NEF bestand openen in CS5 Extended
NEF bestand openen in CS5 Extended
Hi ik wilde vandaag een raw bestand open in pcs5 en dat lukt maar als ik dan daarna kies voor openen dan krijg ik deze melding: The document (en dan de foto naam) has an embedded color profile that does not match the current RGB working space.
Embedded: Adobe RGB (1998)
Working: Monitor RGB - Samsung - Natural color...
What would you like to do?
Dan krijg ik deze opties
1 use the embedded profile (instead of the working space)
2 convert documents colors to the working space
3 discard the embedded profile (dont color manage)
Kent iemand dit en weet er iemand wat hier ik moet doen?
Camera is trouwens de D7000
Embedded: Adobe RGB (1998)
What would you like to do?
Dan krijg ik deze opties
1 use the embedded profile (instead of the working space)
2 convert documents colors to the working space
3 discard the embedded profile (dont color manage)
Kent iemand dit en weet er iemand wat hier ik moet doen?
Camera is trouwens de D7000
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: NEF bestand openen in CS5 Exstended
Uit bovenstaande informatie blijkt dat je CS5 de verkeerde kleur werrkruimte hebt toegewezen.frans 1966 schreef: Embedded: Adobe RGB (1998)
Een monitor profiel hoort helemaal niet thuis als kleur werkruimte in een fotobewerkingspakket. Kies Adobe RGB ook voor CS5.
Dan krijg je geen conflict met het inladen van je beeld. (Dat kun je overigens in de RAW converter ook in een andere kleur werkruimte instellen).
Als je later plaatjes voor het web wilt gebruiken, converteer je die dan naar sRGB.
Gezien een fundamentele tekortkoming aan basiskennis m.b.t. kleurmanagement bij het instellen van werkruimtes, en je niet weet wat te doen als er een dergelijke melding komt, kun je misschien beter alles op sRGB laten staan. Loop je tegen de minste problemen op.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor je reactie ,maar ik heb zelf helemaal niets ingesteld.
Weet dus ook niet waar ik dit in psc5 moet veranderen.
Weet dus ook niet waar ik dit in psc5 moet veranderen.
- Léon Obers
- Forumlid
CS5 stelt niet automatisch dit soort profielen in hoor. Heb je mogelijk toch een keer per ongeluk zelf gedaan.
CS5 Engelse versie:
- Menu ---> Edit ---> Color settings
Bovenaan stel je dan maar het beste sRGB in.
Bij Color Management Policies: Overal "Preserve Embedded Profiles".
Daaronder bij die hokjes "Profile Mismatches" overal een vinkje plaatsen, zodat je wordt gewaarschuwd als het verkeerd is.
"Conversion Options": Engine ---> Adobe, Intent ---> Perceptual, die hokjes eronder 3x een vinkje.
Als je dan een NEF-bestand opent, in het scherm van de RAW-convertor helemaal onderaan staat een blauwe "link"-regel met de eigenschappen van het bestand. Klik erop en kies sRGB bij de bovenste regel in het scherm wat opent.
Verder maar beter gewoon de helpfile raadplegen als je iets niet weet van CS5. Die geeft voor al dit soort basisgegevens de informatie weer. Een boek kan ook helpen.
CS5 Engelse versie:
- Menu ---> Edit ---> Color settings
Bovenaan stel je dan maar het beste sRGB in.
Bij Color Management Policies: Overal "Preserve Embedded Profiles".
Daaronder bij die hokjes "Profile Mismatches" overal een vinkje plaatsen, zodat je wordt gewaarschuwd als het verkeerd is.
"Conversion Options": Engine ---> Adobe, Intent ---> Perceptual, die hokjes eronder 3x een vinkje.
Als je dan een NEF-bestand opent, in het scherm van de RAW-convertor helemaal onderaan staat een blauwe "link"-regel met de eigenschappen van het bestand. Klik erop en kies sRGB bij de bovenste regel in het scherm wat opent.
Verder maar beter gewoon de helpfile raadplegen als je iets niet weet van CS5. Die geeft voor al dit soort basisgegevens de informatie weer. Een boek kan ook helpen.
Dank u wel nu zie ik het,ja nu ik het zo ziet dan denk ik ook dat ik het op monitor heb gezet.
En ja er wat meer over lezen is ook de bedoeling.
En de help file heb ik ook al gekeken,maar kon het daar nog niet vinden.
