1e Portret met donkere achtergrond

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Dochoff

1e Portret met donkere achtergrond

Bericht door Dochoff » ma jun 27 2011 11:16 am

Hoi allen,

Eindelijk m'n eerste foto's gemaakt met donkere achtergrond (met grijze achterwand en redelijk veel daglicht).
Zelf wel tevreden, maar ben benieuwd wat een 'onafhankelijk kijker' er van vindt.

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Alvast bedankt voor de (opbouwende :wink2: ) kritiek. (Mag ook gewoon een opmerking zijn van wat je ervan vindt hoor, zoals 'leuk' 'niets aan' 'mooi' 'kleurloos'... etc.)

Groetjes,
Dochoff

Goodje

Re: 1e Portret met donkere achtergrond

Bericht door Goodje » ma jun 27 2011 5:46 pm

Vind het zeker een geslaagd experiment de z/w is mijn favoriet omdat je de ogen kunt zien maar aan de andere kant het profiel foto heeft zeker ook iets mysterious over zich :wink2:

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » ma jun 27 2011 7:47 pm

Z/w is een fraai beeld, op 1 vind ik het licht te hard. Wel mooi model.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Dochoff

Bericht door Dochoff » ma jun 27 2011 8:15 pm

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen :!:

@Marco, ik zal de complimenten overbrengen op het model (tnx :wink2: ) Ik had haar al een tijdje op het oog om op de foto te zetten en een tijdje terug gevraagd of ze het leuk zou vinden. Dat leek haar wel leuk, zodoende kwam onder andere dit tot stand.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma jun 27 2011 10:35 pm

Hoi dochoff, is het mogelijk om de Exif erbij te zetten en hoe je het licht hebt opgesteld b.v.
En je werkwijze eventueel, en wat voor materialen je hebt gebruikt enz.
Dat is leerzaam voor iedereen, en .... je krijgt dan waarschijnlijk ook nuttiger commentaar voor jezelf !! :D

Wat ik nu zie aan foto 1 is dat ie behoorlijk overbelicht is/lijkt.
Maar wellicht komt dat ook door je bewerking.

Foto 2 wint van 1 door het meer naar de camera gezicht, en de lach uiteraard.
Vind ik persoonlijk mooier.

De zwarte achtergrond is bijna 100 % gelukt.
Vanaf de helft van de foto zie ik het naar links toe lichter worden op mijn scherm.
Maar zo voor de eerste keer...........

vrgr
Tiny

Dochoff

Bericht door Dochoff » di jun 28 2011 8:02 pm

:wink2: Hoi Jettinty (e.a.),

Ik zal de originelen erbij plaatsen, dan zul je zien dat het licht inderdaad van de nabewerking (in Lightroom 3) komt. Zelf vond ik het wel mooi.

Foto 1:
Beperkte exif uit NXViewer:

ISO 200
S 1/125 ste
F /18
Geen verdere belichtingscorrectie

Afbeelding

Foto 2:

ISO 200
S 1/125 ste
F /22
Geen verdere belichtingscorrectie

Afbeelding

Voor beide foto's geldt de volgende opstelling:

Model ongeveer twee meter voor de grijze achtergrond (rol) gezet
1 hoofdlicht haaks op het model van rechts op hoofdhoogte op vrij korte afstand (ik geloof ong 1 meter) met softbox, 400 W/s, ik denk op 1/4 of 1/2 maar dat weet ik niet meer...jammer dat je dat niet kunt terugzien. Ik houd het niet allemaal bij in Strobox of op een kladje :wink2:

De werkwijze komt eigenlijk neer op het volkomen donker maken van de opname middels een groot diafragmagetal, en vervolgens het model van voldoende licht voorzien, waarbij het hoofdlicht zo staat gedraaid dat er zo min mogelijk licht valt op de achtergrond. Vervolgens is de opname zeer donker, maar is er alleen al door het toepassen van de automatische correctie in Lightroom een enorm verschil te merken. Vervolgens eventueel (automatische correctie ongedaan maken en) spelen met diverse schuifjes.

Voor meer vragen en opmerkingen en tips: ik hoor het graag :roll:

george013

Bericht door george013 » di jun 28 2011 9:08 pm

Mooie foto's. Maar de reflectie in haar ogen van foto 2 vind ik fout. Ik verwacht geen vierkantjes oid in de pupillen.Het doet het spontane teniet.
George

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » di jun 28 2011 9:27 pm

Ik vind de "vierkantjes" in haar ogen ook geen bijdrage leveren bij de foto,
hoewel ik de Z/W omzetting toch iets hebben :D
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Dochoff

Bericht door Dochoff » di jun 28 2011 9:38 pm

george013 schreef:Mooie foto's. Maar de reflectie in haar ogen van foto 2 vind ik fout. Ik verwacht geen vierkantjes oid in de pupillen.Het doet het spontane teniet.
George
Bedankt voor je reactie, Jasiu ook.
Heb je wellicht tips om het te voorkomen? Of zou je het in Photoshop bewerken?

george013

Bericht door george013 » di jun 28 2011 9:51 pm

Kan ik je niet mee helpen. Heeft met de belichtingsopstelling te maken. Weet ik niets van af. Anderen zullen je wel verder helpen.
George

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di jun 28 2011 10:38 pm

Ik ben onlangs pas begonnen met portretfotografie in de studio, dus heel veel sjoege heb ik er niet van.
Toch wil ik delen met wat mij opvalt.

