Vakantie Beekse Bergen
Vakantie Beekse Bergen
Ik wilde graag wat advies hebben betreffende mijn NIKON D3100.. Komende week ga ik een week naar Beekse Bergen
en persoonlijk vond ik dat een goed moment om eens wat dingen met mijn camera uit te proberen. Mijn vraag is nu wat de beste
instellingen zijn om te gebruiken in het Safari Park maar ook plaatjes van het gezin die niet mogen ontbreken...
Ik kan hem wel gewoon op standaard zetten, maar misschien is het toch leuker om ook eens wat anders uit te proberen!!
Ik hoop een paar goede tips te krijgen zodat ik mijn vakantie goed in beeld kan brengen...
en persoonlijk vond ik dat een goed moment om eens wat dingen met mijn camera uit te proberen. Mijn vraag is nu wat de beste
instellingen zijn om te gebruiken in het Safari Park maar ook plaatjes van het gezin die niet mogen ontbreken...
Ik kan hem wel gewoon op standaard zetten, maar misschien is het toch leuker om ook eens wat anders uit te proberen!!
Ik hoop een paar goede tips te krijgen zodat ik mijn vakantie goed in beeld kan brengen...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vakantie Beekse Bergen
Welke objectieven heb je tot je beschikking?
Ik heb de camera sinds kort & daarbij zat de AF-S NIKKOR 18-55mm
- Kaaaren
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik zou zeggen, zet hem op M en pak de handleiding er eens bij, Lekker op je gemak kun je dan alles uitproberen!
Maar voor meer opties op 'safe' zou ik het niet kunnen zeggen. Alvast veel plezier op vakantie!
Maar voor meer opties op 'safe' zou ik het niet kunnen zeggen. Alvast veel plezier op vakantie!
Nikon D780
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dan kan je helaas alleen overzichtsplaatjes schieten, tenzij je heel dicht bij de dieren kan komen. Voor het goede heb je er een telezoom bij nodig. Iets als een 55-200 VR, 55-300 VR of (het mooiste) een 70-300 VR. Andere merken dan Nikon hebben natuurlijk ook van alles te koop.
- Niels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Hoi Dennis,
Leuk dat je naar de Beekse Bergen gaat, kun je iig genoeg foto's maken.
Betreft je vraag; dat is echt moeilijk om daar antwoord op te geven, zo niet onmogelijk.
Er zijn teveel factoren die een goede foto een goede foto maken.
Mijn tip, fotografeer als je niet meer in de autostand wil schieten eerst in de P stand. Dan bepaald de camera je sluitertijd en diafragma en kun je zelf wat aanpassingen doen in oa de belichting. Kijk na elke foto die je maakt de foto terug wat de P stand gedaan heeft. Als je foto perfect is is dat mooi, maar vaak kan deze mooier worden door net een stop meer of minder in bijvoorbeeld je sluitertijd toe te passen. Dat kun je dan zelf doen in de M stand, indien je tijd hebt om te fotograferen. Ik denk dat je daar veel van leert, en dat je dan vanzelf je camera leert kennen.
Als je gehaast een foto moet maken, omdat er net een leeuw op je af springt
wil je niet het risico lopen dat die mislukt is omdat je aan het experimenteren bent.
Veel plezier in ieder geval, en blijf foto's maken
Leuk dat je naar de Beekse Bergen gaat, kun je iig genoeg foto's maken.
Betreft je vraag; dat is echt moeilijk om daar antwoord op te geven, zo niet onmogelijk.
Er zijn teveel factoren die een goede foto een goede foto maken.
Mijn tip, fotografeer als je niet meer in de autostand wil schieten eerst in de P stand. Dan bepaald de camera je sluitertijd en diafragma en kun je zelf wat aanpassingen doen in oa de belichting. Kijk na elke foto die je maakt de foto terug wat de P stand gedaan heeft. Als je foto perfect is is dat mooi, maar vaak kan deze mooier worden door net een stop meer of minder in bijvoorbeeld je sluitertijd toe te passen. Dat kun je dan zelf doen in de M stand, indien je tijd hebt om te fotograferen. Ik denk dat je daar veel van leert, en dat je dan vanzelf je camera leert kennen.
Als je gehaast een foto moet maken, omdat er net een leeuw op je af springt

