SB-600 supersnelle flitssynchronisatie FP ?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Rob

SB-600 supersnelle flitssynchronisatie FP ?

Bericht door Rob » wo jan 25 2006 5:42 pm

Hoi,

Ik heb mij SB-600 binnen en nu zit ik daar eens mee te stoeien maar ik heb de D50 en nu praten ze over flitsen "voorste gordijn en achterste gordijn" wat maakt dat uit ? En hoe werkt de techniek ?

Maar supersnelle flitssynchronisatie heeft de SB-600 maar heeft mij D50 dit ook want ik krijg het FP icoon met geen mogelijkheid in beeld met alle flits standen "slow/rearslow/auto etc etc"

En wat is het voordeel van supersnelle flitssynchronisatie ?

Wat gebruiken jullie in normale huiskamers etc ? TTL of TTL BL (invulflits) je zit wel kleur verschil met beide standen.

Kortom een hoop vragen van een beginner :) En ja ik heb de handleiding al doorgelezen meerder malen maar daar staat teveel tekst in en te weinig praktijk voorbeelden.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jan 25 2006 6:25 pm

Als je op het achterste gordijn flitst maak je eerst de foto met het aanwezige omgevingslicht om vervolgens daarna te flitsen vlak voor het weer sluiten van het gordijn. Op het voorste gordijn, gaat de sluiter helmaal open wordt er direct geflits en blijft de sluiter nog even helemaal open om het omgevings licht op te nemen om vervolgens te sluiten.

In de handleiding van de SB 600 is op de foto's het effect heel goed te zien.

Als je de camera op S zet en je kiest een lange sluitertijd bijv. 1 seconde of meer kun je het effect heel goed zien. Bij voorste gordijn wordt zowel voorflits als flits direct achter elkaar afgevuurd bij rear eerst de voorflits en vlak voor het weer dichtgaan van de sluiter de werkelijke flits.

Het FP verhaal kan ik ook niet helmaal plaatsen maar ik heb het vermoeden dat dit bij CLS cameras gewoon standaard werkt en dat er dus niet een speciale FP modus voor nodig is waardoor er dus ook geen blokje met FP op je LCD aangaat Ik kan op mijn D70 tot 1/500 gewoon inflitsen. Ik kan ook nergens vinden of dit met FP nog sneller zou kunnen.

Lees zojuist ergens dat FP alleen aanwezig is icm een D2H en hoogstwaarschijnlijk ook op een D200 dan heb je dus flitssyngro zelfs bij de hoogst mogelijke sluitertijd. Ik kan mezelf moeilijk de extreme situatie voorstellen wanneer je dat werkelijk zou willen gebruiken maar ok.

Ik gebruik het meeste i-TTL BL uitgebalanceerde invulflits.

Luc
Laatst gewijzigd door luc op wo jan 25 2006 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Rob

Bericht door Rob » wo jan 25 2006 7:07 pm

Luc,

bedankt voor je antwoord !

Maar wat is nu het voordeel van die 1/500 flits sync ? Wat kan je daar, op je foto gezien, mee bereiken ?

Dat van het gordijn staat idd in de handleiding goed verteld, althans de effecten.

Even uit het andere topic http://www.nikon-asia.com/kdb/EN/2005/1026/sb600.htm hier zie je dus dat FP alleen bij de D2H/D2Hs/D2X aanwezig is.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jan 25 2006 7:26 pm

Als je bij normaal licht wil inflitsen en toch een geringe scherptediepte wilt behouden ag een grotere lensopening wilt kunnen gebruiken.

Mede de reden dat bruidsfotografen heel lang cameras met centraalsluiters hebben gebruikt..
Die syncen namelijk ook bij elke sluitertijd.. kun je het bruidspaar mooi loszetten van de achtergrond en toch gelijkmatig uitlichten dmv inflitsen.

