[OPGELOST] sRGB of RGB ??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fotorolf

[OPGELOST] sRGB of RGB ??

Bericht door fotorolf » do jun 16 2011 12:23 pm

Na meer dan 45 jaar foto amateur-ervaring denk ik niet dat ik totaal onervaren ben maar nu doemt er toch een vraag bij mij op waarover ik wat meer duidelijkheid zou willen hebben.
De vraag is welke kleurruimte je het beste kunt instellen?
In mijn Nikon handleiding staat letterlijk:

sRGB (standaard): kies deze optie voor foto's die zonder verdere bewerking worden afgedrukt of gebruikt.
RGB: In deze kleurruimte kan een groter kleurbereik worden weergegeven, waardoor dit de beste keuze is voor foto's die uitgebreid worden verwerkt of geretoucheerd.

Nu lees ik in de uitgave 24 van het fotoblad 'Photo Digitaal' op blzd 48 het volgende:

Converteer foto's naar sRGB.
Om de originele kleuren te behouden zul je ze moeten converteren naar sRGB. Vind je dat de foto te veel heeft ingeleverd aan kleur, dan kun je aanpassingen maken. Vergeet niet om altijd in Adobe RGB te fotograferen, omdat deze kleurruimte groter is: je kunt foto's achteraf nog altijd aanpassen.

Spreekt dit allemaal elkaar niet tegen?
Wat is nu de beste weg? Je camera instellen op sRGB of standaard op RGB? Ik bedoel dat je moeilijk elke keer vóór dat je een foto maakt de beslissing klaar kunt hebben of je deze foto later wilt bewerken ja of nee. Overigens bewerk ik zelden echt ingrijpend omdat ik ervan uitga dat een goede foto een foto is die origineel uit de camera komt, maar ja, soms is het nodig.
Overigens schrijf ik sinds geruime tijd alle foto's weg in JPG en RAW (NEF) ook al kost me dit behoorlijke opslag, Maar natuurlijk, ben je eens in nood en is het echt nodig grijp ik naar de bewerking van het RAW bestand. Dat bedoel ik ermee te zeggen, ook hier neem je niet de beslissing deze foto alleen in JPEG of TIF en de volgende ook in RAW. Het is meer een zekerheid die je jezelf verschaft, toch?
Maar de boven omschreven vraagstelling is toch niet te vergelijken met het JPG of RAW vergelijk?

Ik zou het erg op prijs stellen de meningen van collega - forumleden en ervaren amateurs te kennen.
Dank bij voorbaat en een fijne dag allemaal,
Rolf
Laatst gewijzigd door fotorolf op vr jun 17 2011 8:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

fotorolf

Re: sRGB of RGB ??

Bericht door fotorolf » vr jun 17 2011 7:13 pm

Bedankt Zelfontspanner, alles een stuk duidelijker geworden.
Voortaan neem ik toch de kleurruimte sRGB omdat het dan gemakkelijker is om eens snel een foto door te sturen op Internet of af te drukken en uiteindelijk heb ik elke foto nog in RAW (NEF) dus kan altijd nog veranderen.
Nogmaals bedankt en een fijn weekend
Fotorolf

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: sRGB of RGB ??

Bericht door Cookie1397 » vr jun 17 2011 7:57 pm

Hier een draadje over kleurbeheer n.a.v. een ncn workshop
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=28183" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”