Aanschafvragen
Aanschafvragen
Sinds korte tijd denk ik erover na om een digitale speigelreflexcamera aan te schaffen.
Op dit moment beschik ik over het volgende materiaal:
Nikon F70 (analoog)
Nikon AF Nikkor 28-80 1:3.5-5.6D
Nikon AF Nikkor 70-300 1:4-5.6G
Ik heb er zo'n anderhalf jaar niet meer mee gefotograveerd. Dit heeft verschillende redenen die ik hier niet verder zal noemen.
Ik wil nu dus een digitale reflex camera aanschaffen. Ik heb daarvoor de volgende eisen:
Harde eisen:
- Gelijke kwaliteit foto van normaal formaat als met de analoge
- Enkele voorgeprogrameerde programma's
- Flits: ik wil 's avonds goed foto's kunnen nemen van bijvoorbeeld mensen die bij elkaar zitten
- Mijn lenzen moeten ook op de camera passen
- De kosten mogen rond de 750 euro komen te liggen
- Diafragma en sluitertijd automatisch en zelf in kunnen stellen, ook los van elkaar
- Standaard flitsprogramma's
- verstelbare iso-waarden
- automatisch en handmatig scherpstellen (kan dit ook met mijn oude lenzen?)
- Nederlandstalige handleiding
- aanschafprijs van uitbreidingsmateriaal niet te hoog
Minder harde eisen
- vergrotingen tot 1m bij 75 cm met redelijk goede kwaliteit
Ik zit er aan te denken om naast mijn oude lenzen een kitlens aan te schaffen, omdat ik denk dat deze anders/beter functioneert bij mijn nieuwe camera.
Graag jullie meningen. Maak de uitleg niet te moeilijk, want het is een tijdje geleden, maar ik ga er me er ook wel weer in verdiepen.
Groeten Eelco
Op dit moment beschik ik over het volgende materiaal:
Nikon F70 (analoog)
Nikon AF Nikkor 28-80 1:3.5-5.6D
Nikon AF Nikkor 70-300 1:4-5.6G
Ik heb er zo'n anderhalf jaar niet meer mee gefotograveerd. Dit heeft verschillende redenen die ik hier niet verder zal noemen.
Ik wil nu dus een digitale reflex camera aanschaffen. Ik heb daarvoor de volgende eisen:
Harde eisen:
- Gelijke kwaliteit foto van normaal formaat als met de analoge
- Enkele voorgeprogrameerde programma's
- Flits: ik wil 's avonds goed foto's kunnen nemen van bijvoorbeeld mensen die bij elkaar zitten
- Mijn lenzen moeten ook op de camera passen
- De kosten mogen rond de 750 euro komen te liggen
- Diafragma en sluitertijd automatisch en zelf in kunnen stellen, ook los van elkaar
- Standaard flitsprogramma's
- verstelbare iso-waarden
- automatisch en handmatig scherpstellen (kan dit ook met mijn oude lenzen?)
- Nederlandstalige handleiding
- aanschafprijs van uitbreidingsmateriaal niet te hoog
Minder harde eisen
Ik zit er aan te denken om naast mijn oude lenzen een kitlens aan te schaffen, omdat ik denk dat deze anders/beter functioneert bij mijn nieuwe camera.
Graag jullie meningen. Maak de uitleg niet te moeilijk, want het is een tijdje geleden, maar ik ga er me er ook wel weer in verdiepen.
Groeten Eelco
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Sluit me bij Brenzef aan. Een D40x is in dit geval de eerste die afvalt, omdat beide lenzen van Eelco2 dan waardeloos zijn. Ik zou proberen nog een D70s te scoren bij de MediaMarkt.
Groet, Cees
Groet, Cees

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D70s met stukje glas
Een D70s is nog de voordeligste optie en hou je wat geld over om een leuk lensje erbij aan te schaffen.
Want groothoek heb je niet meer op DSLR.
Een Nikkor 18-70mm of Sigma 17-70mm of nog beter de Tamron 17-50mm 2.8
Dan kan je voorlopig uit de voeten.
Groetjes George
Want groothoek heb je niet meer op DSLR.
