Nog steeds geen keuze kunnen maken D90 vs D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
gpi
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nog steeds geen keuze kunnen maken D90 vs D7000

Bericht door gpi » ma jun 27 2011 12:12 am

Ja ik ben de zoveelste die twijfelt tussen de keuze voor een body. Over beide body's lees ik veel lof, ook van de D7000 liefhebbers die nog geen afstand van hun D90 hebben kunnen doen.

Even kort enkele zaken op een rij;
In het verre verleden begonnen met een FG-20 met tokina 35-70 2.8, tokina 70-210 4-5.6 en een tokina 400 5.6
De tweede body werd een 6006, de amerikaanse 601 met een nikon 35-80 4-5.6

Met de sets jarenlang met plezier gefotografeerd. Altijd als enthousiasteling, niet iemand die dagelijks of wekelijks er op uittrekt om te fotograferen. Van alles gefotografeerd af en toe binnen, maar vooral buiten. Gek genoeg om op een fietstocht van 7000km de gehele FG set incl 400mm en metz staafflitser mee te nemen.

Nu vele jaren later, en vele malen het vervloeken van mijn nikon coolpix camera (maakt prima snapshots, maar met z'n beperkingen) nu dan toch weer zover om een niewe set aan te schaffen. Maar welke dan? enerzijds trekt de D7000 enorm, waarom? Dual SD (backup functie), de U standen lijken mij erg aantrekkelijk. Mogelijk de snelheid, wil graag wat hockey wedstrijden vastleggen, maar is de D90 daar ook niet goed genoeg voor? Beter afwerking tegen stof en vocht, maar is dit heel relefant? stof komen we allemaal tegen, maar zie mij zelf niet in de gietende regen staan fotograferen.

Enerzijds heb ik zo iets, de D7000 is nu de state of art voor de consument, dus neem die. Anderzijds zie ik vanavond direct de interesse van miojn zoon (14) onstaan als ik de oude fototas naar beneden haal. Hij begint, leergierig als hij is (op technisch vlak, en zonder school verplichtingen ;-) ) direct door de sets te kijken en met de zoom lensen te spelen. Het duurt dan ook geen 30 seconden en hij heeft door dat de 2.8 lens een stuk helderder is dan de 4-5.6 lens. Waarmee eigenlijk voor je zelf wederom word bevestigd dat de duurdere set lensen een pre is. In iedergeval het het optimaal gebruik maken van het licht, want ik vraag mij af of ik de kleine vertekeningen zal waarnemen. Ik blaas mijn eigen fotoś doorgaans niet enorm op.

Als mijn zoon ook de camera gaat oppakken is een D7000 dan niet te complex tov de D90? Of moeten we er van uitgaan dat hij het veel sneller onder knie heeft dan zijn vader? Zou het super vinden als hij het leuk vind, maar baleen als hij afhaakt wegens een te complex gebeuren.

Een complete set is direct een duur grapje, Body + 16-85 en 70-300 + SB700
Wellicht starten met een tweedehands 2.8 Nikon AF lens? Of zien we de VR als een must? Of doe ik de body vreselijk te kort?

Wat wil gaan doen? Primair voor uitjes, weekendjes weg, Sport fotografie van de kinderen, natuur en architectuur in de vakantie, en wat mooie aanzichten van de natuur die je onderweg wel eens tegenkomt. Het er specifiek op uittrekken zie ik gezien mijn volle agenda niet 123 gebeuren. Ben best bereid om in de manuals te duiken, maar heb niet de tijd voor een deeltijd studie van enkele avonden gedurende een jaar.

Waarom geen D5100? Primair, te kleine body ligt niet lekker in de hand.

Wie weet hebben jullie nog goede argumenten voor het een of het ander.