U schreef dit: Als je dan een NEF-bestand opent, in het scherm van de RAW-convertor helemaal onderaan staat een blauwe "link"-regel met de eigenschappen van het bestand. Klik erop en kies sRGB bij de bovenste regel in het scherm wat opent.
moet ik in dat stukje ook nog bij depth wat andersz zetten van 8 naar 16 bits/chanel?
En bij sharpen for,die gewoon op none laten staan?
En ja er wat meer over lezen is ook de bedoeling.
En de help file heb ik ook al gekeken,maar kon het daar nog niet vinden.
U schreef dit: Als je dan een NEF-bestand opent, in het scherm van de RAW-convertor helemaal onderaan staat een blauwe "link"-regel met de eigenschappen van het bestand. Klik erop en kies sRGB bij de bovenste regel in het scherm wat opent.
moet ik in dat stukje ook nog bij depth wat andersz zetten van 8 naar 16 bits/chanel?
En bij sharpen for,die gewoon op none laten staan?
- Léon Obers
- Forumlid
Zet voorlopig maar op 8 bits/chanel als je het onderscheid niet weet.
Verscherping gewoon op none laten staan, want er zitten in de RAW-convertor zelf opties om te verscherpen. Tevens in CS5 zelf.
Verscherping gewoon op none laten staan, want er zitten in de RAW-convertor zelf opties om te verscherpen. Tevens in CS5 zelf.
Dit is wat ik las en wat ikzelf ook al dacht.
The greater the bit depth or pixel depth in this 'rod' of digital information, the greater will be the number of colours and information stored. Therefore, the digital image will give a more accurate representation of the original.
Photoshop CS can handle most functions in 16 bits per channel, or a 48 bit image. Earlier versions of Photoshop can handle only a limited range of tasks in 16 bit, while Elements will work in an 8 bit per channel image.
The greater the bit depth or pixel depth in this 'rod' of digital information, the greater will be the number of colours and information stored. Therefore, the digital image will give a more accurate representation of the original.
Photoshop CS can handle most functions in 16 bits per channel, or a 48 bit image. Earlier versions of Photoshop can handle only a limited range of tasks in 16 bit, while Elements will work in an 8 bit per channel image.
Zo dat heeft Leon even snel en goed uitgelegd 
Ik zou me als ik jou was eerst even verdiepen in de materie, want er is zo veel over te lezen en dan ga je het vanzelf allemaal begrijpen.
Het meeste zal nu wel abracadabra zijn...
Dus neem het advies van Leon maar aan
Gr. Simon

Ik zou me als ik jou was eerst even verdiepen in de materie, want er is zo veel over te lezen en dan ga je het vanzelf allemaal begrijpen.
Gr. Simon
Heb jij dan nog een goede weblink waar ik veel dingen over pcs5 kan leren.sdbfotografie schreef:Zo dat heeft Leon even snel en goed uitgelegd
Gr. Simon
Sites over leren fotograferen zijn ook altijd welkom.
Heb al wat dingen gevonden maar misschien weet jij of iemand anders gewoon een zeer goede site met goed uitleg.
En ik neem dat wat Leon zegt ook wel ten harte.
Heb nog een vraagje over de collor settings.
In collor settings staat bovenaan instelling: welke moet daar staan?
In collor settings staat bovenaan instelling: welke moet daar staan?
Hoi Frans,
Ik heb niet een link waar je veel kan leren ofzo.
En even over de laatste vraag bij de instelling, als je alles hieronder hebt ingesteld, kan je dat bijvoorbeeld opslaan. Als je die betreffende instellingen opgeslagen hebt met een bepaalde naam, kan je die naam kiezen in het rijtje instellingen. (bij mij staat daar dus SdB Fotografie). Het gaat dus om de waarden die je in de overige vakjes kan zetten.
Je zou daar om te beginnen PS5 standaard kunnen zetten (die is al aanwezig als het goed is)
Als je je er verder in verdiept, kan je altijd instellingen aanpassen (dan komt er ook aangepast te staan in deze regel)
Gr. Simon
Ik heb niet een link waar je veel kan leren ofzo.
En even over de laatste vraag bij de instelling, als je alles hieronder hebt ingesteld, kan je dat bijvoorbeeld opslaan. Als je die betreffende instellingen opgeslagen hebt met een bepaalde naam, kan je die naam kiezen in het rijtje instellingen. (bij mij staat daar dus SdB Fotografie). Het gaat dus om de waarden die je in de overige vakjes kan zetten.
Je zou daar om te beginnen PS5 standaard kunnen zetten (die is al aanwezig als het goed is)
Als je je er verder in verdiept, kan je altijd instellingen aanpassen (dan komt er ook aangepast te staan in deze regel)
Gr. Simon