Luc.
flickr

Rob

Bericht door Rob » wo jan 25 2006 7:33 pm

Even concreet een toestel die dit niet heeft kan dus niet elke sluitertijd aan ?

Je zult me wel het waarom-ventje vinden maar ik ben nog al leergierig als het om hobby gaat :)

Wat is voor deel voor die bruiloften dan, dat je de personen "uit" de achtergrond haalt ? Ook in donkere gebieden omdat je flits mee synct ?

Volgens mij heb ik het zo goed :) Oooooooooooooooit zie je bij de foto's van de Telegraaf " Foto's made bij Rob by technical help from Luc " ghehe

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jan 25 2006 7:54 pm

Geeft niks ik wil ook altijd weten waarom

Een toestel dat dit niet heeft synct maximaal bij 1/60 of 1/125 zoals bij bepaalde nikon cameras het geval is.

Dit heeft te maken met de constructie van de sluiter. Het is de snelste tijd waarbij de sluiter nog helemaal open gaat.
Bij hogere tijden loopt er ahw een lichtspleet over het filmvlak als je dan flitst krijg je een mooie lichte streep in je foto en dat ziet er dus echt niet uit.
Een centraalsluiter gaat altijd helemaal open vandaar ook de hogere flits sync.

Het voordeel is, bij een bruiloft bijv.
Stel je voor dat je midden overdag in het volle buitenlicht het bruidspaar netjes op de foto wil zetten. Zij in maagdelijk gedetailleerd wit en hij in een pikzwart pak.. grote contrast verschillen en door het harde buitenlicht krijg je dus last van vervelende schaduwen die je beter wil vermijden.
vandaar wil je toch inflitsen om de schadwen kwijt te raken en de details te benadrukken.
Normaal kan dit alleen bij 1/60 vaak moet je dan al op f16 of zelfs f22 fotograferen om geen overbelichting te krijgen terwijl je eigenlijk liever bijv. bij F5,6 of f4,5 (en bij digitaal mischien nog wel met een grotere opening door het kleinere sensor oppervlak) mede gezien de dus geringere scherptediepte deze foto had willen nemen.

Snappie ?

Wel de royalties van de telegraaf door berekenen he ....
:D
Laatst gewijzigd door luc op wo jan 25 2006 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
flickr

Rob

Bericht door Rob » wo jan 25 2006 8:18 pm

Ik snap hem grotendeels :)

Hier krijg je tenminste normaal antwoord als beginner! Op andere plaatsen is de reactie "duhhhhhh of pffffffttttt" en ik neem aan dat die personen het ook ooit hebben moeten leren.

Bij een F5.6 of F4.5 heb je dus een geringe scherptediepte ofwel de bomen vallen weg in een waas ?

Bij een F16 of F22 heb je een grote scherptediepte en dan zijn de bomen van het parkje scherper, maar dat wil je niet ivm bruidspaar.
Dat is duidelijk!

En dan nog even de techniek: De SB-600 berekent hij dan zelf de sluitertijden nav de lichtmeting in het buidspaar geval, of moet je dan toch nog meedenken ? (je kan het natuurlijk ook direct zien)

Over bruiloften gesproken een studenten stel (redelijke kennisen) gaan trouwen van de zomer en ik weet vanuit hun financiele oogpunt dat ze geen geld hebben voor een prof fotograaf. De dat ze me vragen is wel aanwezig, maar die verantwoording is zo groot want als het goed is trouwen ze maar één keer.

Op google staat ook wel het e.a. over bruiloftfotografie.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jan 25 2006 9:53 pm

Je moet idd gelukkig nog een beetje zelf denken.