Gr,
Gert-Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nog steeds geen keuze kunnen maken D90 vs D7000

Bericht door Patrick » ma jun 27 2011 12:46 am

Dat zijn een hoop vragen in een draadje. Ik zal aan de hand van je draadjes mijn ideeën er een beetje bij zetten. Uitgebreid omdat ik daar even zin in heb en ook omdat deze vraag zo vaak voorkomt. Nikon maakt het ons toch wel lastig door de D90 nog in het programma te houden! :twisted:

Welkom in ieder geval op ons forum. Zo te lezen was je er al een tijdje! :lol:
gpi schreef:Ja ik ben de zoveelste die twijfelt tussen de keuze voor een body. Over beide body's lees ik veel lof, ook van de D7000 liefhebbers die nog geen afstand van hun D90 hebben kunnen doen.
Tja, je bent niet de eerste. Beide prima bodies.
gpi schreef: Maar welke dan? enerzijds trekt de D7000 enorm, waarom? Dual SD (backup functie), de U standen lijken mij erg aantrekkelijk. Mogelijk de snelheid, wil graag wat hockey wedstrijden vastleggen, maar is de D90 daar ook niet goed genoeg voor? Beter afwerking tegen stof en vocht, maar is dit heel relefant? stof komen we allemaal tegen, maar zie mij zelf niet in de gietende regen staan fotograferen.
De D90 is wat langzamer, wat je met name bij sport zal merken. Maar als je echt een sportcamera zoekt kan je eigenlijk beter een D300s kopen. Die is al wat sneller in foto's per seconde, maar vooral de grotere buffer is een voordeel. Niet dat de D7000 een traag ding is overigens. Maar voor sport alleen is de keuze makkelijk wat mij betreft. Hoewel. Eigenlijk is een goed objectief zeker zo belangrijk.
gpi schreef:Enerzijds heb ik zo iets, de D7000 is nu de state of art voor de consument, dus neem die. Anderzijds zie ik vanavond direct de interesse van miojn zoon (14) onstaan als ik de oude fototas naar beneden haal. Hij begint, leergierig als hij is (op technisch vlak, en zonder school verplichtingen ;-) ) direct door de sets te kijken en met de zoom lensen te spelen. Het duurt dan ook geen 30 seconden en hij heeft door dat de 2.8 lens een stuk helderder is dan de 4-5.6 lens. Waarmee eigenlijk voor je zelf wederom word bevestigd dat de duurdere set lensen een pre is.
De D7000 is niet moeilijker te begrijpen dan de D90 als je naar functionaliteit en knopjes kijkt; dat scheelt niet zoveel. De D7000 heeft wel een ander autofocussysteem wat mensen wel eens parten blijkt te spelen. Maar het is in feite niet echt een punt in de overweging volgens mij. Als je de D90 snapt, snap je de D7000 ook. Nog even afgezien van het feit dat de camera niet zo heel snel doorslaggevend is bij het maken van een goede foto; dat ben je zelf. En wederom doet de camera het ook niet zo goed zonder goed objectief.
gpi schreef:Als mijn zoon ook de camera gaat oppakken is een D7000 dan niet te complex tov de D90? Of moeten we er van uitgaan dat hij het veel sneller onder knie heeft dan zijn vader? Zou het super vinden als hij het leuk vind, maar baleen als hij afhaakt wegens een te complex gebeuren.
Als je zoon een beetje technisch is dan heeft hij de camera technisch vast zo door. Nikons's zitten tenslotte logisch in elkaar. Als je je camera in de toekomst lastig vindt kan hij je vast al snel uitleggen wat je moet doen. Fotograferen is natuurlijk wel wat anders dan de camera kunnen besturen. Gelukkig maar.
gpi schreef:Een complete set is direct een duur grapje, Body + 16-85 en 70-210 + SB700
Wellicht starten met een tweedehands 2.8 Nikon AF lens? Of zien we de VR als een must? Of doe ik de body vreselijk te kort?
Tja, duur. Wat is dat eigenlijk. Het kost veel geld. Zeker de hoger geprijsde objectieven. Maar juist die hoger geprijsde objectieven zijn uiteindelijk goedkoper in veel gevallen. Want je hoeft of wil ze niet snel later ruilen voor een beter exemplaar, wat uiteindelijk gewoon duurder is. Als de prijs een factor is, dan moet je echt gewoon voor de D90 gaan. Die extra 400 Euro (of iets in die buurt) kan je beter in goede objectieven stoppen. Omdat die uiteindelijk belangrijker zijn voor een mooie foto, en omdat je daar minder op afschrijft.

