A of S stand (evt M)
A of S stand (evt M)
Hoi mede-Nikonians,
Omdat de mening van diverse fotografen verschilt ben ik benieuwd welke stand jullie gebruiken bij Sportfotografie en waarom. Ik schiet zelf (bijna) altijd in de A-stand op 2.8 of evt 4.0 bij gebruik extender (met auto-Iso op min 1/640). Camera's D300s of D700
Ben benieuwd naar jullie ervaring en evt tips
Groetjes,
René
Omdat de mening van diverse fotografen verschilt ben ik benieuwd welke stand jullie gebruiken bij Sportfotografie en waarom. Ik schiet zelf (bijna) altijd in de A-stand op 2.8 of evt 4.0 bij gebruik extender (met auto-Iso op min 1/640). Camera's D300s of D700
Ben benieuwd naar jullie ervaring en evt tips
Groetjes,
René
Re: A of S stand (evt M)
Meestal de M-stand. Bij de schaaksport dan.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nu houd ik niet van auto-ISO, dus ik pas de ISO aan aan de lichtomstandigheden.
Ik houd wel van weinig scherptediepte, dus ik zet het diafragma open (met diafragmavoorkeuze)
Ik houd wel van weinig scherptediepte, dus ik zet het diafragma open (met diafragmavoorkeuze)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik gebruik zelf ook meestal A, zeker wanneer er genoeg licht is. Alleen in specifieke omstandigheden wanneer ik een bepaalde sluitertijd wil hebben om specifieke elementen vast te leggen (zoals de rotatie van wieken van een heli of de wielen van een auto) gebruik ik S.
Auto-ISO gebruik ik niet zo vaak, behalve wanneer ik in sterk wisselende lichtomstandigheden kom en geen tijd heb om veel aan mijn instellingen te doen. Laatst was ik bij een roadtrip naar Parijs en toen was het metro in metro uit. In de metro heb je extreme wisselingen van lichtomstandigheden en weinig gelegenheid om uitgebreid aan je instellingen te werken, toen gebruikte ik dus auto-ISO. Maar dat is geen sport.
Auto-ISO gebruik ik niet zo vaak, behalve wanneer ik in sterk wisselende lichtomstandigheden kom en geen tijd heb om veel aan mijn instellingen te doen. Laatst was ik bij een roadtrip naar Parijs en toen was het metro in metro uit. In de metro heb je extreme wisselingen van lichtomstandigheden en weinig gelegenheid om uitgebreid aan je instellingen te werken, toen gebruikte ik dus auto-ISO. Maar dat is geen sport.
Spul waarmee je foto's maakt...
Voor gewoon gebruik schiet ik in M.
Geeft mij het meeste control gevoel.
Ik gebruik dan de +/- knop niet en kijk naar de lichtmeter in mijn zoeker.
Loop ik ergens rond waar veel actie is of ik heb niet veel tijd schiet ik in A.
Ik let dan wel erg op de sluitertijd (1/f).
Dan gebruik ik wel de +/-.
auto ISO heb ik eigenlijk nooit aanstaan. Alleen als ik binnen iets ben (gebouw). Dan heb je veel last van licht veranderingen.
S schiet ik nooit in. Net als P.
Geeft mij het meeste control gevoel.
Ik gebruik dan de +/- knop niet en kijk naar de lichtmeter in mijn zoeker.
Loop ik ergens rond waar veel actie is of ik heb niet veel tijd schiet ik in A.
Ik let dan wel erg op de sluitertijd (1/f).
Dan gebruik ik wel de +/-.
auto ISO heb ik eigenlijk nooit aanstaan. Alleen als ik binnen iets ben (gebouw). Dan heb je veel last van licht veranderingen.
S schiet ik nooit in. Net als P.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik kies meestal voor A, omdat je dan de meeste controle hebt over kwaliteit en scherptediepte. Wel sluitertijd checken en zonodig ISO aanpassen.
Bij tegenlicht/veel lucht in de opnames (met name vliegende vogels) schiet ik in M. Dat geeft in de praktijk de beste controle.
Auto-ISO gebruik ik nooit. Dat houd ik ook graag zelf in de hand.
S gebruik ik soms. Voor sportfotografie kan dat handig of nodig zijn, afhankelijk van de sport uiteraard. P heb ik nog nooit gebruikt.
Bij tegenlicht/veel lucht in de opnames (met name vliegende vogels) schiet ik in M. Dat geeft in de praktijk de beste controle.
Auto-ISO gebruik ik nooit. Dat houd ik ook graag zelf in de hand.