Zet je camera in S en je kunt tot 1/500 kiezen de rest wordt dan automatisch geregeld.

je kunt dan als je een proeffoto maakt met zowel de flits compensatie als de gewone belichtings compensatie de boel naar je eigen smaak aanpassen.
Bij een D70 kun je onderin de zoeker Op je analoge belichtings display +||||o||||- dat ding dus: zien of je omgevingslicht belichting ongeveer goed zit als het streepje op 0 staat is het dus echt fill flash gaat hij richting de min dan zal de flitser dit compenseren en omgekeerd.
Als ik buiten fill toepas compenseer ik de flitser meestal met -1,3 tot -1,7 stop

Ik zou idd heel erg oppassen met het zomaar zondermeer aannemen van een bruiloft en in het bijzonder van vrienden of bekenden.
Denk er zeker niet te gemakkelijk over, en wat je zegt is zeker waar als het goed is is het maar 1 keer.

pas als ze echt niet anders kunnen of willen zou ik het pas doen en maak daar ook vantevoren heeeele goede afspraken over.
Dat je wel foto's wil maken maar dat het dus ook giga mis kan gaan.
Stel dat op een belangrijk moment je camera het begeeft oid..

Luc.
flickr

Equis25

Bericht door Equis25 » do jan 26 2006 8:22 pm

Rob,

Je hebt een goede uitleg gekregen van Luc en verder ik ben het er mee eens dat je erg moet uit kijken wanneer je je in de bruiloft fotografie gaat begeven... <als je Engels kunt lezen, WWW.Nikonians.Org heeft een forum bmt wedding photography.>

Ik heb het een keer gedaan en aangezien ik bang was dat mijn D70 de geest zou geven op het kritieke moment, had ik een tweede body gekocht. Gelukkig liep alles goed af. Voor het kritieke moment had de Bruid een zgn "professionele" fotograaf gehuurd , die een vriend van de "Justice of the Peace" was <ik woon in de USA>. Dus die twee verschijnen. De JP in een staartjes jas en de fotograaf "Sal" <kort voor Salvatore> met een fotografisch vest voor allerlei apparatuur, maar geen camera die zichtbaar was... Toen ik hem vroeg waar zijn camera was, opende hij een pocket waar hij een Canon 2Meg. uithaalde. De grappigste fotos waren die van Sal in actie... Het moraal van het verhaal is dat wanneer een tweede fotograaf in de buurt is is de druk heel wat minder!

Good Luck!

Herman

PS De bruiloft heb ik gedaan met mijn SB600

Rob

Bericht door Rob » do jan 26 2006 8:38 pm

Ja ik ben ook wel huiverig want ik zou er zelf ook niet blij van worden als het mis zou gaan. Je hebt zo snel een foto die mooi is maar niet perfect belicht en dat is zonde.

Ik ga nog wel ff een hoop oefenen met me vriendin (soort trouwen, vinden vrouwen nooit erg om te oefenen :) )

tnx voor alle info

Rob

Bericht door Rob » do jan 26 2006 8:54 pm

Toch nog een flitser vraag:

Als ik de belichting aanpast op de camera kan je - 3 tot +3 doen. Als je dit op de SB-600 doet ook.

Geeft dit beide hetzelfde effect of kan je andere dingen bereiken als je een van beide gebruikt ?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr jan 27 2006 12:06 am

Ik weet niet exact hoe het bij een D50 zit maar bij een D70 kun je zowel de normale belichting als de flitsbelichting compenseren op de camera.
Als ik het popup knopje indruk en aan het voorste instelwiel draai verstel ik de compensatie voor het flitslicht meer of minder sterke flits ..

Dit loopt dan van +1 tot -3 terwijl ik het op de flitser zelf, wel van -3 tot +3 kan verstellen.. het is dus blijkbaar toch niet helemaal hetzelfde ..

Misschien dat iemand wel kan vertellen waarom dit verschil in compensatie bereik er is ??

Wel een strak plan Herman. Ik zou Rob natuurlijk ook kunnen gaan "helpen" op die bruiloft zijn er ook 2 fotografen en dus ook gelijk back-up apparatuur Lijkt me wel lachen om een keer te doen.

