D80 veel ruis?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
migi

D80 veel ruis?

Bericht door migi » di jun 28 2011 10:30 am

Beste mensen,

Sinds vandaag nieuw op het forum, en hoop nog veel aanwezig te zijn hier ;).

Maar ik heb even een vraag.
Heb sinds kort een d80 2ehands gekocht in een winkel.
Zelf had ik al een d70.

Nu heb ik het idee dat de d80 veel meer ruis produceerd op iso 200.

Is dat ook zo? of lijkt dit door de grotere sensor, dus grotere foto?

hierbij gevoegd een foto met de d80 gemaakt.. onbewerkt.
als ik inzoom heb ik het idee dat deze meer ruis produceerd dan de d70.

hoop dat iemand mij kan helpen met zijn/haar ervaring met de d80.

hier de foto op orginele grootte.
http://micheltasseron.com/wp-content/up ... /ski-1.jpg

groet,

migi

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D80 veel ruis?

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 10:52 am

De sensor is niet groter dan die van de D70. Er zitten slechts meer sensoren op. Als je op 100% gaat kijken zou het best kunnen dat de D80 (10 mpix) niet beter presteert dan de D70 (6 mpix). Overall is de D80 natuurlijk wel in het voordeel.

Als je echt een stap wilt maken op ruisgebied moet je minimaal naar de generatie D90/D300 kijken.

Ik zie trouwens nauwelijks ruis in je foto. Ik zie het probleem dus hier ook niet zo...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 28 2011 10:57 am

Welkom op het forum.

De D80 heeft inderdaad wat meer last van ruis dan de tegenwoordige generatie camera's.
Je kunt tot ongeveer ISO 800 gaan. Dat is bij die waarde dan al best te zien, maar voor print nog steeds wel aanvaardbaar.
Maar niet bij ISO 200, en dat laat je voorbeeld ook zien. Dat stelt werkelijk helemaal niets voor qua ruis. Dat ziet er prima uit.
Als jij dat veel ruis vindt, kun je beter een middenformaat digitale camera aanschaffen en nooit meer hoger gaan dan ISO 100.
Maar je beperkt je dan wel erg in fotografische expressie.

Overigens de sensor van een D80 is niet groter dan die van een D70, heeft wel meer pixels, dus je houdt per definitie meer data over voor een grotere foto.
Vriendelijke groet, Léon Obers

migi

Bericht door migi » di jun 28 2011 11:03 am

thnx voor jullie snelle reactie.

oke, persoonlijk vond ik het wel redelijk wat ruis als ik inzoom.
vooral in gezicht en donkere plekken. meer dan de d70, daarom dat het mij opviel :)
maar als jullie zeggen dat het goed is / normaal is.. dan ben ik gerust gesteld :)
dan kan ik veel fotos gaan klikken en doorsparen voor mn volgende camera.

groet, migi

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 28 2011 11:15 am

Ik denk dat je scherpte verwardt met ruis. De gezichten zijn namelijk behoorlijk onscherp. Als je helemaal links kijkt onderaan naar de skullcandy sticker dan is die redelijk scherp. Hoe meer je naar rechts gaat hoe onscherper het beeld wordt, ook binnen het ideale schertpevlak. Het lijkt mij dat je lens het probleem is/heeft.

migi

Bericht door migi » di jun 28 2011 11:19 am

@flip

begrijp wat je bedoelt, maar dat verwar ik niet. foto is indd niet geheel scherp, maar bedoel echt de ruis. :-)

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » do jun 30 2011 1:14 pm

Optisch heb je bij de D80 meer ruis op ISO 200, beide sensoren hebben ongeveer evenveel electronen die die per pixel vast kan houden.
Alleen heeft de D80 kleinere pixels, dus ruis optisch zou je ISO200 van D70 moeten vergelijken met ISO150 of zelfs ISO100 van de D80.

(D80 heeft ISO100 omdat die meer licht kan waarnemen per mm2)

De D70 is ook sneller dan de D80 onder de zelfde optische eigenschappen, om die reden.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

migi

Bericht door migi » do jun 30 2011 2:01 pm

super! dank je..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 30 2011 4:17 pm

Buckwheat schreef:Optisch heb je bij de D80 meer ruis op ISO 200, beide sensoren hebben ongeveer evenveel electronen die die per pixel vast kan houden.
Leg dat eens uit waarom ze per pixel evenveel elektronen zouden vasthouden. Want dat zie ik niet zo.
Buckwheat schreef: (D80 heeft ISO100 omdat die meer licht kan waarnemen per mm2)
Ook dat zou je eens uitgebreider kunnen uitleggen waarom dat zo zou zijn, want ik zie dat verband niet.

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » vr jul 01 2011 5:41 pm

Uitgangspunt
D70 ~25000e (ISO 200 setting) zie http://www.clarkvision.com/articles/dig ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
optische ruis (shotnoise) 25000^0,5/25000= 0,6% ruis beste case!

