witbalanscorrectie in jpg

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
george013

witbalanscorrectie in jpg

Bericht door george013 » za jun 25 2011 9:08 pm

Mijn dochter is net terug van een weekje New York. Had een compact meegenomen, schiet met JPG en thuis komende klaagt ze over de slechte kwaliteit van de foto's: allemaal blauw. Blijkt de witbalans op het lampje te staan.
Weet iemand hoe dit te corrigeren?
George

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: witbalanscorrectie in jpg

Bericht door henkk » za jun 25 2011 9:47 pm

Kies een foto met een helder wit punt, liefst bij daglicht genomen (bijv. een gestucte muur o.i.d.).
Als er geen wit te vinden is, kun je ook een grijs punt nemen.
Corrigeer de foto met een of ander bewerkingsprogramma zodanig dat het wit weer wit is (of grijs).
sla de foto als kopie op (geen originele jpegs overschrijven vanwege kwaliteitsverlies.
Kopieer de aanpassing en voer deze als batch-verwerking door over alle andere foto's (opslaan als kopie!)

Het lijkt me dat dit met Photoshop (Elements) of Capture NX2 wel moet kunnen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

george013

Bericht door george013 » za jun 25 2011 10:04 pm

Hoop nog steeds dater een andere oplossing is. Als je de afwijking weet, kunstlicht, dat je dan ook de afwijking zou kunnen achterhalen en dit als correctie op een of andere manier zou kunnen gebruiken.
Kan ik een aanpassing middels een grijspuntje copieeren en uitvoeren op andere foto's? CaptureNx.
George

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za jun 25 2011 10:10 pm

Ja dat is toch precies wat ik schreef?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jun 25 2011 10:22 pm

Inderdaad, dat is m.i. ook de beste oplossing hoor. :)

Let wel: het is echt corrigeren, zie het als een lapmiddel. Verwacht geen wonderen, maar wel acceptabeler plaatjes.

george013

Bericht door george013 » za jun 25 2011 10:32 pm

Ik heb de foto's niet hier. Kan dus niets doen of uitproberen.
Zal uitzoeken hoe ik een grijscorrectie kan plaatsen in een batchverwerking. Nooit gedaan.
Lukt het me niet, dan zal ze zelf achter de pc moeten gaan zitten en foto voor foto corrigeren.
Aldoende leert men.
George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jun 25 2011 10:34 pm

Batch gaat niet lukken. Of alle foto's moeten onder dezelfde omstandigheden gemaakt zijn, dan geef ik je een kans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 25 2011 11:11 pm

Ik zou een aantal JPG bestanden in Nikon Capture NX2 inladen en globaal een gemiddelde correctie zoeken die min of meer acceptabel is voor de meeste beelden. De bestanden sla je met die correctie dan op als NEF-bestand.
Vervolgens bewerk je alle JPG-bestanden met de correctie-lijst die je eerder als gemiddelde hebt uitgevogeld. Alles opslaan in NEF.
Van daaruit kijk je via de browser welke bestanden nog wat extra aanpassing nodig hebben. Vervolgens laadt je die NEF-bestanden in en past de correctielijst aan, sla het dan weer op als NEF. Als je alles dan hebt doorgewerkt, maak je in batch alsnog een uitvoer met bewerkingslijst naar TIF of JPG als einddoel.

Het voordeel van deze methode is dat je eerste JPG-bestand ingekapseld in een NEF-bestand niet verder in kwaliteit gegradeerd wordt bij elke correctiestap en het tussentijds opslaan als NEF. En je kunt ongebreideld aanpassingen doen. Bovendien zijn je bestanden behoorlijk compact.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo jun 26 2011 9:18 am

JPEG converteren naar NEF? Dat kan natuurlijk niet. Wat maar CaptureNX er dan van? Een NepNEF?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jun 26 2011 9:55 am

Als je met Photoshop werkt kun je vanuit Bridge wel de JPEG openen in ACR (Adobe Camera Raw).
Open Bridge, zoek de foto op, klik rechts en kies voor openen in Camera Raw. Als je met het pipetje een neutraal punt kiest in je foto (bij portretten bijv. oogwit) dan kun je op die manier de witbalans bepalen. Photoshop kiest dan voor een zgn. Custom witbalans, maar je kunt zelf nog wel wat rommelen door met de schuifjes te spelen. Ik heb zelf op die manier wel eens foto's gered die ik per ongeluk in JPEG had genomen. Succes!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 26 2011 10:02 am

Tom schreef:JPEG converteren naar NEF? Dat kan natuurlijk niet. Wat maar CaptureNX er dan van? Een NepNEF?
Ik converteer niet, de JPG blijft JPG, maar ingekapseld in een NEF-bestand met daaraan vast de correctielijst.
NEF hoeft niet automatisch te betekenen dat het om een "RAW"-bestand van een camera zou gaan.
Dat het in 99 van de 100 gevallen dat meestal wel is. OK, maar dat is niet de feitelijke doelstelling die Nikon aan een "NEF-extensie" heeft gegeven.
Je kunt op die wijze tevens JPG en TIF bestanden als zodanig opslaan.
Probeer het eens, dan gaat er een wereld voor je open.

Alleen de typische camera instellingen die je bij een RAW-bestand nog wel kunt veranderen, kun je met een JPG of TIF bestand niet veranderen. Je hebt echter wel de beschikking over al die andere correctiegereedschappen, zoals curves, D-Lighting, etc. en de U-point stuurpunten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jun 26 2011 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » zo jun 26 2011 10:03 am

Dat kan wel. Je opent de JPG-foto inCapture en direkt "opslaan als" NEF. Dan heb je een NEF-bestand die je weer in kunt lezen. Je hebt niet alle functies. Een groot voordeel is dat je niet telkens het moedermateriaal moet kopieeren als je opnieuw wilt beginnen.
Heb net een paar fotos met mijn camera gemaakt met WB op kunstlicht en daarmee gespeeld. Met deze foto's geeft de optie automatische niveaus of D-lighting een aardige correctie. Afwachten hoe dat bij haar foto's uitpakt.
George

Leon heeft ook al gereageerd zie ik

george013

Bericht door george013 » zo jun 26 2011 6:07 pm

Inmiddels de fotos gekregen en ermee gespeeld. Moet zeggen dat auto-level veel goed maakt, acceptabel voor een vakantiekiekje.
Probeer zelf maar eens met een NEF. Verander de witbalans in gloeilicht, foto wordt blauw, en dan auto-level eroverheen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 28 2011 9:19 am

george013 schreef:Inmiddels de fotos gekregen en ermee gespeeld. Moet zeggen dat auto-level veel goed maakt, acceptabel voor een vakantiekiekje.
Jij of je dochter kan altijd nog een extra correctie erin brengen binnen Capture NX2 als het er iets beter uit moet komen te zien.
Misschien handiger je dochter wat kneepjes te leren / voor te doen op die foto's, kan ze het verder zelf.
Kost het jouw geen tijd meer. :wink:

george013

Bericht door george013 » di jun 28 2011 12:32 pm

Wat vond je van het gebruik van auto-levels? Hij brengt het redelijk goed terug naar het origineel. Viel me op dat als ik hierna D-lightning erover liet gaan ik de foute foto weer terug kreeg. Net alsof D-lightning de bewerking van auto-levels niet meeneemt.
Zal daar eens dieper induiken.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”