Een Nikkor 18-70mm of Sigma 17-70mm of nog beter de Tamron 17-50mm 2.8
Dan kan je voorlopig uit de voeten.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dag Eelco
Ik zou voor de D80 gaan als ik jou was. Die camera kan wat je wilt, hoewel hij een klein beetje boven je budget ligt (dat is dan zonder kitlens)
Ik stel me voor dat je op termijn nog wel een extra lens zou willen hebben aan de groothoek kant, want die 28 mm geeft op een digitale body een beeldhoek vergelijkbaar met een 50 mm lens op je F70.
Zoals anderen ook al gezegd hebben doen de D40 en D40X het niet met je huidige glaswerk.
Je zegt er niet bij wat je nu als externe flitser gebruikt, als je die niet gebruikt dan kun je met de interne flitser van de D80 net zo goed uit de voeten als met die van de F70.
Als ik in jouw situatie een D80 kocht dan zou ik daarna de SB400 of SB600 op het verlanglijstje zetten.
Als je naar de D70s kijkt, waar sommigen het over hebben, dan zul je zien dat die in principe niet meer nieuw leverbaar is, kan zijn dat ie nog ergens op voorraad ligt, maar daar houdt het mee op.
Ik zou voor de D80 gaan als ik jou was. Die camera kan wat je wilt, hoewel hij een klein beetje boven je budget ligt (dat is dan zonder kitlens)
Ik stel me voor dat je op termijn nog wel een extra lens zou willen hebben aan de groothoek kant, want die 28 mm geeft op een digitale body een beeldhoek vergelijkbaar met een 50 mm lens op je F70.
Zoals anderen ook al gezegd hebben doen de D40 en D40X het niet met je huidige glaswerk.
Je zegt er niet bij wat je nu als externe flitser gebruikt, als je die niet gebruikt dan kun je met de interne flitser van de D80 net zo goed uit de voeten als met die van de F70.
Als ik in jouw situatie een D80 kocht dan zou ik daarna de SB400 of SB600 op het verlanglijstje zetten.
Als je naar de D70s kijkt, waar sommigen het over hebben, dan zul je zien dat die in principe niet meer nieuw leverbaar is, kan zijn dat ie nog ergens op voorraad ligt, maar daar houdt het mee op.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
citaat: Minder harde eisen
De kwaliteit van Nikkor objectieven is uit te leggen aan de hand van de foto die je er mee maken wil.
Ik denk dat het genoemde 28-80 objectief geschikt is voor vergrotingen van zeg 18 bij 24 cm. Je moet een klasse betere objectieven kopen wil je vergrotingen maken van zeg 30 bij 40 cm. En met een 6mb camera moet dat gewoon lukken.
Wil je nu vergrotingen maken van 1 meter, dan moet je eigenlijk een D2Xs en een klasse objectief aanschaffen. Het goedkoopste objectief is dan een vaste 50mm.
Maar de D2Xs voldoet niet aan de gestelde norm van de financien en de norm van enkele programma standen.
Het dichtst in de buurt komt een D80 met de 18-70 kit. Ik denk dat de opruiming van een D70s over is.
De kwaliteit van Nikkor objectieven is uit te leggen aan de hand van de foto die je er mee maken wil.
Ik denk dat het genoemde 28-80 objectief geschikt is voor vergrotingen van zeg 18 bij 24 cm. Je moet een klasse betere objectieven kopen wil je vergrotingen maken van zeg 30 bij 40 cm. En met een 6mb camera moet dat gewoon lukken.
Wil je nu vergrotingen maken van 1 meter, dan moet je eigenlijk een D2Xs en een klasse objectief aanschaffen. Het goedkoopste objectief is dan een vaste 50mm.
Maar de D2Xs voldoet niet aan de gestelde norm van de financien en de norm van enkele programma standen.
Het dichtst in de buurt komt een D80 met de 18-70 kit. Ik denk dat de opruiming van een D70s over is.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
goed bedoeld
Geeft niets Roelof, als de bedoeling maar goed is.
Groetjes George
Groetjes George

Laatst gewijzigd door George Fennes op wo mei 02 2007 6:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken
oke, ik heb wat rondgekeken naar de Nikon D70s. Ik kan nauwelijks meer ergens een nieuwe aanschaffen, maar wat zeggen jullie van de volgende aanbieding:
http://www.speurders.nl/fotografie/digi ... d70s.17.99
http://www.speurders.nl/fotografie/digi ... d70s.17.99