VR is leuk, maar lichtsterkte vind ik belangrijker. Het is natuurlijk wel handig. Maar bij sport heb je er al niet zoveel aan, want je onderwerp beweegt tenslotte, dus je hebt snelle sluitertijden nodig. En liefst een mooie rustige achtergrond. Dus: lichtsterke objectieven! De 70-210 was en wellicht ook is een leuk objectief. Maar eigenlijk wil je voor sport iets snellers en lichtsterkers. Wellicht een mooie tweedehands 80-200 f2.8, of zelfs een tweedehands 70-200 f2.8 VR. Een hoop geld, maar het zo mooi en waardevast!
gpi schreef:Wat wil gaan doen? Primair voor uitjes, weekendjes weg, Sport fotografie van de kinderen, natuur en architectuur in de vakantie, en wat mooie aanzichten van de natuur die je onderweg wel eens tegenkomt. Het er specifiek op uittrekken zie ik gezien mijn volle agenda niet 123 gebeuren. Ben best bereid om in de manuals te duiken, maar heb niet de tijd voor een deeltijd studie van enkele avonden gedurende een jaar.
Ach, je moet natuurlijk niet verwachten dat je in twee weken uitgeleerd bent. Je koopt een mooi stuk techniek. Daar topplaten uit toveren duurt meestal even. Maar dat is juist leuk!
gpi schreef:Wie weet hebben jullie nog goede argumenten voor het een of het ander.
Ik heb m'n best gedaan dacht ik zo. :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

foto123

Bericht door foto123 » ma jun 27 2011 7:53 am

ik heb kort geleden de D90 gekocht! Ben er superblij mee. Hij is nu te koop voor een prikkie, en 3 jaar geleden was het een top camera en nu nog!
Laat je niet gek maken door de nieuwe modellen, van het verschil kun je een mooie lens kopen! De D90 is na 3 jaar nog steeds top.

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » ma jun 27 2011 8:02 am

Ook ik heb onlangs de D90 gekocht. Bewezen kwaliteit, geen kinderziektes en met de prijs van nu een hele goede prijs/kwaliteitverhouding. Over een jaar of 3-4 kijken we dan wel weer eens wat er aan body's te koop is. Het (lichtsterke) glaswerk wat ik nu aan het "verzamelen" ben zal in ieder geval veel langer meegaan.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » ma jun 27 2011 9:52 am

De D90 is natuurlijk van een eerdere generatie, echter voldoet nog zeer goed, de D7000 kan iets hoger in de iso waarde voordat de foto minder acceptabel word. Echter dit kan je geheel compenseren met snel glas, lees laag F getal. Een AF 80-200 ED 2.8 ging gisteren voor 600,- euro van de hand op MP. De D7000 is juist weer gevoelig voor goed glas, lees de diverse fora er op na, met de wat goedkopere lenzen zie je dit er aan af.
Dus als ik de keuze voor je kon maken wat ik niet kan en wil. Is de D90 icm een goede AF80-200 je keuze, perfect voor de sport VR heb je daar niet bij nodig.
succes met je keuze.

Midge

gpi
Forumlid
Forumlid

Bericht door gpi » ma jun 27 2011 12:43 pm

Allen alvast bedankt voor de reacties, met name Patrick voor de uitgebreide reactie.
Ook leuk om eens naar de D300(s) te kijken, nog meer keuze ha ha.
Ik zal eens kijken naar de prijzen van een tweedehands D300, volgens mij heeft de s variant hoofdzakelijk video als extra functie (althans dat is was ik even 123 zag.)
De keuze voor de lenzen is helder ;-), een F2.8 is the way to go. Op MP staan er inderdaad meerdere, en volgens mij voldoen de AF-D varianten prima of zie ik iets cruciaals over het hoofd?
gr,
Gert-Jan

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » ma jun 27 2011 5:11 pm

hansvk schreef:Ook ik heb onlangs de D90 gekocht. Bewezen kwaliteit, geen kinderziektes en met de prijs van nu een hele goede prijs/kwaliteitverhouding. Over een jaar of 3-4 kijken we dan wel weer eens wat er aan body's te koop is. Het (lichtsterke) glaswerk wat ik nu aan het "verzamelen" ben zal in ieder geval veel langer meegaan.
Tamelijke vreemde reactie. De D90 is echt niet tussentijds veranderd. Voordat Nikon een apparaat op de markt brengt is het uitgebreid getest. Dat de D7000 problemen oplevert voor overstappers van de D80 of de D90 komt door de verbeteringen in voornamelijk de AF.