Veel plezier in ieder geval, en blijf foto's maken

Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een toevoeging bij mijn vorige bijdrage. Ik fotografeer vrijwel altijd op stand A. Dan bepaal je zelf het diafragma, en daarmee vooral hoeveel scherptediepte je hebt in je foto. Dat vind ik veelal het belangrijkste. Natuurlijk bepaal je indirect ook de sluitertijd.
Ik zou lekker experimenteren met diafragma's. Zien wat het doet in je foto's. De hoogste waarde kan je trouwens het best niet kiezen; daar worden de foto's overall vaak wat minder scherp. Aller eronder in in principe bruikbaar en kan je als stijlmiddel inzetten.
En vooral lol hebben daar. Het is een leuk park!
Ik zou lekker experimenteren met diafragma's. Zien wat het doet in je foto's. De hoogste waarde kan je trouwens het best niet kiezen; daar worden de foto's overall vaak wat minder scherp. Aller eronder in in principe bruikbaar en kan je als stijlmiddel inzetten.
En vooral lol hebben daar. Het is een leuk park!
Bedankt allen, hier kan ik wel iets mee!!
Heb een fantastisch boek gekregen voor vaderdag(die ook zeker in de koffer gaat) & ga alle standen gewoon is uitproberen!!
Wat betreft een de lens, ik zou graag in de toekomst inderdaad nog een andere lens aanschaffen & mijn gedachte ging ook uit van de 55-200. Maar ook hierover wil ik eerst
wat meer info vinden & advies.
Nogmaals dank
Heb een fantastisch boek gekregen voor vaderdag(die ook zeker in de koffer gaat) & ga alle standen gewoon is uitproberen!!
Wat betreft een de lens, ik zou graag in de toekomst inderdaad nog een andere lens aanschaffen & mijn gedachte ging ook uit van de 55-200. Maar ook hierover wil ik eerst
wat meer info vinden & advies.
Nogmaals dank
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik vermoed dat je een "langer" objectief gaat missen de komende week. Ik kan niet in je situatie kijken natuurlijk, maar als je toch al van plan bent zoiets te kopen, dan zou ik dat voor je vakantie doen!
De beste is zonder meer de Nikon AFS 70-300 VR. De 55-200 VR en 55-300 VR zijn wat minder maar ook prima. De 55-200 zonder VR kan je beter laten liggen.
De beste is zonder meer de Nikon AFS 70-300 VR. De 55-200 VR en 55-300 VR zijn wat minder maar ook prima. De 55-200 zonder VR kan je beter laten liggen.
Nou vandaag terug van vakantie & zoals hier al werd aangegeven miste ik toch wat bereik als de dieren op het safari park wat verder weg stonden. Maakt niet uit,
heb fantastische foto's gemaakt & als ik deze al vergelijk met vorige vakanties ben ik er al vele malen op vooruit gegaan.
Vanmiddag gelijk is wezen rond neuzen & toen ik de verkoper aangaf intresse te hebben in de Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED, adviseerde hij mij om
voor de Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VRII te gaan. Groot voordeel was volgens hem dat je dan niet altijd van lens hoeft te wisselen en omdat ik toch een beginner ben
al heel veel meer kan dan met mijn 18-55.
Goed, mijn vraag is nu dus of er mensen met ervaringen zijn. Heb wat reviews gelezen & daar komt hij goed doorheen...
Alvast bedankt...
heb fantastische foto's gemaakt & als ik deze al vergelijk met vorige vakanties ben ik er al vele malen op vooruit gegaan.
Vanmiddag gelijk is wezen rond neuzen & toen ik de verkoper aangaf intresse te hebben in de Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED, adviseerde hij mij om
voor de Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VRII te gaan. Groot voordeel was volgens hem dat je dan niet altijd van lens hoeft te wisselen en omdat ik toch een beginner ben
Goed, mijn vraag is nu dus of er mensen met ervaringen zijn. Heb wat reviews gelezen & daar komt hij goed doorheen...
Alvast bedankt...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou er gewoon een objectief BIJ kopen. De 18-200 VR is wel heel handig natuurlijk, maar optisch gezien ben je beter af met twee objectieven om dit bereik te dekken.
Krijgen we wat foto's te zien?
Krijgen we wat foto's te zien?

- Roelof
- Clublid
Hij blijft natuurlijk wel een verkoper en verkoopt liever een lens van €619 dan eentje van €159DennisOos schreef:Vanmiddag gelijk is wezen rond neuzen & toen ik de verkoper aangaf intresse te hebben in de Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G ED, adviseerde hij mij om
De 55-300VR en de 70-300VR zijn dan ook nog een opties, geven meer lengte voor resp €259 en €399
(Alle prijzen volgens de site van cameranu.nl)
Het niet hoeven wisselen is soms makkelijk, maar optisch lever je wat in en financieel ook.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ben blij dat ik dus de vraag hier eerst heb neergelegd en niet gelijk heel veel geld neer te leggen terwijl er betere alternatieven zijn. Het is allemaal nieuw voor me
maar merk al wel dat mijn 18-55 niet voldoende is & dat ik meer wil. Op cameranu.nl zijn de prijzen al heel wat acceptabeler dan wat de verkoper mijn wilde verkopen:
Heb nu 3 opties waar ik tussen twijfel:
- Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED
- Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
- Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Zoom
Wat zijn overigens de punten waar ik kwa lens op moet letten bij de aanschaf???
maar merk al wel dat mijn 18-55 niet voldoende is & dat ik meer wil. Op cameranu.nl zijn de prijzen al heel wat acceptabeler dan wat de verkoper mijn wilde verkopen:
Heb nu 3 opties waar ik tussen twijfel:
- Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED
- Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
- Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Zoom
Wat zijn overigens de punten waar ik kwa lens op moet letten bij de aanschaf???
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Eigenlijk zou je voor de laatste moeten gaan als je het kunt betalen. Daar krijg je zeker geen spijt van. Die andere twee zijn toch wel de mindere. 70-300 VR dus!
- Roelof
- Clublid
Dat ze AF-S hebben, anders heb je geen autofocus met je camera.DennisOos schreef:Wat zijn overigens de punten waar ik kwa lens op moet letten bij de aanschaf???
Voor de rest is het plezierig dat lenzen langer dan 70 mm VR hebben, anders moet je al gauw een statief gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.