Even kort enkele zaken op een rij;
In het verre verleden begonnen met een FG-20 met tokina 35-70 2.8, tokina 70-210 4-5.6 en een tokina 400 5.6
De tweede body werd een 6006, de amerikaanse 601 met een nikon 35-80 4-5.6
Met de sets jarenlang met plezier gefotografeerd. Altijd als enthousiasteling, niet iemand die dagelijks of wekelijks er op uittrekt om te fotograferen. Van alles gefotografeerd af en toe binnen, maar vooral buiten. Gek genoeg om op een fietstocht van 7000km de gehele FG set incl 400mm en metz staafflitser mee te nemen.
Nu vele jaren later, en vele malen het vervloeken van mijn nikon coolpix camera (maakt prima snapshots, maar met z'n beperkingen) nu dan toch weer zover om een niewe set aan te schaffen. Maar welke dan? enerzijds trekt de D7000 enorm, waarom? Dual SD (backup functie), de U standen lijken mij erg aantrekkelijk. Mogelijk de snelheid, wil graag wat hockey wedstrijden vastleggen, maar is de D90 daar ook niet goed genoeg voor? Beter afwerking tegen stof en vocht, maar is dit heel relefant? stof komen we allemaal tegen, maar zie mij zelf niet in de gietende regen staan fotograferen.
Enerzijds heb ik zo iets, de D7000 is nu de state of art voor de consument, dus neem die. Anderzijds zie ik vanavond direct de interesse van miojn zoon (14) onstaan als ik de oude fototas naar beneden haal. Hij begint, leergierig als hij is (op technisch vlak, en zonder school verplichtingen

Als mijn zoon ook de camera gaat oppakken is een D7000 dan niet te complex tov de D90? Of moeten we er van uitgaan dat hij het veel sneller onder knie heeft dan zijn vader? Zou het super vinden als hij het leuk vind, maar baleen als hij afhaakt wegens een te complex gebeuren.
Een complete set is direct een duur grapje, Body + 16-85 en 70-300 + SB700
Wellicht starten met een tweedehands 2.8 Nikon AF lens? Of zien we de VR als een must? Of doe ik de body vreselijk te kort?
Wat wil gaan doen? Primair voor uitjes, weekendjes weg, Sport fotografie van de kinderen, natuur en architectuur in de vakantie, en wat mooie aanzichten van de natuur die je onderweg wel eens tegenkomt. Het er specifiek op uittrekken zie ik gezien mijn volle agenda niet 123 gebeuren. Ben best bereid om in de manuals te duiken, maar heb niet de tijd voor een deeltijd studie van enkele avonden gedurende een jaar.
Waarom geen D5100? Primair, te kleine body ligt niet lekker in de hand.
Wie weet hebben jullie nog goede argumenten voor het een of het ander.
Gr,
Gert-Jan