, zodat ik slechts een milde invulflits krijg vanaf de SB900. Dit om opheldering van het onderwerp, zonder harde schaduwen te krijgen. Mijn flitserkop 45 graden omhoog met de (standaard) diffusiekap omhoog of toch de reflectorkaart? De variaties in licht in de ruimte worden nu opgevangen door een sterkere of zwakkere invulflits vanaf de SB900. Kan dus nu vlot achter elkaar door schieten, zonder steeds te hoeven bijstellen......
De ruimte heeft een vrij geel licht. krijg dus te maken met een menglicht van geel en de flitser. Ik denk echter toch een "gele" witbalans te maken (expodisk/grijskaart), aangezien ik veronderstel dat de witte invulflits minder bepalend zal zijn dan het omgevingslicht (?)
Mijn vraag dus, zouden jullie dit ook zo doen, en heb je nog tips
alvast bedankt voor je tips.
Groet, Robert
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: tips voor een opdracht
Beste Rob,
Een korte tip (sorry :mrgreen: )
Laat dit soort klussen over aan een vakman/vrouw, die oefenen daarop en laten zich ervoor betalen.
Groeten, Gijs
Een korte tip (sorry :mrgreen: )
Laat dit soort klussen over aan een vakman/vrouw, die oefenen daarop en laten zich ervoor betalen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Robert53
- Clublid
- Contacteer:
Gezondheidszorg is low budget, zoals je weet, zeker voor dit soort activiteiten.
Eea is dan ook low profile en voornamelijk bedoeld om de kinderen een herinnering te geven.
wellicht heb je een inhoudelijke suggestie?
Groet, Robert
Eea is dan ook low profile en voornamelijk bedoeld om de kinderen een herinnering te geven.
wellicht heb je een inhoudelijke suggestie?
Groet, Robert
Een D700 met een mooie lichtsterke lens en hoge ISO (tot 4000 makkelijk zonder ruis) in een gelijkmatige belichte ruimte moet het toch wel mogelijk zijn zonder flitser? Goed de spotmeting gebruiken op het gezicht van het kindje met een mooi open diafragma moet er een hoop mogelijk zijn.
- Robert53
- Clublid
- Contacteer:
ik heb de 24-70/2,8 dus dat moet wel lukken.
Eerlijk gezegd heb ik dat vorig jaar zo gedaan, maar nu ik dan toch voor een fotocursus de flitser heb gekocht, dacht ik die als invulflits te gebruiken.
in ieder geval maakt het zonder flits de hele procedure minder gecompliceerd,.
Bedankt Rick.
groet, Robert
Eerlijk gezegd heb ik dat vorig jaar zo gedaan, maar nu ik dan toch voor een fotocursus de flitser heb gekocht, dacht ik die als invulflits te gebruiken.
in ieder geval maakt het zonder flits de hele procedure minder gecompliceerd,.
Bedankt Rick.
groet, Robert
Ik gebruik die combinatie vaak voor bruiloften, ben zelf niet echt gek op het gebruik van flitslicht. Soms moet je gewoon maar als het niet hoeft dan niet. Het gebruik van spotmeting zou ik wel even oefenen op je vrouw/kind/familie etc. Maar met een groot diafragma (ligt eraan op welke afstand je van je model/kindje de foto maakt) en een spotmeting i.c.m. een hoge ISO zou het mogelijk moeten zijn.
Weet niet of de locatie waar het zich allemaal gaat afspelen dichtbij is en of je nog tijd hebt? Zou daar iig even met je camera langsgaan en wat testfoto's maken zodat je op de bewuste dag niet aan het klooien bent, je hebt dan zelfs nog tijd om met die testfoto's thuis aan de gang te gaan.
Kortom om te kijken of je toch niet een te hoge ISO hebt gebruikt of het diafragma goed gekozen is etc..
Maak dan meerdere foto's met verschillende instellingen en kijk wat het beste is om te gebruiken.
Weet niet of de locatie waar het zich allemaal gaat afspelen dichtbij is en of je nog tijd hebt? Zou daar iig even met je camera langsgaan en wat testfoto's maken zodat je op de bewuste dag niet aan het klooien bent, je hebt dan zelfs nog tijd om met die testfoto's thuis aan de gang te gaan.
Kortom om te kijken of je toch niet een te hoge ISO hebt gebruikt of het diafragma goed gekozen is etc..