D80 26300e (ISO100) zie http://stonerosephotos.com/blog/?p=24" onclick="window.open(this.href);return false;
ISO200 is deze waarde gehalveert (electrische versterker staat 2x sterker in de ADC) 13150e => 13150^0,5/13150 = 0,88%

Nu is de pixel van de d80- 1,66 kleiner in oppervlakte dan de d70 maar de d80 pixels kunnen zelfs iets meer "licht"kan meten per pixel. Dus de hoeveelheid electronen /mm^2 ligt ongeveer 1,7x dus 1,3x beter SNR optische , dus beter plaatjes.

Moet je niet te diep op ingaan, omdat op ISO <200 de electronica en CCD eigenschappen dominant zijn, bij hoge ISO zie je de optische ruis dus significant worden.... Alleen zijn die ISO definites een beetje vaag...
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 02 2011 8:18 am

Die technische informatie op de URL's waarnaar je verwijst ontstijgt me grotendeels. Daar is het me te complex voor.
Kun je ook in Jip en Janneke taal uitleggen, wat het globaal inhoudt?

Het lijkt me vooral theoretische kost waarvan de vraag is of het strookt met de praktijk.
Jij schrijft dat de D80 een "Full Well "capaciteit zou hebben van 26.300
Nu vindt ik op de site van clarkvision.com geen informatie van de D80 (die staat op die andere site), maar wel van de D200 die 32.680 zou zijn.
De D80 heeft dezelfde chip als de D200, afgezien dat bij de D200 data via twee "zijkanten" wordt afgevoerd, en bij de D80 alles aan één kant.
Pixels, afmetingen en opbouw is verder hetzelfde. Dus de "Full Well "capaciteit van de D80 zou dan in ieder geval hetzelfde moeten zijn dan van de D200.
In de praktijk is de processing van de D80 echter nog net minimaal beter verfijnt dan de D200 wat resulteert in net een minieme fractie betere ruisprestaties dan de D200. Dus de waarden voor de D80 zou dan nog net wat beter moeten zijn dan van de D200.
Het werkelijke resultaat is met elkaar dan wel in contradictie met de data die je op die gegeven websites vindt.
Hoe moet ik dat dan plaatsen met die "theoretische" gegevens?

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » ma jul 04 2011 6:39 pm

Bij wetenschappelijke camera's is dit alles beter te voorspellen, hierbij werk je veelal met de ruwe data.
Maar een CCD sensor kan een lading n electronen vast houden, maar een fabrikant kan er voor kiezen om de digitizer in te stellen op een andere maximale spanning die overeenkomt met een lagere spanning, theoretsch maak je minder gebruik van de capiciteiten van de sensor. Hiervoor kan een reden zijn dat het verschil in efficiency tussen onderlinge pixels in het omzetten van fotonen naar electronen hoog is, dit is een asymptoot waarbij je niet nauwkeuriger kunt vastleggen. Het verschil tussen de D80 en D200 zie je ook terug bij clarkvision tussen de D50 en D70, ook een identieke CCD sensor.

Ruis is een combinantie tussen optische ruis (Poison fout, verschil in respons tussen verschillende pixels, en electrische uitleesruis) Bij lage ISO is de respons dominant, hoge ISO de optische ruis.

Nu zie je de ruis vooral in de donkere regios, nu heeft de D80 nog net een voorsprong in de licht gedeeltes (zie je niet), maar voor de donkere gedeeltes zakt die meer in elkaar (die zie je wel).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 05 2011 11:12 am

Buckwheat schreef: Nu zie je de ruis vooral in de donkere regios, nu heeft de D80 nog net een voorsprong in de licht gedeeltes (zie je niet), maar voor de donkere gedeeltes zakt die meer in elkaar (die zie je wel).
Je uitleg is me nog steeds te complex, maar het laatste mbt de D80 voor wat betreft ruis in de donkere gedeelten heb ik inderdaad wel praktisch als zodanig ervaren.

migi

Bericht door migi » di jul 05 2011 1:52 pm

wordt ingewikkeld ;)..

d80 is dus optisch meer ruis zichtbaar in donkere delen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 05 2011 2:09 pm

migi schreef: d80 is dus optisch meer ruis zichtbaar in donkere delen?
Bij elke digitale camera vertoont ruis zich meer in donkere delen dan in de meer heldere delen, maar bij de D80 vind ik het eigenlijk nog wel wat sterker opvallen.
In verband met die eigenschap heb ik in het verleden een speciale methode zitten uitvogelen om in de processing ruisonderdrukking sterker in de donkere delen te laten uitvoeren dan in de middentonen, en nauwelijks of niet in de lichtere delen, zodat het resultaat als geheel wat meer egaal is in zijn ruisweergave.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”