@ GPI: in jou geval zou ik voor de D7000 gaan, kun je ook die 'oude"' Tokina's blijven gebruiken met behulp van de diafragmaring, zoals je gewend bent (kan met de D300 ook, trouwens) met de D90 gaat dat niet. Verder is het een zo grote overstap, dat je de problemen die de overstappers hebben, niet zult tegenkomen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

gpi
Forumlid
Forumlid

Bericht door gpi » ma jun 27 2011 11:23 pm

Zo de kogel is door de kerk, vandaag besloten dat het toch de D300 word. Niet geheel toepasselijk tov de titel. Maar mijn inziens een dijk van een camera. Vanavond direct tot actie overgegaan en via MP een tweedehands body met verticale handgreep aangeschaft. Zonet de eerste test foto's gemaakt met mijn "oude" lenzen, en dat geeft een goed gevoel. Een hoop leer en oefenwerk te gaan de komende vakantie :-).

Bedankt voor de reactie's en wellicht tot een volgend draadje.
Gert-Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 12:26 am

Oh je, toch niet omdat ik zei dat je voor sport eigenlijk die kant op moet denken? 8)

Die is trouwens wel wat lastiger te bedienen voor minder ervaren fotografen doordat er geen "pretstanden" op zitten.

In ieder geval veel plezier met de D300. Een fantastische camera!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gpi
Forumlid
Forumlid

Bericht door gpi » di jun 28 2011 12:50 am

Nee, hoor de opmerking over de sport was niet de reden, maar wel de trigger om nog eens goed te kijken naar de D300. Ik had mij al suf gegoogled de afgelopen tijd, en de D300 kwam natuurlijk al vaak voorbij. Eigenlijk nooit serieus naar gekeken omdat die in de winkel boven budget ging. Vandaag nog eens goed naar de tweedehands markt gekeken, en dan blijkt de D300 best betaalbaar te zijn. Mooi tussen de D90 en D7000 in. Die pret programma's geloof ik wel, mijn vorige camera's hadden ook geen pret programma's. Als je in de analoge tijd hebt gefotografeerd met een spiegelreflex dan heb je leren nadenken over de foto. Zo ben ik ook ooit begonnen te programeren in assembly en PLC, niet de meest gebruikersvriendelijke programeer talen, maar wel super om de techniek te doorgronden. Met de 4 zelf in te stellen voorkeuren kom ik een heel eind denk ik zo :-). Al even zitten spelen, maar mijn inziens zit ea redelijk logisch in elkaar.

Ik heb nog wel een ander vraagje, er worden meerdere 80-200's aangeboden, voornamelijk de D en de S. Feitenlijk zit er in het glas geen verschil zover ik weet. De S zou staan voor silent wave motor. Weet je of er een verschil in AF snelheid zit bij deze lenzen? En zo ja, is het verschil in prijs (400 euro op MP) waard?

Last but not least, wat is de maximum write speed voor de D300? Heb nog niet echt gezocht, maar moet nog wel ff een snelkaartje kopen. Voor test zit er nu een oude CF harddisk van IBM in met 340Mb en van die writespeed word je niet vrolijk.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jun 28 2011 1:03 am

Patrick schreef: (...)
VR is leuk, maar lichtsterkte vind ik belangrijker. Het is natuurlijk wel handig. (...)
Patrick, je vergeet een aspect van VR voor de ietsje ouderen. Wat ik een buitengewoon groot voordeel vind is dat het mij helpt met mijn enigszins onvaste handen ("familiaire tremor" = kopjes koffie met voetbad): het geeft een weldadig rustig zoekerbeeld. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat het bij hogere sluitersnelheden (in b.v. sport- en kinderfotografie) beter is om het uit te zetten.

Zo heb ik ook mijn D90 met een MB-D80 grip uitgerust. Zeker niet omdat ik de extra power nodig heb, maar het grotere gewicht verbetert de stabiliteit.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 1:09 am

Voor die 80-200's moet je echt even zoeken op het forum. We hebben het daar al vaak over gehad. Even kort samengevat:

De schuifzoom zijn optisch prima, maar je moet houden van het principe en er kan niet echt een statief onder
De diverse 2-rings zijn prima. Onverwoestbare kwaliteit, zeker op een sterke body als een D300 een prima objectief.
De AFS versie is nog mooier. Inderdaad een motor ingebouwd. Optisch ook nog mooier; het is een heel ander ontwerp. Ook veruit de zwaarste van het stel.... en de duurste. De originele adviesprijs van deze versie was ooit meer dan 2500 Euro!

Of het de meerprijs van 400 euro waard is moet je echt zelf beslissen. Ik heb de AFS versie in ieder geval wel, en hij is ronduit fantastisch.

De 70-200 VR is de handigste en wellicht de beste keuze als je het geld kunt missen. VR is handig, en het is een mooi slank objectief, goed om mee te werken. Optisch bijna zo goed als de AFS 80-200, maar de verschillen zal je niet snel zien, zeker niet op een DX body.

De D300 zit trouwens niet tussen de D90 en D700o in. Hij staat er officieel boven; het is een model uit een hogere serie.

Tenslotte: een goed en ruim kaartje, of liever nog twee is wel aan te raden. Het hoeven niet de allersnelste te zijn. Met twee kaartjes uit de Sandisk Extreme III serie of iets vergelijkbaars zit je gebeiteld. Die IBM schijf kan je beter gebruiken als begin van een eigen museumpje. :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 1:13 am

JaapV schreef:
Patrick schreef: (...)
VR is leuk, maar lichtsterkte vind ik belangrijker. Het is natuurlijk wel handig. (...)
Patrick, je vergeet een aspect van VR voor de ietsje ouderen. Wat ik een buitengewoon groot voordeel vind is dat het mij helpt met mijn enigszins onvaste handen ("familiaire tremor" = kopjes koffie met voetbad): het geeft een weldadig rustig zoekerbeeld. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat het bij hogere sluitersnelheden (in b.v. sport- en kinderfotografie) beter is om het uit te zetten.

Zo heb ik ook mijn D90 met een MB-D80 grip uitgerust. Zeker niet omdat ik de extra power nodig heb, maar het grotere gewicht verbetert de stabiliteit.
Het was mijn persoonlijke mening en een bericht naar iemand die vooral met sportfotografie bezig wil zijn. Dan is lichtsterkte absoluut belangrijker dan VR. Beide is natuurlijk nog mooier. Maar even simpel gezegd, ik zou eerder een tweedehands 80-200 f2.8 kiezen in zijn situatie dan een AFS 70-300 VR.

Je kan trouwens niet in elk antwoord altijd alle aspecten voor iedereen meenemen in je formuleringen; dan raak je niet uitgetikt. Het is ook niet praktisch.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jun 28 2011 1:23 am

Patrick schreef: Je kan trouwens niet in elk antwoord altijd alle aspecten voor iedereen meenemen in je formuleringen; dan raak je niet uitgetikt. Het is ook niet praktisch.
Zit wat in! :wink2:
(Plus dat je met een zoon van 14 inderdaad waarschijnlijk niet tot de groep hoort die ik aanduidde met "ietsje ouderen")
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 1:26 am

JaapV schreef:
Patrick schreef: Je kan trouwens niet in elk antwoord altijd alle aspecten voor iedereen meenemen in je formuleringen; dan raak je niet uitgetikt. Het is ook niet praktisch.
Zit wat in! :wink2:
Tja, na meer dan 13000 posts heb ik natuurlijk wel wat bijgeleerd.

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”