Maak dan meerdere foto's met verschillende instellingen en kijk wat het beste is om te gebruiken.
3200 of 6400?Rick S. schreef: (tot 4000 makkelijk zonder ruis)
- Robert53
- Clublid
- Contacteer:
bedankt Rick, hier kan ik wel wat mee.
Daarnaast is de D700 met SB900 een beetje zwaar om de hele dag mee rond te sjouwen.
groet, Robert
Daarnaast is de D700 met SB900 een beetje zwaar om de hele dag mee rond te sjouwen.
groet, Robert
Iso 3200 is zowiezo safe te gebruiken zonder ruis, heb 4000 en 5000 ook weleens gebruikt en dan is het nog acceptabel, bij 6400 moet je toch wel even goed aan de nabewerking zitten.
4000 en 5000 zijn afgeleiden van 3200 en 6400, dus dat is vreemd. Zelf niet getest, dus ik geloof je zo.Rick S. schreef:Iso 3200 is zowiezo safe te gebruiken zonder ruis, heb 4000 en 5000 ook weleens gebruikt en dan is het nog acceptabel, bij 6400 moet je toch wel even goed aan de nabewerking zitten.
Het zijn tussenstappen in de ISO reeks naar 6400 toe, waarschijnlijk hebben we het over hetzelfde.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij maak je het jezelf wel een beetje ingewikkeld met die flitser.
Met die 2.8 kom je volgens mij een heel eind.
Wat ik sowieso zou doen is óf daar al een paar dagen of de dag van te voren langsgaan, of er heel erg op tijd zijn op de eerste dag. Dan kun je wat testfoto's maken en kijken met welke iso je nog weg kan komen.
Om het aan een professional over te laten daar ben ik het totaal niet mee eens.
Als het nu een bruiloft was geweest met een veeleisend paar in allerlei wisselende omstandigheden dan vind ik het wat anders, maar dit zou te doen moeten zijn.
Met die 2.8 kom je volgens mij een heel eind.
Wat ik sowieso zou doen is óf daar al een paar dagen of de dag van te voren langsgaan, of er heel erg op tijd zijn op de eerste dag. Dan kun je wat testfoto's maken en kijken met welke iso je nog weg kan komen.
Om het aan een professional over te laten daar ben ik het totaal niet mee eens.
Als het nu een bruiloft was geweest met een veeleisend paar in allerlei wisselende omstandigheden dan vind ik het wat anders, maar dit zou te doen moeten zijn.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou wel de flitser gebruiken. Al je een losse flitslichtmeter gebruikt kun je meten hoeveel je omgevingslicht is en hoeveel je flitslicht.
Mijn persoonlijke voorkeur: 20 tot 30% van het licht komt van de flitser. Hierdoor maak je het onderwerp net even iets meer los van de achtergrond.
Je kunt dit natuurlijk ook inschatten op je beeldscherm achterop de camera, de nauwkeurigheid is dan natuurlijk niet optimaal.
Mijn persoonlijke voorkeur: 20 tot 30% van het licht komt van de flitser. Hierdoor maak je het onderwerp net even iets meer los van de achtergrond.
Je kunt dit natuurlijk ook inschatten op je beeldscherm achterop de camera, de nauwkeurigheid is dan natuurlijk niet optimaal.
Ik zou de flitser op -2EV of zo zetten en het bouncekaartje gebruiken (als deze erop zit) dan trek je idd het onderwerp mooi los van de achtergrond. Ik zou, als het portretten zijn, liever richting 100mm gaan maar dat is persoonlijk.
Het is wel even massaproductie zeg, 700 kids
Succes!
Succes!
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zo had ik het ook gezien.iBub schreef:Ik zou de flitser op -2EV of zo zetten en het bouncekaartje gebruiken (als deze erop zit) dan trek je idd het onderwerp mooi los van de achtergrond. Ik zou, als het portretten zijn, liever richting 100mm gaan maar dat is persoonlijk.
Succes!
Nikon flitser op bounce met -2EV (SB600 in mijn geval) geeft me bijna overal binnenshuis sfeervol belichte foto's, met toch een duidelijke nadruk op het onderwerp. En inderdaad: 70mm is ook volgens mij te weinig voor een portretje op FF. Dat gebruik ik op mijn D90. En diafragma-voorkeuze werkt naar mijn ervaring dan juist prima!
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes