Overbelichtingsweergave in camera raw

Discussies over fotobewerking en archivering
gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Overbelichtingsweergave in camera raw

Bericht door gverhoef » ma jun 20 2011 7:11 pm

Beste mensen,

Ik heb een D7000, schiet NEF (14 bits) en gebruik adobe cs5 voor nabewerking. In camera raw/cs5 kun je gemakkelijk zien waar de overbelichting (en onderbelichting) van de foto plaatsvindt. Overbelichte plekken (clipping) kun je rood laten kleuren.
Nu verkeerde ik in de veronderstelling dat die rode plekken geen detail meer laten zien (bij bekijken van de foto), dat het allemaal wit is doodgeslagen.
Dat blijkt niet zo te zijn, als ik kijk waar cs5 clipping aangeeft, dan is daar best nog het een en ander aan tekening te zien.
Ik kan dat niet exact plaatsen: is niet elke geclipte pixel een rode pixel (in de weergave waar clipping wordt getoond)? Is er sprake van een soort gemiddelde over meerdere pixels? Is er clipping per kanaal en wanneer levert het dan echt problemen op? Hoe "erg" is het om een deel van de clipping gewoon te accepteren, zelfs in gezichten? Met dat laatste bedoel ik geen esthetisch oordeel, maar meer inhoeverre clipping in lichte gebieden als "normaal" wordt beschouwd. Een vergelijking met muziek opnemen vroeger analoog en nu digitaal: bij analoog opnemen accepteer je een beperkte oversturing, bij digitaal opnemen wil men dat volledig voorkomen (heb ik begrepen).

Nu ik het op een rijtje heb gezet, zou ik zelf gokken op de verklaring dat clipping per kanaal is en dat dat dus verklaart dat er nog detaillering te zien is, maar graag jullie wijsheid, want ik weet graag precies hoe het in elkaar zit en hoe ik tot de beste resultaten kan komen.

Dank

Gerard

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”