Als je de originelen bekijkt, zijn ze eigenlijk te donker.
Mij is geleerd dat je in principe altijd op f/8 schiet.
De rest regel je bij met de lampen, wel een belichtingsmeter gebruiken natuurlijk.
Dus waarom f/18 en f/22?
Als ik dan naar de nabewerking van foto 2 ga kijken, valt mij op dat het voorhoofd uitgebeten is.

In een ander draadje zal ik foto's plaatsen van mijn 1e eigen poging om zelfstandig in de studio aan de gang te gaan.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di jun 28 2011 11:35 pm

Het hoge diafragmagetal snap ik wel, je wil per slot van rekening je achtergrond zwart hebben.
Echter je bereikt met je F18 en F22 ook dat je gehele foto te donker wordt.
Model iets verder nog van de achtergrond, zo'n 3 meter als dat kan, je sluitertijd omhoog naar je hoogste sychronisatie, dat zal rond de 1/200 of 1/250e liggen, diafragma naar F8 of F11, Iso mag 200 blijven, en dan spelen met alleen de sluitertijd die bepalend is voor het omgevingslicht.
Test maar eens uit.
Flitsers ongewijzigd laten, en de sluitertijd 1/250, 1/200 enz. trapjes naar langere sluitertijden en kijk wat er gebeurd.
Je model blijft goed belicht, en het omgevingslicht veranderd.
Succes met de test.

vrgr
Tiny

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo jun 29 2011 12:02 am

Inderdaad het hoge diafragma gebruikt om de achtergrond donker te krijgen.

Jettiny bedankt voor je tips. Ga ik proberen. Dat de foto onbewerkt te donker is ben ik mee eens, maar op zich is de nabewerkte toch wel goed? Of zal dat, met een beter origineel, daadwerkelijk ook een beter eindresultaat geven?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jun 29 2011 7:25 am

Dochoff schreef:Inderdaad het hoge diafragma gebruikt om de achtergrond donker te krijgen.

Jettiny bedankt voor je tips. Ga ik proberen. Dat de foto onbewerkt te donker is ben ik mee eens, maar op zich is de nabewerkte toch wel goed? Of zal dat, met een beter origineel, daadwerkelijk ook een beter eindresultaat geven?
Ik denk van wel Dochof.
Als je donkere foto lichter maakt zie je ook meer ruis.
Probeer je foto's zo te maken dat je niet na hoeft te bewerken.
Het sluipt er een beetje in, althans dat heb ik bij mezelf gemerkt, van ach... ik maak dat in PS wel weer goed.
En, het is digitaal dus schieten maar, en we zien wel wat er van komt.
Dat is niet de goede basisgedachte, en daarom ben ik nu meer van ... waarom niet meteen goed :D
Daarbij is studiowerk een gecontroleerde fotografische situatie, heel anders dan b.v. sportfotografie of bruidsfotografie.
Dus probeer ook de basisgedachte "in een keer goed" te krijgen, mocht je dat al niet hebben :D .
En na een paar proeffoto's moet dat toch lukken.

Succes.
vrgr
Tiny

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo jun 29 2011 8:42 am

@ Jettiny,

mee eens. Ik moet mezelf aanleren het met minder foto's te doen, toch schiet ik er soms een paar achter elkaar om te voorkomen dat ik het moment mis met de lach en de ogen open, en de foto heb waarop 1 iemand staat met de ogen dicht (vooral bij meerdere personen tegelijk). Ik denk wel eens, je zou het moeten doen zoals in het analoge tijdperk. De tijd nemen voor 1 fofo en pas afdrukken als je denkt dat het goed is. Toch, als ik dat doe, zie ik vaak dat het model nét de ogen dicht heeft of net even wegkijkt... Laatst een shoot met twee kinderen. In totaal 274 foto's gemaakt (incl testopnamen) en er zitten leuke tussen. Ook dé foto. Terwijl ik niet zou weten of die ertussen had gestaan als ik het met minder zou hebben gedaan.

Ben ook met je eens dat het uitgangspunt is om zo min mogelijk in PS te moeten corrigeren (behoudens natuurlijk de lichteffecten en eventuele oneffenheden van het model), ik hoop dan ook met je voorgaande tips verder te kunnen. Bedankt voor het meedenken en je reacties. Ik ben benieuwd hoe ik het er de volgende keer afbreng :) Binnenkort drie kinderen op de shoot.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”