nikkor AF 85mm f1.8D probleem?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
edwin73

nikkor AF 85mm f1.8D probleem?

Bericht door edwin73 » ma jun 27 2011 7:47 pm

Hallo,

Ik heb recent, vandaag mijn nieuwe 85 f1.8D binnen, heel mooi ding, maar toen ik manueel ging focussen
kwam er wat (vreemd?) geluid uit het inwendige van de lens, heel zacht weliswaar, maar hoorbaar.
ook heel lichtjes voelbaar, 't lijkt wel een soort van tandwiel overbrenging qua geluid, heel zacht (nauwelijks hoorbaar) hoor ik klik-klik-klik,
als ik aan de focus ring draai. (camera staat in de manueel focus-stand.)

is dit normaal voor dit type lens, want met mijn 35mm f2D heb ik dit niet,
nou weet ik ook wel dat dit een heel ander mechanisme is (de achterste lens-groep verschuift met focussen)

als er meerdere gebruikers zijn die ervaringen hebben met wat ik hier probeer te omschrijven,
kan dit geen kwaad?, is het een defect (ik hoop het niet) misschien is dit gewoon met dit type lens?... ik heb geen idee :huh:

voor de rest geen rare dingen, hij stelt goed scherp in de AF-stand dus dat is Ok...
misschien maak ik me druk om niks...

alvast bedankt voor het lezen, en mogelijke reactie(s)
groeten; edwin
Laatst gewijzigd door edwin73 op ma jun 27 2011 8:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: nikkor AF 85mm f1.8D probleem?

Bericht door Melliw » ma jun 27 2011 7:52 pm

De schakelaar op de body staat op 'M'?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

edwin73

Bericht door edwin73 » ma jun 27 2011 8:00 pm

Melliw schreef:De schakelaar op de body staat op 'M'?
Ja, de manueel focus gaat ook heel licht, als ik er aan draai, maakt het een beetje een "rrr-rrr" geluid,
'k weet ook niet hoe ik 't moet omschrijven, maar nogmaals 't is heel zacht, maar wel hoorbaar.
ik heb in deze review gelezen, dat hetzelfde fenomeen beschrijft, maar er niet dieper op ingaat.

http://www.nikonjin.com/forum/showthread.php?tid=272" onclick="window.open(this.href);return false;
vanuit dezelfde link:
My test copy of the 85mm f/1.8 seems to have some noise coming from the internal gears and is a bit louder when focusing.
dit is wel een vergelijkbare omschrijving...
voor de rest 'klinkt' hij niet anders dan mijn 35mm f2D.

komt blijkbaar wel meer voor dan?... iemand anders vergelijkbare ervaringen?...

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door IAMsterdam » ma jun 27 2011 8:30 pm

Ik heb hem ook en precies hetzelfde. Volgens mij helemaal normaal, ik zou me geen zorgen maken.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 27 2011 9:31 pm

Lenzen met een autofocus draai-stiftje blijft dat stiftje via een tandwieloverbrenging gewoon draaien als je manueel scherp stelt. Het stiftje is alleen ontkoppelt met de aansluiting op de body. Dus een soort van "geratel" is normaal, heb ik met elke AF-lens, al 25 jaar.
Doe het eens met de lens los in je hand, niet aangesloten op een body, en kijk naar het draaistiftje in de bajonetflens, dan snap je waar het van komt. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 27 2011 9:49 pm

Je zou eventueel even kunnen controleren of het AF-stiftje in de camera-bajonet daadwerkelijk wordt ingetrokken als je de schakelaar van de camera op M zet.
Als dat het geval is - en dat hoort ook - hoor je kennelijk de normale mechanische AF-delen in het objectief.

Zoals Léon ook al aangaf: neem het objectief eens van de camera en je ziet het gleufje, zeg maar schroefkopje, in de bajonetvatting van het objectief draaien als je aan de scherpstelring draait.
Hoewel het ding bij mijn AF 60mm Micro-Nikkor dan weer niet meedraait, op mijn drie andere AF-objectieven wel.

