met of zonder TC 1.7

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
beersy

met of zonder TC 1.7

Bericht door beersy » zo jun 19 2011 7:54 pm

Ik heb net een test gedaan op mijn 80-200 en zou graag advies willen over de andere voordelen.

foto 1 is origineel 200 met 1.7 TC en foto 2 is 200 en uitgesneden op ongeveer zelfde formaat.. Ik zie wel enig contrast verschil en wellicht had ik de sluitertijd nog iets langer moeten nemen. Zelf vind ik de onderlinge kwaliteit niet echt van oh jeetje en denk dat ik voor de besparing dan misschien beter kan doorsparen voor een groothoek lens die ik nog niet heb.

foto1.

Afbeelding

foto2
Afbeelding

dank alvast voor jullie bekijken en antwoord

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: met of zonder TC 1.7

Bericht door henkk » zo jun 19 2011 8:12 pm

Beersy,
ik heb ook wel eens dergelijke tests gedaan (met een heel oude converter) en mijn conclusie was dat ik meestal beter een crop kan maken van een opname van de 80-200 dan met de converter te gaan werken, tenzij er sprake is van een heel klein object zodat je met de pixelgrootte in de knoei komt.
M.a.w. je kunt vrijwel net zo goed electronisch inzoomen als met glas. Ik weet niet of dit voor de nieuwste Nikkor TC's ook geldt.

als de keuze is tussen een groothoek of een teleconverter dan wist ik het wel ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

beersy

Re: met of zonder TC 1.7

Bericht door beersy » zo jun 19 2011 9:34 pm

henkk schreef:Beersy,
Ik weet niet of dit voor de nieuwste Nikkor TC's ook geldt.

als de keuze is tussen een groothoek of een teleconverter dan wist ik het wel ....
de converter is de 17 E II AF-S. Zeker niets mis mee maar waar ik uitkom met de 80-200 en een enkele keer meer dan kan ik dat ook wel in het programma en als ik even door spaar kan ik de groothoek aanschaffen en heb ik het gat opgevuld.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”