S gebruik ik soms. Voor sportfotografie kan dat handig of nodig zijn, afhankelijk van de sport uiteraard. P heb ik nog nooit gebruikt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Voor mij is het binnen op M, en buiten op A.
Voor de enkele keer dat ik sport fotografeer, uiteraard zou ik bijna zeggen, op S.
Automatisch nooit.
AutoISO ook nooit, omdat ik weet dat de D80 niet goed omgaat met hoge ISO-waardes.
Die komt maximaal op ISO 400 te staan, liefst nog minder.
vrgr
Tiny
Voor de enkele keer dat ik sport fotografeer, uiteraard zou ik bijna zeggen, op S.
Automatisch nooit.
AutoISO ook nooit, omdat ik weet dat de D80 niet goed omgaat met hoge ISO-waardes.
Die komt maximaal op ISO 400 te staan, liefst nog minder.
vrgr
Tiny
Zelf wijk ik nooit af van de M-stand, juist ook om zelf de controle te houden in wat voor situatie ook.
Of dit nu stilstaand is of dieren.
Sport is nu niet echt mijn tak van fotografie, maar vergelijkbaar met vliegende kippen zoals ik ze noem en ook die neem ik atlijd in de M-stand.
Ook de iso bepaal ik zelf, zodat je echt zelf kan bepalen wat en hoe je het wilt.
Groetjes Karin
Of dit nu stilstaand is of dieren.
Sport is nu niet echt mijn tak van fotografie, maar vergelijkbaar met vliegende kippen zoals ik ze noem en ook die neem ik atlijd in de M-stand.
Ook de iso bepaal ik zelf, zodat je echt zelf kan bepalen wat en hoe je het wilt.
Groetjes Karin
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Normaal op A en soms op M.
ISO buiten altijd handmatig.
Binnen heb ik hem vaak op A en dan "ISO auto aanpassen als sluiter onder 1/50 wil. tot max ISO 3200".
Maar dat is altijd wel erg persoonlijk. Hang ook van de foto af natuurlijk. Gebruik zelf bijna nooit andere standen dan A en M.
ISO buiten altijd handmatig.
Binnen heb ik hem vaak op A en dan "ISO auto aanpassen als sluiter onder 1/50 wil. tot max ISO 3200".
Maar dat is altijd wel erg persoonlijk. Hang ook van de foto af natuurlijk. Gebruik zelf bijna nooit andere standen dan A en M.
- MauritsD
- Clublid
Moi auci.plincky schreef:Normaal op A en soms op M.
Ik gebruik in A echter een soort 'halve' auto-ISO:
Heb in A Auto-ISO altijd aanstaan met min. sluitertijd afhankelijk van objectief ingesteld met max ISO op 3200. (Auto-ISO onder fn-knop)
Maar daarbij heb ik ISO instellen onder het duimwieltje gezet, (d3 ISO/eenvoudig) waardoor ik terwijl ik door de zoeker kijk zelf de ISO hoger/lager bijregel als ik voor een bepaalde foto de sluitertijd nog te hoog/laag vind worden.
Hierdoor heb ik, terwijl ik door de zoeker kijk, toch volledige controle over diafragma, sluitertijd en ISO
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ga ik zeker eens proberen of mij dat ook gaat lukken. tnx voor de tip.amateurt schreef:plincky schreef:Moi auci.
Heb in A Auto-ISO altijd aanstaan met min. sluitertijd afhankelijk van objectief ingesteld met max ISO op 3200. (Auto-ISO onder fn-knop)
Maar daarbij heb ik ISO instellen onder het duimwieltje gezet, (d3 ISO/eenvoudig) waardoor ik terwijl ik door de zoeker kijk zelf de ISO hoger/lager bijregel als ik voor een bepaalde foto de sluitertijd nog te hoog/laag vind worden.
Hierdoor heb ik, terwijl ik door de zoeker kijk, toch volledige controle over diafragma, sluitertijd en ISO
- MauritsD
- Clublid
Ik denk dat gezien we de ergonomie van de D300(s)/D700 vwb ISO instelling moeten missen (ISO knopje kan ik op de D7000 niet op de tast vinden) bovengenoemde werkwijze toch ideaal werkt en kan allemaal met rechterhandplincky schreef:Ga ik zeker eens proberen of mij dat ook gaat lukken. tnx voor de tip.amateurt schreef:Moi auci.

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
als ik de tijd heb altijd op M ,weinig of geen tijd/zin,op vakantie dan standje A met auto iso.