Mocht je het toch niet vertrouwen, loop dan een behoorlijke fotozaak binnen en vergelijk je objectief met een ander.
Theoretisch zou er natuurlijk altijd iets kunnen aanlopen of zo.

edwin73

Bericht door edwin73 » di jun 28 2011 9:09 pm

Léon Obers schreef:Lenzen met een autofocus draai-stiftje blijft dat stiftje via een tandwieloverbrenging gewoon draaien als je manueel scherp stelt. Het stiftje is alleen ontkoppelt met de aansluiting op de body. Dus een soort van "geratel" is normaal, heb ik met elke AF-lens, al 25 jaar.
Doe het eens met de lens los in je hand, niet aangesloten op een body, en kijk naar het draaistiftje in de bajonetflens, dan snap je waar het van komt. :D
klopt, met de lens van de camera nog steeds dat 'geratel' en een klein beetje voelbaar met het draaien aan de focusring,
raar met nog AF35mm f2D hoor, en voel ik niks als ik 't zelfde daar bij uitprobeer.
dat het spul wat geluid maakt, door de motor-drive van de camera maakt me niks uit, dat is hetzelfde met beide lenzen.

camera functioneert naar behoren, AF- pinnetje verdwijnt in het toestel in de 'M' stand, dus geen problemen daar in elk geval.
Léon Obers schreef:Lenzen met een autofocus draai-stiftje blijft dat stiftje via een tandwieloverbrenging gewoon draaien als je manueel scherp stelt. Het stiftje is alleen ontkoppelt met de aansluiting op de body. Dus een soort van "geratel" is normaal, heb ik met elke AF-lens, al 25 jaar.
dat er het een en ander zou kunnen 'aanlopen' qua mechaniek, zou kunnen, blijkbaar zijn er meer mensen die met dit fenomeen
te kampen hebben, alleen had ik dit niet verwacht van een nieuw exemplaar.

bedankt in elk geval voor jullie reacties.

groeten; edwin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 29 2011 10:46 am

edwin73 schreef: dat er het een en ander zou kunnen 'aanlopen' qua mechaniek, zou kunnen, blijkbaar zijn er meer mensen die met dit fenomeen
te kampen hebben, alleen had ik dit niet verwacht van een nieuw exemplaar.
Het is niet een kwestie van "aanlopen", maar simpel de mechanische werking van tandwieloverbrengingen en beweegbare lens-onderdelen die eraan gekoppeld zijn. Elk objectief is anders gebouwd en overbrengingen daarmee verschillend. Je kunt het ene objectief dan ook niet vergelijken met het andere. Elk objectief zal dus een verschillend geluid geven. Elke auto met motor en versnellingsbak geven ook een ander geluid.
De tandwielen van een "windmolen" ratelen ook. Grote molens, kleine molens, ze geven allen een ander geluid.
Vriendelijke groet, Léon Obers

edwin73

Bericht door edwin73 » do jun 30 2011 7:10 pm

Het is niet een kwestie van "aanlopen", maar simpel de mechanische werking van tandwieloverbrengingen en beweegbare lens-onderdelen die eraan gekoppeld zijn. Elk objectief is anders gebouwd en overbrengingen daarmee verschillend. Je kunt het ene objectief dan ook niet vergelijken met het andere. Elk objectief zal dus een verschillend geluid geven. Elke auto met motor en versnellingsbak geven ook een ander geluid.
De tandwielen van een "windmolen" ratelen ook. Grote molens, kleine molens, ze geven allen een ander geluid.
Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen geloof ik... :oops: het hoort dus bij dit specifieke type objectief, en er is dus niks aan de hand.
Gelukkig maar, in elk geval bedankt voor de verhelderende informatie.

groet; edwin.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jun 30 2011 8:03 pm

Hallo

Ik heb het objectief er even bij gepakt en op de body gezet.
Als ik de ring een beetje heen en weer beweeg hoor ik het ook.
Maar als ik gewoon draai hoor ik het niet. Dit komt waarschijnlijk dat deze bij mij al wat ouder is :wink:

Wens je er wel plezier mee. Kroontje

edwin73

Bericht door edwin73 » za jul 02 2011 8:08 pm

Kroontje schreef:Hallo

Ik heb het objectief er even bij gepakt en op de body gezet.
Als ik de ring een beetje heen en weer beweeg hoor ik het ook.
Maar als ik gewoon draai hoor ik het niet. Dit komt waarschijnlijk dat deze bij mij al wat ouder is :wink:

Wens je er wel plezier mee. Kroontje
dankjewel, dat gaat zeker wel lukken denk ik, voor dat beetje dat ik uitgeprobeerd heb,
merk ik nu al dat het objectief mijn verwachtingen zeker meer dan waarmaakt...

die test resultaten op :

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

zijn zeker niet overdreven...

groeten; edwin.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”