Lenskeuzeprobleem: vaak net de verkeerde erop

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
Riet-art

Lenskeuzeprobleem: vaak net de verkeerde erop

Bericht door Riet-art » wo jun 29 2011 5:08 am

Ik heb 2 losse lenzen bij mijn Nikon D5000. 18-55 en een 55-200. Nou ben ik ook van het spontaan maken van foto's en ko ik er vaak achter dat ik dan net de verkeerde lens erop heb zitten. Is het verstandig om een lens te kopen van 18-200 of zijn er ook mogelijkheden om te ruilen?
EN zijn er winkels waar je dit zou kunnen doen ( heb ik vroeger wel eens vernomen?). Ik hoor graag jullie reactie's

Dochoff

Re: Lens probleem

Bericht door Dochoff » wo jun 29 2011 9:11 am

Hallo Riet-art,

welkom op dit interessante en leuke forum.

Inruilen kan vaak bij de 'echte' camerawinkels, al vermoed ik dat je niet veel zult terugkrijgen voor je kitlenzen. Voor dat geld kun je je afvragen of je 'm wilt inruilen, verkopen via MP (levert ook niet zoveel op) of als reserve houden.

Wat mis je vaak? Tele als je geen tele erop heb zitten? En hoeveel tele? De 18-105 is naar mijn mening een fijne allround lens, waar je in veel situaties mee uit de voeten kunt. Mocht je echt voor tele gaan, dan is de 70-300 een fijne lens, maar wisselen moet je dan toch. En dat zal vaak zo zijn met je DSLR, die heb je immers niet voor niets :)

Succes met je keuze en mocht je tijd over hebben, dan kun je altijd nog even gebruik maken van "even voorstellen", een veel gebruikte sectie voor nieuwe leden :wink:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lens probleem

Bericht door gijs sandberg » wo jun 29 2011 10:19 am

Beste Riet,

Inruilen kan bij sommige winkels, maar verwacht er geen (financiele) wonderen van.
Meer profijt heb je van anticiperen op de onderwerpen die je tegen gaat komen.
Professionals zie je vaak met meerdere kamera's om de nek/schouder lopen, dat is een andere (en kostbare) oplosing...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Lenskeuzeprobleem: vaak net de verkeerde erop

Bericht door Patrick » wo jun 29 2011 10:50 am

Dat hoort er een beetje bij, al overkomt het je minder als je meer ervaring hebt (zo ging dat mij mij in ieder geval). Een 18-200 VR is enorm handig, maar puur kwalitatief gezien ben je met je huidige set beter af.

Als je al wat vervangen wilt, gok ik dat je het beste een standaardlens kan kopen met een wat ruimer bereik. Iets als een 16-85 VR, of een 18-105VR. Die eerste is toch wel het mooiere objectief van de twee.

En natuurlijk kan je ook altijd nog een crop maken als je niet voldoende in kan zoomen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”