Vorige week had ik nog een feestje van me oom.
Die werd 50 en dat is natuurlijk geen bruiloft maar wel leuk om te doen. Op een gegeven moment heb ik (half dronken) me 50/1.8 op de camera gezet en ben ik gewoon met van allerlei verschillende settings aan het rondschieten geweest.
Met flits zonder flits 400, 800 en zelfs even 1600 ASA ik heb nog niet alles online gezet maar dit zijn een paar opnames die ik daar heb mogen maken.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
flickr

Rob

Bericht door Rob » vr jan 27 2006 10:01 am

Lijkt wel een oud archief van je opa :) Toch heeft zwart-wit zijn charmes!

Als ze mij vragen dan laat ik het zeker weten hier! Ik zal me vriendin eens wat seintjes geven dat ze gaat "socializen" bij het bruidspaar :) Nee zo erg zijn we ook weer niet.

Mensen wat is er toch veel te doen met fotografie! Als je al die forums en andere websites ziet...pfffffffffftttttttttt ik lees weinig meer in me tentamen boeken maar meer engelse forums over fotografie :)

Linksonder is mooi met die sigaar, photoshop ? En welke tools ? :)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr jan 27 2006 11:20 am

Idd Ps CS2 met de volgende tools: ik begin bij de CF kaart ......

Ik ben een grote fan van Breeze browser wat betreft workflow PC software.
Ik gebruik dus downloader pro om de afbeeldingen geautomatiseerd van de CF kaart naar me pc over te zetten.
zodra ik de kaart in de cardreader duw start downloader pro en begint automatisch alle foto's naar een door het programma zelf gecreerde map te verplaatsen en te renamen naar datum en tijd. Als hij klaar is worden alle afbeeldigen op de kaart gewist.

Hierna start breeze browser automatisch op en opent de map waar de zojuist gekopieerde afbeeldingen staan zodat ik de foto's kan beoordelen.

Door rechts te klikken op een afbeelding in breeze browser of op een tumbnail kan ik kiezen om de afbeelding verder te bewerken in PS of in bijv. Nikon capture of bijv. in het geval van .NEF files gebruik ik soms ook wel capture one pro.

De bovenstaande foto van de man met de sigaar heb ik in PS CS2 verder bewerkt. Hier heb ik een B&W workflow pro plugin gebruikt van fredmiranda om de afbeeldig om te zetten naar zwart wit en om vervolgens weer om te zetten naar een sepia tritone. maar als je een beetje de weg weet in PS lukt dat ook wel zonder plugin.

daarna heb ik een tweede laag aan gemaakt met duplicate layer en daar een gaussianblur filter op los gelaten met een radius van ongeveer 20 pixels.
vervolgens rechts klikken op de 2e laag en blending options selecteren Kies voor blend mode normal en met het shuifje kun je het filter meer of minder je afbeelding laten beinvloeden.
Kies je voor darken bij de blend mode dan kan dat ook heel erg mooi zijn maar ik vind dat weer minder geschikt voor portretten.

Vervolgens file save for web as een JPG uiteraard wel gerezized naar een kleiner formaat en die afbeelding staat dus in het draadje hier boven.

je kunt bijv. ook met een gum de 2e laag bewerken je kunt dan bijv. bepalen waar het filter van invloed is en zodoende bijv. een achtergrond die je eigenlijk te scherp vind zachter maken een beetje zoals er in de donkere kamer met maskers wordt gewerkt ...

Luc.
flickr

Rob

Bericht door Rob » vr jan 27 2006 12:19 pm

Jemig het klinkt nog als wazigheid in me oren...

Ik heb de NL CS2 editie maar dat is soms wel lastig als je een les volgt op internet, ook nu noem je engelse namen en dan ben ik eerst aan het "zoeken/vertalen"

Ik ga thuis eens kijken of ik het kan vinden, waar heb je die plugins vandaan ? Het voordeel van een plugin is dat je dan minder werk hoeft te doen ?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”